Navigating Beyond the Walls of the Classroom: the Artificial Intelligence Revolution in Distance Education and the Cutting Edge of Hybrid Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2171

Keywords:

Inteligência artificial, Ensino híbrido, Personalização do ensino

Abstract

The present study presents a review of scientific articles that investigate the application of Artificial Intelligence in hybrid teaching. The systematic review of the literature was carried out in the Virtual Health Library, Google Scholar and Scielo databases, with publications between 2013 and 2023. The analysis of the articles revealed that AI presents significant potential for hybrid teaching, offering a series of opportunities and challenges. Among the main opportunities of this approach, the personalization of the learning experience, accessibility, efficiency and innovation stand out. However, some challenges associated with the application of AI in blended learning were identified, such as cost, necessary skills and ethics. There is still a long way to go to fully integrate AI into blended learning. However, the results of this systematic review suggest that this approach has significant potential for improving the quality of education.

 

Keywords: Artificial intelligence. Hybrid teaching. Personalization of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAUCHICK, P. Metodologia Científica para Engenharia. Rio de Janeiro: Elsevier/Grupo GEN, 2019. E-book. ISBN 9788595150805. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595150805/ - Acesso em: 18 nov. 2023.

CRUZ, M. et al. Dos Learning Management Systems aos Personal Learning Environments: A Caminho dos Ecossistemas de Aprendizagem Interoperáveis?. PRATICA - Revista Multimédia de Investigação em Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 1–15, 2023. DOI: https://doi.org/10.34630/pel.v6i1.4921 - Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/elearning/article/view/4921 - Acesso em: 17 nov. 2023.

DA SILVA, J. J. et al. Inteligências Artificiais na Educação e o Papel do Professor no Processo de Ensino-Aprendizagem. Revista FT. 2023. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8169453 - Disponível em: https://revistaft.com.br/inteligencias-artificiais-na-educacao-e-o-papel-do-professor-no-processo-de-ensino-aprendizagem/ - Acesso em: 20 nov. 2023.

FITZGERALD, M. How Online Learning Is Reshaping Higher Education. 2022. Disponível em: https://www.usnews.com/news/education-news/articles/2022-02-15/how-online-learning-is-reshaping-higher-education - Acesso em: 10 nov. 2023.

FONSECA, E. da S. et al. Educational data mining in a discipline offered in the distance learning modality. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e347997428, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7428 - Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7428 - Acesso em: 3 nov. 2023.

GIL, Antonio C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. Rio de Janeiro: Atlas/Grupo GEN, 2022. E-book. ISBN 9786559771653. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786559771653/ - Acesso em: 18 nov. 2023.

KAUFMAN, D. Prefácio. In: SAYAD, Alexandre Le Voci. Inteligência Artificial e Pensamento Crítico: Caminhos para a educação midiática. 1. ed., São Paulo. Instituto Palavra Aberta. 2023. Disponível em: https://educamidia.org.br/api/wp-content/uploads/2023/06/01-Palavra-Aberta-A-inteligencia-artificial-DIGITAL.pdf - Acesso em: 25 out. 2023.

LEITE, B. S. Inteligência Artificial e Ensino de Química: Uma Análise Propedêutica do Chatgpt na Definição de Conceitos Químicos. Química Nova. V. 46, n. 9. 2023. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20230059 - Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/wmnNF3N6WcxCw3VZBggwSjt/# - Acesso em: 27 out. 2023.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. São Paulo. Editora Atlas. Grupo GEN, 2022. E-book. ISBN 9786559770670. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786559770670/ - Acesso em: 17 out. 2023.

OLENICK, M.; ZEMSKY, P. A GenAI pode fazer uma estratégia? Harvard Business Reviwe. 2023. Disponível em: https://hbr.org/2023/11/can-genai-do-strategy - Acesso em: 26 nov. 2023.

OLIVEIRA, M. V. Educadores e desenvolvedores precisam atuar juntos para que inteligência artificial beneficie a educação, diz professora britânica. Porvir. Inovações em Educação. 2020. Disponível em: https://porvir.org/educadores-e-desenvolvedores-precisam-atuar-juntos-para-que-inteligencia-artificial-beneficie-a-educacao-diz-professora-britanica/ - Acesso em: 23 out. 2023.

Oxford Artificial Intelligence Programme | Trailer. [s.d.]. Disponível em: https://youtu.be/HcEKY2NM4io - Acesso em: 12 nov. 2023.

RAMOS, A. S. M. Generative Artificial Intelligence based on large language models - tools for use in academic research. SciELO Preprints, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6105 - Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/6105/version/6463 - Acesso em: 24 nov. 2023.

SANTOS, R. A. Distance Learning in Modern Times: Challenges for Contemporary Solutions. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=Distance+Learning+in+Modern+Times%3a+Challenges+for+Contemporary+Solutions&id=ED611631 - Acesso em: 10 nov. 2023.

TENENTE, L. Mais de 70% dos novos alunos do ensino superior privado em 2022 optaram por estudar à distância, diz Inep. G1. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2023/10/10/dados-censo-educacao-superior-2022.ghtml - Acesso em: 17 nov. 2023.

UNESCO. Artificial intelligence in education | UNESCO. 2019. Disponível em: https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence - Acesso em em: 02 de nov. 2023.

Published

2024-05-07

How to Cite

Enir da Silva, & Barbosa, F. K. (2024). Navigating Beyond the Walls of the Classroom: the Artificial Intelligence Revolution in Distance Education and the Cutting Edge of Hybrid Learning. EaD Em Foco, 14(2), e2171. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2171