Discussion Forums in Distance Education: Case Study in a Specialization Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2030

Keywords:

Interactivity, Cooperative learning, Virtual Learning Communities, Pedagogical methodology

Abstract

This study was dedicated to understanding the use and perception of students participating in forums from a specialization course, identifying the degree and relevance of the role of teachers and tutors in these webspaces in order to describe the degree of student interaction and the type of responses that were posted. Data were obtained from a questionnaire offered to all students in the course; and the content analysis of all forums that a student (the first author) had access to during his trajectory through the course. The content analysis criteria were divided into three topics: Degree of interaction between students in the forums, type of student response and quality of response/interaction. The data indicate that students are more motivated when forums' statements encouraged exchanges of experiences and indications of techniques than epistemological discussions. However, most forums requested responses of a content nature. Although no student suggested excluding forums in the course, satisfaction with the obligation to respond was not unanimous, indicating that exchanging grades is still a paradigm in education, even online. Most of the analyzed forums showed interaction with student involvement and responses were argumentative and in agreement, with a lower rate of questioning and disagreement responses, indicating that teachers can better modulate statements if they want to work on other skills. Therefore, forums are shown to be important tools within distance education, with different possibilities to create a meaningful collective learning environment, but teacher is central in this process, having to actively participate in discussions and modulate type of response he wants to receive from the student.

 

Keywords: Interactivity. Cooperative learning. Virtual Learning Communities. Pedagogical methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Braian Garrito Veloso, Universidade Federal de Lavras

Professor Adjunto na Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar). Doutor pelo mesmo Programa, com período sanduíche na Universidade Aberta de Portugal (UAb). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte) da UFSCar. Também membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação Docente e Práticas Pedagógicas (FORPEDI) da UFLA. Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras (PPGE-UFLA). Atua em disciplinas na área de práticas de ensino, incluindo discussões sobre didática e, especialmente, uso de tecnologias digitais nos processos pedagógicos. Suas pesquisas têm ênfase nas interseções entre educação e tecnologias, incluindo áreas como Educação a Distância (EaD), metodologias ativas, teletrabalho, inovação pedagógica, desenvolvimento profissional docente na contemporaneidade, formação de professores para e pelos recursos tecnológicos digitais etc.

References

AMARAL UCHÔA, K. C.; UCHÔA, J. Q. Uma Análise Sobre Avaliação Colaborativa em Fórums de Discussão. Renote, [s. l.], v. 10, n. 3, p. 1–10, 2012.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Edições 70ed. Portugal: [s. n.], 2007.

BASSANI, P. B. S. Interpersonal exchanges in discussion forums: A study of learning communities in distance learning settings. Computers and Education, [s. l.], v. 56, n. 4, p. 931–938, 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.11.009.

BICALHO, R. N. de M.; DE OLIVEIRA, M. C. S. L. O processo dialógico de construção do conhecimento em fóruns de discussão. Interface: Communication, Health, Education, [s. l.], v. 16, n. 41, p. 469–483, 2012.

BOTELHO, F. V. U.; VICARI, R. M. A Qualidade dos Processos Interativos como Chave para a Avaliação da Efetividade de Cursos a Distância. Revista Brasileira de Informática na Educação, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 06–19, 2009.

CAVAROLI, J. T. Alerts forum: um sistema emissor de alertas a partir da avaliação de mensagens categorizadas em fóruns de discussão. Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, [s. l.], p. 39–47, 2004.

DOLLE, J. Para além de Freud e Piaget: referenciais para novas perspectivas em psicologia. [S. l.]: Vozes, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25aed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. v. 4

JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; SMITH, K. A. Cooperative Learning: Improving University Instruction by Basing Practice on Validated Theory. Journal of Excellence in College Teaching, [s. l.], v. 25, p. 85–118, 2014. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10180297.

JÚNIOR, R. L. de O.; ESMIN, A. A. A. Monitoramento Automático de Mensagens de Fóruns de Discussão Usando Técnica de Classificação de Texto. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), [s. l.], v. 23, n. 1, p. 26–30, 2012. Disponível em: http://www.brie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1745.

LOSADA, M.; HEAPHY, E. The Role of Positivity and Connectivity in the Performance of Business Teams: A Nonlinear Dynamics Model. American Behavioral Scientist, [s. l.], v. 47, n. 6, p. 740–765, 2004.

MORALES, M. de L.; ALVES, F. L. O desinteresse dos alunos pela aprendizagem: Uma intervenção pedagógica. In: OS DESAFIOS DA ESCOLA PÚBLICA PARANAENSE NA PERSPECTIVA DO PROFESSOR PDE. [S. l.]: Governo do Estado do Paraná, 2016. v. 1, p. 1–18.

RODRIGUES, N. V. M.; BORGES, F. T. Avaliação da aprendizagem em educação a distância através do fórum (Interface educacional). Ideias & Inovação, [s. l.], v. 1, n. 02, p. 25–34, 2012.

SAVAZONI, R.; COHN, S. Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.

SILVA, M. Educar na cibercultura: Desafios à formação de professores para docência em cursos online. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, [s. l.], v. 3, p. 36–51, 2010. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2010/edicao_3/3educar_na_cibercultura_desafios_formacao_de_professores_para_docencia_em_cursos_online-marco_silva.pdf

SOUZA, A. P. F. de C. et al. Definição de Eixos Conceituais e Indicadores para uma metodologia didático-pedagógica voltada para ambientes virtuais de aprendizagem. In: , 2005, Taquara. X Seminário de educação, tecnologia e sociedade. Taquara: [s. n.], 2005. p. 857. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/49919

VELOSO, B.; MILL, D. Dialogicidade na Educação a Distância e no ensino remoto: concepções para conciliar “distância” e “proximidade”. In: HARDAGH, C. C.; GAMEZ, L. (org.). Paulo Freire e a práxis pedagógica na contemporaneidade. Diadema-SP: Editora V&V, 2021. p. 45–61.

VELOSO, B.; MILL, D. Especialização em Educação e Tecnologias: uma análise sobre a proposta de formação e sobre a organização do trabalho docente no curso. In: XVII ENCONTRO DE PESQUISADORES: PERSPECTIVAS DO DESENVOLVIMENTO. Franca: Uni-FACEF: Centro Universitário Municipal de Franca, 2016. p. 561–571.

Published

2023-11-27

How to Cite

Pires, R. M., & Veloso, B. G. (2023). Discussion Forums in Distance Education: Case Study in a Specialization Course. EaD Em Foco, 13(1), e2030. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2030

Issue

Section

Estudos de Caso