Engineering Education in a Non-In-Person Context: Podcasts, Active Learning and the Online Education Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2159

Keywords:

Engineering education, Online education, Podcast, Pandemic

Abstract

 The present work is the result of actions carried out in a Production Engineering course at an educational institution in Brazil, involving subjects that were structured for application in the context of Emergency Remote Education, during the period of the covid-19 pandemic. The objective of the article is to analyze the didactic proposal that, based on the principles of online education, was inspired by Team Based Learning for the development of digital media - podcasts - as a teaching-learning model that departs from more traditional perspectives. The research is bibliographic and exploratory, developed through a case study that involves previously existing relationships and factors. The disciplines were organized into synchronous and asynchronous moments, with individual and team tasks. The students held discussions to create podcasts based on scientific articles and were also encouraged to actively participate in their learning assessment process. It was possible to conclude that the model discussed boosts active learning, through the development of authorial activities in teams, improving students' critical thinking and creativity. The relevance of this study stands out beyond the period of Emergency Remote Teaching as the model moves away from a content transmission perspective and considers the requirements brought by the new National Curricular Guidelines for Engineering. Furthermore, it applies to face-to-face and non-face-to-face education contexts, contributing to the need to reflect on the teaching-learning processes mediated by technology in these courses in Brazil. 

 

Keywords: Engineering education. Online education. TBL. Podcast. Pandemic. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARMSTRONG, G. R.; TUCKER, J. M.; MASSAD, V. J. Interviewing the experts: Student produced podcast. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, v. 08, 2009.

ASSUMPÇÃO, G. de S.; CASTRO, A. de C.; CHRISPINO, Á. Políticas Públicas em Educação Superior a Distância – Um estudo sobre a experiência do Consórcio Cederj. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 99, p. 445–470, 2018. https://doi.org/10.1590/s0104-403620180026000938.

ASSUMPÇÃO, G. S.; SANTOS, C. M.; CASTRO, A. C.; HENRIQUES, M. V.; SANTOS, I. C. Current trends in Production Engineering Education: Active learning strategies. In: IJCIEOM 2020 International Joint Conference on Industrial Engineering and Operations Management, 2020, Rio de Janeiro. Anais […] Rio de Janeiro: ABEPRO, 2020

BERK, J.; WATTO, M.; WILLIAMS, P. Twelve tips for creating a medical education podcast. Medical Teacher, v. 42, n. 11, p. 1221–1227, 2020.

BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020 - DOU. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Engenharia. Parecer CES 01/2019. Diário Oficial da União: seção 1, 109, 2019.

CARATOZZOLO, P. et al. The use of video essays and podcasts to enhance creativity and critical thinking in engineering. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM), v. 16, n. 3, p. 1231–1251, 2022.

CASTRO et al. Inovações na integração entre graduação e pós-graduação: O estágio docente como dispositivo de pesquisa aplicada. In: SANTOS, A. M.; FERNANDES, B. S.; ANDRADE, C. I. A. R.; PIMENTEL, C. A.; ANDRADE, E. P.; MARTINS, L. O. S. (Org.). Relatos de Experiências em Engenharia de Produção, p. 130-143, 2021, 2021.

CELAYA, I. et al. Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura em WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, n. 77, p. 179–201, 2020.

CLARK, M. et al. Off to On: Best Practices for Online Team-Based Learning™. Center for Excellence in Learning and Teaching Publications, 2018.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA et al., Documento de Apoio à implantação das DCNs do curso de graduação em engenharia. Brasília: CNI, 2020. Disponível em: http://www.abenge.org.br/file/DocumentoApoioImplantacaoDCNs.pdf

DEMO, P. Pesquisa: Princípio científico e educativo. 14ª ed, São Paulo: Cortez, 2011.

DREW, C. Edutaining audio: an exploration of education podcast design possibilities. Educational Media International, v. 54, n. 1, 2017.

DWEK, M. Por uma renovação da formação em engenharia: Questões pedagógicas e curriculares do atual modelo brasileiro de educação em engenharia. 2012.(Dissertação - Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCIA, L. T. D. ; SANTOS, J. B. ; ASSUMPÇÃO, G. S. ; SANTOS, C. M. ; CASTRO, A. C. . Cursos de engenharia a distância e a pandemia de Covid-19: Uma análise comparativa dos anos de 2019 e 2020 no Brasil.. In: L Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Anais[...], 2022.

GRAHAM, R. Global state of the art in engineering education - March 2018, p. 170.

GUMAELIUS, L.; KOLMOS, A. The future of engineering education: Where are we heading? SEFI 47th Annual Conference: Varietas Delectat, Proceedings of the Complexity is the New Normality, Budapest, Hungary, 16–20 September 2019; Nagy, B.V., Murphy, M., Järvinen, H.-M., Kálmán, A., Eds.; SEFI, European Association for Engineering Education: Brussels, Belgium, 2020; pp. 1663–1672.

JOHNSTON, D.; ROCKHILL, C.; PASTORE, D. The effectiveness of podcasts in sport management education part two: A qualitative analysis. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, v. 29, p. 100338, 2021.

KATZIS, K.; DIMOPOULOS, C.; MELETIOU-MAVROTHERIS, M.; LASICA, I.-E. Engineering Attractiveness in the European Educational Environment: Can Distance Education Approaches Make a Difference? Education Sciences, v. 8, n. 16, 2018. https://doi.org/10.3390/educsci8010016.

LEE, M. J. W.; MCLOUGHLIN, C.; CHAN, A. Talk the talk: Learner-generated podcasts as catalysts for knowledge creation. British Journal of Educational Technology, v. 39, n. 3, p. 501-521, 2008.

LEMOS, A. Cibercultura como território recombinante. In: MARTINS, C. D. et al. (Org.) Territórios recombinantes: arte e tecnologia –debates e laboratórios. São Paulo: Instituto Sérgio Motta, p. 35 – 48, 2007.

LEMOS, A. Podcast: Emissão sonora, futuro do rádio e cibercultura. 404nOtF0und, v. 1, n. 46, 2005.

MCNAMARA, S.; DREW, C. Concept analysis of the theories used to develop educational podcasts. Educational Media International, v. 56, n. 4, p. 300–312, 2019.

MICHAELSEN, L. K.; DAVIDSON, N.; MAJOR, C. H. Team-based learning practices and principles in comparison with cooperative learning and problem-based learning. Journal on Excellence in College Teaching, v. 25, n. 3-4, 57-84, 2014

MORAN, J. Educação Que Desejamos. São Paulo: Editora Paulinas, 2007

PARMELEE, D.; MICHAELSEN, L. K.; COOK, S.; HUDES, P. D. Team-Based Learning: A practical guide: AMEE Guide nº65. Medical Teacher, 34:5, e275-e287, 2012. DOI: 10.3109/0142159X.2012.651179

PEREZ, E. N.; VASQUEZ, N. R.; ROLDAN, R. E. V. Integrating different teaching methods as a strategy to improve the students learning: A comparison study in an e-engineering course. In: International e-Engineering Education Services Conference (e-Engineering). Proceedings [...]Petra, Jordan: IEEE, 2021.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da educação online: Para sua aula não fica massiva nem maçante! SBC Horizontes, 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/principios-educacao-online/. Acesso em: 15 jan. 2022.

SANTOS, C. M.; ASSUMPÇÃO, G. D. S.; CASTRO, A. D. C. A Educação a Distância no Brasil e o Panorama da Engenharia de Produção. Revista Latino-Americana de Inovação e Engenharia de Produção, v. 8, n. 14, p. 86, 14 dez. 2020. https://doi.org/10.5380/relainep.v8i14.77553.

SANTOS, R.; RIBEIRO, M. R. F., CARVALHO, F. S. P. Educação Online: aprender ensinar em rede. In: SANTOS, E. O.; SAMPAIO, F. F.; PIMENTEL, M. (Org.). Informática na Educação: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/educacaoonline

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFIPI, 2019

SANTOS, E.; SILVA, M. Desenho didático interativo na educação online. Revista Iberoamericana de educación, n. 49, 2009.

SINGH, V.; THURMAN, A. How Many Ways Can We Define Online Learning? A Systematic Literature Review of Definitions of Online Learning (1988-2018). American Journal of Distance Education, v. 33, n. 4, p. 289–306, 2019.

TURRIONI, A. M. S. Aprendizagem ativa em um curso de Engenharia de Produção: percepções dos docentes e discentes e mudanças curriculares. Tese de Doutorado, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP. 2017.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Trad. José Cipolla Neto, Luís S. Menna Barreto e Solange Castro Afeche. S. Paulo, Martins Fontes, 1988.

YEH, H. C. et al. Effects of podcast-making on college students’ English-speaking skills in higher education. Educational Technology Research and Development, v. 69, n. 5, p. 2845–2867, 2021.

Published

2024-06-12

How to Cite

Santos, C. M. dos, Assumpção, G. de S., & Castro, A. de C. (2024). Engineering Education in a Non-In-Person Context: Podcasts, Active Learning and the Online Education Approach. EaD Em Foco, 14(2), e2159. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2159