Recommender Systems for Scientific Articles: Integrating Moodle with an Open Access Database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2027

Keywords:

Recommendation systems, Scientific articles, Virtual learning environment, Data base, Open access journals

Abstract

 Among the main reasons for dropping out of the distance learning institution are: content did not meet expectations (31.2%); and inadequate instructional material (22.1%). As an alternative to mitigate the reasons for dropping out of distance courses related to not meeting expectations regarding content and didactic material, we have recommendation systems. This research aims to develop a recommendation system for scientific articles from open access journals through the integration of a journal database with the Moodle virtual learning environment. It is an applied research, with a qualitative approach, being classified as exploratory, and based on the technical procedures adopted, framed as a case study and bibliographical research. As a result of this research effort, a scientific article recommendation system was designed and implemented through a plugin on the Moodle platform. From the experimentation of the plugin by the developers, it can be seen that it has the potential to offer recommendations of scientific articles as complementary reading options to the didactic material made available by the teacher in Moodle. It is noteworthy, however, that the plugin has not yet been validated by teachers and students.

 

Keywords: Recommendation systems. Scientific articles. Open access journals. Virtual learning environment. Moodle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Di Giacomo Donha, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestre em Gestão da Informação pelo PPGInfo-UDESC

References

AGGARWAL, C. C. Recommender systems: The Textbook. [s.l.] Springer International Publishing Switzerland 2016, 2016.

ALMEIDA, R. et al. Sistemas de Recomendação de Recursos Educacionais para Grupos de Redes Sociais: um Mapeamento Sistemático. Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2015), v. 1, n. Sbie, p. 1022, 2015.

BAI, X. et al. Scientific Paper Recommendation: A Survey. IEEE Access, v. 7, p. 9324-9339, 2019. DOI: 10.1109/ACCESS.2018.2890388. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/8598708 - Acessado em: 11 dez. 2021.

BARCELLOS, C. D. et al. Sistema de Recomendação Acadêmico para Apoio a Aprendizagem. Renote, v. 5, n. 2, 2007.

BARROS, A.; SILVEIRA, S. R.; PERTILE, S.L. SysPaperAdvice: desenvolvimento de um protótipo de Sistema de Recomendação de artigos trabalhos científicos. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Sistemas de Informação) – Universidade Federal de Santa Maria, Westphalen, 2016.

BIOJONE, M. R. Os periódicos científicos na comunicação da ciência. São Paulo: Educ/Fapesp, 2003.

BURKE, R. Hybrid recommender systems: Survey and experiments. 2002.

CAZELLA, S. C. Aplicando a Relevância da Opinião de Usuários em Sistema de Recomendação para Pesquisadores. 2006. Tese (Doutorado em Ciência da Computação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.

CORE. About CORE. Disponível em: https://core.ac.uk/about - Acesso em: 10 mar. 2022.

CORNELL UNIVERSITY. arXiv: About. 2022. Disponível em: https://arxiv.org/about - Acesso em: 28 fev. 2022.

CORNELL UNIVERSITY. CORE Recommender now supports article discovery on arXiv. 2020. Disponível em: https://blog.arxiv.org/2020/10/15/core-recommender-now-supports-article-discovery-on-arxiv/ - Acessado em: 28 fev. 2022.

DIST NCIA, A. – A. B. DE E. A. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. São Paulo: [s.n.].

FAGGELLA, D. The ROI of recommendation engines for marketing. Disponível em: https://martechtoday.com/roi-recommendation-engines-marketing-205787 Acesso em: 13 nov. 2023.

FAPESP (São Paulo). Acesso Aberto. 2019. Disponível em: https://www.aguia.usp.br/apoio-pesquisador/acesso-aberto-usp/entenda-o-que-e-acesso-aberto/?doing_wp_cron=1603999780.6702959537506103515625 - Acesso em: 27 nov. 2020.

GARCIA, P. de A. B.; SUNYE, M. S. O protocolo OAI-PMH para interoperabilidade em bibliotecas digitais. In: CONGRESSO DE TECNOLOGIA PARA GESTÃO DE DADOS E METADADOS DO CONE SUL, 1., 2003, Ponta Grossa. Anais [...]. Ponta Grossa: UEPG, 2003. Disponível em: https://docplayer.com.br/14283209-O-protocolo-oai-pmh-para-interoperabilidade-em-bibliotecas-digitais.html - Acesso em: 25 jan. 2022.

GATTO, E. C.; ZORZO, S. D. Personalização: O que é?. 15 mar. 2018. Apresentação em Slideshare. 50 slides, color. Disponível em: https://pt.slideshare.net/elainececiliagatto/personalizao-o-que - Acesso em: 21 nov. 2021.

LAISA, J. et al. Uma Revisão Sistemática da Literatura sobre Sistemas de Recomendação Educacional. Anais do IX Computer on the Beach, n. June, p. 751–760, 2018.

LICHTNOW, D. et al. O USO DE TÉCNICAS DE RECOMENDAÇÃO EM UM SISTEMA PARA APOIO À APRENDIZAGEM COLABORATIVA. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), v. 14, n. 3, 2006.

LOPS, P.; GEMMIS, M. DE; SEMERARO, G. Recommender Systems Handbook. [s.l.] Springer, 2011.

MARCHI, J. P. Introdução ao ambiente virtual de ensino aprendizagem Moodle. 1. ed. Santa Maria: [s.n.].

MOTTA, C. et al. Sistemas de Recomendação. In: PIMENTEL, M., FUKS, H. Sistemas Colaborativos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011. p. 230-244.

MCKIMM, J.; JOLLIE, C.; CANTILLON, P. ABC of learning and teaching. BMJ, p. 870–873, 2003.

Moodle stats. Disponível em: https://stats.moodle.org/ - 2023.

MUELLER, S. P. M. O periódico científico. In: CAMPELLO, B. S.; CENDON, B. V.; KREMER, J. M. Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 73-94.

OPEN ARCHIVES. Open Archives Initiative: organization. Open Archives, [201-?a]. Disponível em: https://www.openarchives.org/organization/. Acesso em 25 fev. 2022.

PULINO FILHO, A. R. Introdução ao Moodle Ambiente de Aprendizagem. Disponível em: http://ava.bahia.fiocruz.br/pluginfile.php/704/mod_resource/content/1/Manual_Moodle_UNB_-_Modulo_1.pdf

RESNICK, P.; VARIAN. R. Recommender systems. ACM Communications, March v. 40, n. 3, p. 56, 1997.

ROLIM, V. et al. Um Estudo Sobre Sistemas de Recomendação de Recursos Educacionais. Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017), v. 1, n. Cbie, p. 724, 2017.

SANTOS, G. S.; BALBINO, L. A.; GOMES, D. C. A USABILIDADE DE UM AMBIENTE VIRTUAL DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO SOBRE O MOODLE NO IFRN – CAMPUS CURRAIS NOVOS. Holos, v. 6, p. 338, 2015.

TAVARES DE FREITAS ARAÚJO, N.; BAYMA DE OLIVEIRA, F.; GUIMARÃES MARCHISOTTI, G. RAZÕES PARA A EVASÃO NA EDUCAÇÃO A DISTANCIA. Apresentação Trabalhos Científicos. Anais...Associação Brasileira de Educação a Distância ABED, 20 set. 2016Disponível em: http://www.abed.org.br/hotsite/22-ciaed/pt/anais/

Published

2023-08-21

How to Cite

Juliani, J. P., & Donha, R. D. G. (2023). Recommender Systems for Scientific Articles: Integrating Moodle with an Open Access Database. EaD Em Foco, 13(1), e2027. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2027

Issue

Section

Estudos de Caso