Distance Education and Quality: Urgent Agenda for Public Policies in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2166

Keywords:

University., Eadization, Quality, Distance education

Abstract

This text analyzes a primary source document relating to Distance Education (DE) data in Brazil, with special attention to the growing role of the private sector in this modality. The aim is to discuss the ways in which the quality of DE has been linked to a defamatory narrative, which takes “the part”, which uses the modality to profit more from the massiveness and light training, as “the whole” of doing DE in Brazil. Public universities play a social role, also via distance learning, which cannot be ignored, in addition to some private institutions that develop work committed to the teaching-learning process. Data from the 2022 and 2023 Higher Education Census indicate that the private sector accounts for 96,2% of the overall number of undergraduate course vacancies, with distance learning representing 75,2% of this total. The evolution in the number of distance undergraduate courses highlights the years 2017 to 2018, in which there was a 50,71% increase in the number of distance learning courses. It appears that, in 22 years, the DE grew 91.760% in Brazil. Amid this growth, in the period from 2013 to 2023, vacancies in distance learning undergraduate courses grew by 543,1%, while the number of on-site vacancies shrank. The analysis carried out indicates that, from the point of view of public policies, it's essential to rescue the principle of distance learning, the need for institutionalization with structure and financing, in addition to the focus on training referenced in the social.

 

Keywords: University. Distance education. Eadization. Quality.

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Author Biographies

Alessandra Maieski, UFMT

Docente substituta da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), no Instituto de Educação (IE), departamento de Ensino e Organização Escolar (DEOE). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na Linha de Pesquisa Organização Escolar, Formação e Práticas Pedagógicas na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestre em Educação pela UFMT (2020). Especialista em Informática na Educação pela UFMT (2011). Especialista em Gestão do Trabalho Pedagógico: Supervisão e Orientação Escolar pela Universidade Internacional de Curitiba (UNINTER) (2009). Graduada em Pedagogia com Ênfase em Gestão Escolar pela Faculdade Assis Gurgacz (FAG) (2007). Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudo sobre as Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação (LêTECE). Membro da Rede de Pesquisa "Qualidade e Regulamentação no contexto da Educação Aberta Flexível ou a Distância - Brasil - Internacional" e do projeto de pesquisa "Cultura Digital, Tecnologias da Informação e Comunicação e Educação: entre outros e novos conhecimentos e práticas pedagógicas". Representante discente na Comissão de Comunicação e Tecnologias do PPGE/UFMT. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Pesquisadora de temas relacionados a Educação a Distância (EaD); Tecnologias Digitais; Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA); Ecologia de Aprendizagem; Formação de Professores na Cultura Digital e Ensino Superior.

Ana Lara Casagrande, UFMT

É graduada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e em Pedagogia pela Faculdade de Educação Ciências e Artes Dom Bosco. Atuou como professora efetiva da educação básica na rede estadual de São Paulo por três anos, como professora contratada da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de São José do Rio Preto e Rio Claro, como professora da Universidade Brasil, modalidade Educação a Distância (EaD). Mestre, Doutora e pós-doutora em Educação. Professora Adjunta da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT, Departamento de Ensino e Organização Escolar (DEOE). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFMT). Tem experiência com pesquisas na área de Educação, com ênfase em política educacional e Ensino Médio e Educação a Distância (EaD). Atua junto à Equipe Multidisciplinar da Secretaria de Tecnologia Educacional (SETEC). Membro do Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação (LETECE), Instituto de Educação/UFMT

Katia Morosov Alonso, UFMT

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (1985), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (1992) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Atualmente é professora titular aposentada, atuando como Pesquisadora Associada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - do Instituto de Educação da UFMT. Líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos Sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação - LêTECE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distância, atuando principalmente nos seguintes temas: experiências em EAD/ tecnologias, uso das tecnologias da informação e comunicação -TIC - na educação. Trabalha, atualmente, com pesquisa sobre as TDIC, com foco nos processos de interação e mediação.

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Published

2024-11-06

How to Cite

Maieski, A., Casagrande, A. L., & Morosov Alonso, K. (2024). Distance Education and Quality: Urgent Agenda for Public Policies in Higher Education. EaD Em Foco, 14(2), e2166. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2166