Engagement Through the Use of a Digital Game in the Quiz Format: a Systematic Review
Una revisión sistemática
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2200Keywords:
DSR, RSL, PRISMA, Quiz, Distance educationAbstract
Lack of motivation on the part of the student is one of the main factors that generate high dropout rates in Distance Education. Therefore, innovations in teaching-learning forms are fundamental for Educational Institutions that use this modality. Given this, this research, which was based on the rigor required by the Design Science Research methodology (Dresch; Lacerda; Antunes Júnior; 2015), aims to present the results of the Systematic Literature Review, conducted to obtain a survey of artifacts already developed in other studies on the topic of how digital games in the Quiz format can help student engagement during the teaching-learning process. To this end, the Digital Libraries or Databases Scopus, SBC-OpenLib and IEEE Xplore were used, in which 1,572 studies were identified and 42 were considered relevant to answer the research question. The entire process of searching and selecting articles and documents in the databases was represented in the flowchart of Main Items for Reporting Systematic Reviews and Meta-Analyses and the reference management carried out in the Mendeley Reference Manager tool. With this, signs were observed that the Quiz-type digital game can be an innovative and effective tool for the teaching-learning process in relation to student engagement.
Keywords: DSR. RSL. PRISMA. Distance education. Quiz.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020. Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L14040.htm - Acesso em: ago. 2023.
DRESCH A.; LACERDA, D. P.; ANTUNES Jr, J. A. V. Design Science Research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 182 p. 2015.
INEP. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Educacional Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2020.pdf - Acesso em: mar. 2023.
INEP. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Educacional Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf - Acesso em: mar. 2023.
LEITÃO, T.; SILVA, F.; XEXÉO, G. Análise de métodos de design de jogos sérios sob a ótica da Design Science Research. In: Trilha de Artes & Design – Artigos Completos - Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGAMES), 20. 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 40-47. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2021.19623
LIMA, J. G. de; CASTRO. C. C. de. Fatores Críticos de Sucesso na Evasão de Alunos do Ensino Superior a Distância. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1445, 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1445
MENDELEY. Gerenciador de referências Mendeley. Disponível em: https://www.mendeley.com/?interaction_required=true - Acesso em: abr. 2023.
PAGE, M. J.; et al. A declaração PRISMA 2020: uma diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Syst Rev 10, 89 (2021). https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4
RODRIGUES, A. ; MELLO, J.; AFONSO, H. Desenvolvimiento estimulado por empreendedorismo em incubadoras de empresa: Uma revisão sistemática. Métodos de informacion. 2019. vol.10, n.19. 001-027. DOI: 10.5557/IIMEI10-N19-001027
SILVA, A. X.; CUSATI, I.C.; GUERRA, M.G.G.V. Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade: dos conhecimentos e suas histórias RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 03, p. 979-996, jul./set., 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/download/11257/7491/33288 -Acesso em: mar. 2023.
SONNENSTRAHL, T. S.; BERNARDI, G.; PERTILE, S. Análise de Interações do Ambiente Virtual de Aprendizagem para Predição de Evasão em Cursos no Ensino a Distância. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1463, 2021. https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1463
VIEIRA, K. M.; et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1035, 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1035
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.