#TurnTheCameraOn: Rio de Janeiro Pedagogy Students’ Reports on Video Conferencing Meetings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2061

Keywords:

Cyberculture, Pandemic, Video conference, Education

Abstract

This experience report discusses statements written in March 2022 by Pedagogy students from a public institution in Rio de Janeiro, Brazil. The statements provided a pathway for us to reflect on the possible reasons that lead to the low participation of undergraduate students in videoconferences and to their choice of turning cameras off. By actively listening to those students, we sought to understand the reasons behind the many black squares with names and no faces that populated our online video meetings during the pandemic. The responses given by the undergraduates showed that the act of not “turning cameras on” is, in fact, the tip of the iceberg of more complex social issues. Observing the reality of those students showed us the need to closely analyze socioeconomic issues in a country that continues to face serious problems such as digital exclusion, even when the pandemic taught us how the Internet has been central to everyday life. There are already digital interfaces that guarantee the construction of a shared learning, therefore, the current focus should be on supporting digital inclusion policies that allow more Brazilians to fully experience digital communication.

 

Keywords: Cyberculture. Pandemic. Video conference. Education.

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Author Biographies

Dilton Ribeiro Couto Junior, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto da Faculdade de Educação da UERJ, do ProPEd/UERJ e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da UERJ. Líder do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação, Gênero e Sexualidade na Cibercultura (JEGESC). Bolsista do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística – Prociência UERJ. E-mail: junnior_2003@yahoo.com.br

Marcelle Medeiros Teixeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da UERJ. Integrante do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação, Gênero e Sexualidade na Cibercultura (JEGESC). Bolsista CAPES. E-mail: marcellemteixeira@gmail.com

Tania Lucía Maddalena, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Adjunta da Faculdade de Educação da UERJ e do ProPEd/UERJ. Líder do EduStoryLab – Laboratório de Pesquisa em Histórias, Tecnologias e Educação na Cibercultura. Bolsista do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística – Prociência UERJ. E-mail: tlmaddalena@gmail.com

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Published

2023-11-28

How to Cite

Couto Junior, D. R., Teixeira, M. M., & Maddalena, T. L. (2023). #TurnTheCameraOn: Rio de Janeiro Pedagogy Students’ Reports on Video Conferencing Meetings. EaD Em Foco, 13(1), e2061. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2061

Issue

Section

Estudos de Caso