Teaching Cytopathology – an Analysis of Self-perception of Teaching Practice and Possibilities for the Insertion of Educational Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2211

Keywords:

Cytology, Technicality, Cytotechnic Pap Smear Test

Abstract

Cervical cancer is one of the most common in the world, its screening began with the Pap smear and with the cytotechnologist as a fundamental actor. During this period, the pedagogical trend was technical, characterized by scientific neutrality, a more operational educational process, a low teacher/student ratio and appreciation of technique and individuals' skills. In this scenario, the School of Cytotechnicians was created, later incorporated into the National Cancer Institute, which aimed to train technicians to carry out preventive exams. Since few changes have occurred in pedagogical practice to date, it is necessary to evaluate the perception of course teachers regarding the pedagogical trend applied to understand their needs. The analysis took place with course teachers, through an exploratory-descriptive study with a qualitative-quantitative approach of non-directed, open, recorded, coded and transcribed interviews. Most teachers see the teacher as a central actor in the process, believe in the instructional way of passing on content, consider technical-professional experience important and understand the role of the school as a trainer of qualified labor for the job market. It was possible to observe the existence of overlapping of two pedagogical trends, if on the one hand the statements lead to a more traditional approach by pointing out the instructional and mechanized style of learning with a focus on the teacher, on the other, the teaching methodology is reported as different, where the didactic sequence is important in the search for learning, in addition to meeting marketing needs, characteristics of technicality.  

 

Keywords: Cytology. Cytotechnic Pap Smear Test. Technicality. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEN, K. A. Evaluation methods for assessing cytotechnology students screening skills. Diagnostic Cytopathology, v. 23, n. 1, p. 66–68, 2000.

AZEVEDO, A. J. DE. A Influência da Pedagogia Tecnicista na Prática Docente de uma Escola de Educação. REVISTA CIENTÍFICA ELETRÔNICA DE PEDAGOGIA, v. 21, jan. 2013.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. DE. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago 2013.

BARRA, A. S. B. Tecnologias na educação e as tendências pedagógicas. REVELLI – Revista de Educação, Linguagem e Literatura De Inhumas. v. 6, n.1, p. 74-83, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edição 70, 2011.

BOSCOV, C. O Impacto do ensino centrado no aluno no processo de aprendizado. RAGC, v. 8, n. 36, p. 79-93, 2020.

CAMPOS, J. T. de. As políticas de formação dos professores paulistas antes, durante e depois da pedagogia tecnicista. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, 2006. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum.

CARDOSO, M. R. G. O bom professor universitário do século XXI e sua prática. Cadernos da Fucamp, v. 14, n. 15, p. 133-148, 2015.

CUNHA, M. I. O bom professor e sua prática. 5. ed. Campinas: Papirus, 1995.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DAS PROFISSÕES LIBERAIS. Brasília: CNPL, 2023. Disponível em: https://www.cnpl.org.br/o-profissional-liberal/ - Acesso em: 14 maio. 2023.

DIAS MOURA, R.; DIAS DE OLIVEIRA, M. Tendencias Pedagógicas Tecnicistas e sua Relação com o Currículo do Novo Ensino Médio Regular. VII Congresso Nacional de Educação, 2020.

DONNELLY, A. The Morphology of cytotechnology education. Cytopathology, v. 27, n. 5, p. 310–312, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

GARIGLIO, J. A; BURNIER, S. Saberes da docência na educação profissional e tecnológica: um estudo sobre o olhar dos professores. Educação em Revista, v. 28 n. 1, p. 211-236, 2012.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

GRADVOHL, R. F.; LOPES, F. F. P; COSTA, F. J. “O perfil do bom professor de contabilidade: uma análise a partir da perspectiva de alunos de cursos de graduação”. In: CONGRESSO USP DE CONTABILIDADE, 9., São Paulo. Anais. São Paulo, 2009.

GUDANESCU, S. New educational technologies. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Anais...2010.

HOFFMANN, J. Avaliação mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 22. ed. Porto Alegre: Mediação, 1997.

INSTITUTO NACIONAL DE C NCER JOSÉ ALENCAR GOMES DA SILVA. Estimativas da incidência e mortalidade por câncer. Rio de Janeiro: INCA, 2023. Disponível em: https://www.inca.gov.br/sites/ufu.sti.inca.local/files//media/document//estimativa-2023.pdf - Acesso em: 14 maio. 2023.

LAZZARIN, H. C; NAKAMA, L; JÚNIOR, L. C. Percepção dos professores de odontologia no processo de ensino e aprendizagem. Ciência e saúde coletiva. v. 15, 2010.

LUCKESI, C.C. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1999.

MACHADO, L. R. de S. Diferenciais inovadores na formação de professores para a Educação Profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n.1, 2008.

MANDL, H.; HENSE, J. Learning in or with games? Quality criteria for digital learning games from the perspectives of learning, emotion, and motivation theory. IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in the Digital, 2012. Disponível em: www.educationarcade.org/node/357

MARQUES, A.A. A pedagogia tecnicista: um breve panorama. Intinerarius Reflectionis. v. 1, n. 12, 2012.

MIZUKAMI, M.G.N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MOURA, R. D. et al. Tendência pedagógica tecnicista e sua relação com o currículo do novo ensino médio regular. Anais VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/69590 - Acesso em: 10/07/2023.

NARDI, C. A. F. D. A Pedagogia Tecnicista da “Era Militar”. Educação Continuada. v. 3, n. 3, p. 31-39, 2021.

PINHEIRO, G. C. G. Teoria curricular crítica e pós-crítica: uma perspectiva para a formação inicial de professores para a educação básica. ANALECTA. v. 10, n. 2, p. 11-25, 2009.

RESENDE, F. As novas tecnologias na prática pedagógica sob a perspectiva construtivista. p. 70–87, fev. 2022.

SANTOS, R. F. dos. Tendências pedagógicas: o que são e para que servem. Revista Educação Pública, 2023. Disponível em : https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/12/15/tendecircncias-pedagoacutegicas-o-que-satildeo-e-para-que-servem - Acesso em: 30 junho. 2023.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores. Associados, 2008.

SILVA, A. V. M. da. A pedagogia tecnicista e a organização do sistema de ensino brasileiro. Revista HISTEDBR On-line, n. 70, p. 197-209, 2016. Acesso em: 30 junho. 2023. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8644737/15765

SIMON, E. et al. Active teaching-learning methodologies and popular education: Agreements and disagreements in the context of health professionals’ education. Interface: Communication, Health, Education, v. 18, p. 1355–1364, 1 dez. 2014.

SOUZA, C da. S; IGLESIAS, A. G; PAZIN-FILHO, A. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Medicina (Ribeirão Preto). v. 47, n. 3, p. 284-92, 2014.

SUNG, H. et al. Global Cancer Statistics 2020: GLOBOCAN Estimates of Incidence and Mortality Worldwide for 36 Cancers in 185 Countries. CA: A Cancer Journal for Clinicians. v. 71, n. 3, p. 209-249, 2021.

TARDIF, MAURICE. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ : Vozes, 2014.

TEIXEIRA, L. A; PUMAR, L. Tecnologia e campos disciplinares: os citotécnicos e a implementação do teste de Papanicolaou no Brasil. Dynamis, n. 34, p. 49-72, 2014.

TÖTSCH, M. Education and training in cytology in europe. Cytopathology, v. 27, n. 5, p. 317–320, 2016.

VENTURA, M. C. A. A. et al. O “bom professor” – opinião dos estudantes. Revista de Enfermagem, v. 3, n. 5, p. 95-102, 2011.

Published

2024-06-14

How to Cite

Cruz, T. de S., & Salvador, D. F. (2024). Teaching Cytopathology – an Analysis of Self-perception of Teaching Practice and Possibilities for the Insertion of Educational Technologies. EaD Em Foco, 14(1), e2211. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2211

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2