Cognitive Styles and Learning Strategies of Students of a Degree in Computing in the Modality of Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2071

Keywords:

Cognitive styles, Learning strategies, Distance education

Abstract

This paper presents a discussion about the cognitive styles and learning strategies of a group of students of a Bachelor's Degree in Computing, taught in the Distance Education modality. In the General Didactics discipline, students responded to an instrument, which establishes the dominant cognitive styles of each student. In addition, each student, through a discussion forum, presented their learning strategies, especially in the context of EaD. Ten of the twenty-seven students enrolled in the course participated in the forum. Of the ten participating students, four were included in the reflective style and the same number in the divergent style. Two students were classified as a convergent style and one student had a cognitive style classified as holist, as well as one student as serialist. The sum of students here is greater than the ten participants, as a student can have more than one dominant style. The research methodology adopted was qualitative, based on content analysis. As the course is taught in the EaD modality, with mostly asynchronous activities, students need to establish a study routine, so that they can follow the classes and activities. Among the study strategies, most students highlighted video lessons as a way to deepen their knowledge. In addition, students highlighted the importance of seeking additional sources of study, as well as combining theory and practice.

 

Keywords: Cognitive styles. Learning strategies. Distance education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sidnei Renato Silveira, Universidade Federal de Santa Maria

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen/RS

Antônio Rodrigo Delepiane de Vit, Universidade Federal de Santa Maria

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen/RS

Guilherme Bernardino da Cunha, Universidade Federal de Santa Maria

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen/RS

Nara Martini Bigolin, Universidade Federal de Santa Maria

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen/RS

Vinicius Gadis Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Frederico Westphalen/RS

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70, 2010.

BARIANI, I. C. D. Estilos Cognitivos de Universitários e Iniciação Científica. 1998. Tese (Doutorado) – Unicamp, Campinas.

BENDALL, R. C. A; GALPIN, A.; MARROW, L. P.; CASSIDY, S. Cognitive Style: time to experiment. Frontiers in Psychology, v.7, 2016. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.01786/full - Acesso em: 11 set. 2023.

BERGMANN, J. Aprendizagem Invertida para resolver o Problema do Dever de Casa. Porto Alegre: Penso, 2018.

CANDOTTI, C. T. et al. Sistema Hipermídia Adaptativo baseado em Estilos Cognitivos. RENOTE Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 4, n. 2, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14161 - Acesso em: 11 set. 2023.

CARDOSO, M. R. G.; OLIVEIRA, G. S.; GHELLI, K. G. M. Análise de Conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43. p. 98-111, 2021.

COLLI, E.; SILVEIRA, S. R. Sistema de Recomendação de Objetos de Aprendizagem baseado em Estilos Cognitivos e na Taxonomia de Bloom. Educere et Educare, v. 18, n. 45, 2023. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/issue/view/1166 - Acesso em: 09 jul. 2023.

COWAN, J. Como ser um Professor Universitário Inovador: reflexão na ação. Traduzido por Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DAROS, F. A. G.; PRADO, M. R. M. Feedback no Processo de Avaliação da Aprendizagem no Ensino Superior. Anais do EDUCERE – XII Congresso Nacional de Educação, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17456_9283.pdf - Acesso em: 18 nov. 2021.

FLORES, A. M. O Feedback como Recurso para a Motivação e Avaliação da Aprendizagem na Educação a Distância. Anais do Congresso da Associação Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, 2009. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2009/CD/trabalhos/1552009182855.pdf - Acesso em: 24 nov. 2021.

GELLER, M. Educação a Distância e Estilos Cognitivos: Construindo um Novo Olhar sobre os Ambientes Virtuais. 2004. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Pós-Graduação em Informática na Educação, UFRGS, Porto Alegre.

LEMES, S. S. Os Estilos Cognitivos na Educação Escolar e sua Dimensão Conceitual como Aporte Teórico para a Orientação do Ensino e da Aprendizagem. Camine, v. 4, n. 1, 2012. Disponível em: https://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/616 - Acesso em: 11 set. 2023.

NATEL, M. C.; TARCIA, R. M. L.; SIGULEM, D. A Aprendizagem Humana: cada pessoa com seu estilo. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, v. 30, ed. 92, 2013. Disponível em: http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/107/a-aprendizagem-humana--cada-pessoa-com-seu-estilo - Acesso em: 11 set. 2023.

OVALLE, A.; TOBÓN, G. C. Calidad de la Interacción Docente-Niño en el Aula y los Estilos Cognitivos en la Dimensión Reflexividad-Impulsividad. Manizales (Colômbia), 13 (1): 201-222. Disponível em: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/4020/3728 - Acesso em: 10 set. 2023.

PARREIRA, F. J.; FALKEMBACH, G. A. M.; SILVEIRA, S. R. Construção de Jogos Educacionais Digitais e Objetos de Aprendizagem: um estudo de caso empregando Adobe Flash, HTML 5, CSS, JavaScript e Ardora. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2018.

PEREIRA, A. S. et al. Metodologia da Aprendizagem em EaD. Santa Maria: UAB/UFSM, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15809 - Acesso em: 27 abr. 2023.

PEREIRA, A. S. et al. Didática Geral. Santa Maria: UAB/UFSM, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/11912 - Acesso em: 27 abr. 2023.

SILVEIRA, S. R. Formação de Grupos Colaborativos em um Ambiente Multiagente de Aprendizagem na Internet: um estudo de caso utilizando sistemas multiagentes e algoritmos genéticos. Porto Alegre: PPGC/UFRGS, 2006. Tese de Doutorado.

SILVEIRA, S. R.; PARREIRA, F. J.; BIGOLIN, N. M. Metodologia do Ensino e da Aprendizagem em Informática. Santa Maria: UAB/NTE/UFSM, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/18334 - Acesso em: 01 mai. 2022.

SILVEIRA, S. R. et al. A Importância do Feedback para Estimular a Aprendizagem: relato de experiências realizadas no ensino remoto. In: Maraia, L. G. O. (Org.). Metodologias e Práticas Pedagógicas: experimentações criadoras na educação. 1 ed. Santa Maria: Arco Editores, 2022, v. 1, p. 151-165.

SILVEIRA, S. R. et al. Aplicação de Sistemas Hipermídia Adaptativos nos Processos de Ensino e de Aprendizagem. In: Educação em Perspectiva: reflexões entre a teoria e a prática. Itapiranga - SC: Schreiben, 2022.

SILVEIRA, S. R.; VIT, A. R. D.; RIBEIRO, V. G. Experiências no Ensino Híbrido: a opinião dos alunos do Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação da UFSM – Universidade Federal de Santa Maria – Campus Frederico Westphalen/RS. Anais do V Seminário de Boas Práticas de Ensino e Aprendizagem (SBPEA) da EEL-USP, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/sbpea2022/ - Acesso em: 10 jul. 2023.

SILVEIRA, S. R.; VIT, A. R. D.; RIBEIRO, V. G. Computadores e Sociedade: relato de experiências na modalidade de ensino remoto. Anais do III COBICET – Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/cobicet2022/ - Acesso em: 10 set. 2023.

UFSM, Universidade Federal de Santa Maria. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/educacao-a-distancia/computacao - Acesso em: 10 set. 2023.

VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ZABALZA, M. A. O Ensino Universitário: seu cenário e seus protagonistas. Traduzido por Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-10-13

How to Cite

Silveira, S. R., Delepiane de Vit, A. R., Cunha, G. B. da, Bigolin, N. M., & Ribeiro, V. G. (2023). Cognitive Styles and Learning Strategies of Students of a Degree in Computing in the Modality of Distance Education. EaD Em Foco, 13(1), e2071. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2071

Issue

Section

Estudos de Caso