The Pedagogical Images of Distance Learning: a Brief Analysis on Reflections of Educators' Memories from Educommunication
un breve análisis de reflexiones sobre las memorias de educadores desde la educomunicación
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1999Keywords:
Technologies, Imaginary, MemoirsAbstract
This article focuses on a perception of the imaginary from the perspective of authors Durand (2011), Pitta (2005) and Silva (2003), which will address the issues that guide the pedagogical images of this work. Educommunication ideas are also anchored in the Approaches of Soares (2011), which contributes to problematize the characterization of distance learning through the memories used in the context of teacher training of educators within the virtual world. Therefore, methodologically, a bibliographic and exploratory research was carried out, supported by the methods used by Gil (2002). Thus, the article intends to present, through the imaginary and educommunicational bias, the dialogue of teachers who deal with distance learning practices, to demystify the use of technologies and to consider them as facilitators in the teaching and learning processes.
Keywords: Education. Teaching. Technologies. Imaginary. Memoirs.
Downloads
References
GIL, A. C. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2009.
HENTGES, A. Imaginários fermentadores nas rodas de capoeira Angola do Accara: Elementos de uma educação circular. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.
NOVELLO, T. P.; LAURINO, D. P. Educação a distância: seus cenários e autores. Revista Ibero-americana de Educação, Madrid, v. 58, n. esp. 4, p. 1-15, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.35362/rie5841419. Acesso em: 28 set. 2023.
PITTA, D. P. R. Sociologia do Imaginário. Ciência & Trópico, Recife, v. 3, n. 1, 1975, p. 65-72. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/view/148. Acesso em: 15 ago. 2022.
PITTA, D. P. R. Imaginário serial: compartilhamento de arquétipos. Rumores, São Paulo, n. 22, v. 11, jul.-dez. 2017, p. 27-40. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/134370/135980. Acesso em: 14 set. 2022.
PITTA, D. P. R. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica Editora, 2005.
REA, S. Os caminhos da imaginação material. Ide, São Paulo, v. 32, n. 49, dez. 2009, p. 50-64. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010131062009000200007& lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 set. 2022.
SILVA, J. M. As tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2003.
SOARES, I. O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
TEIXEIRA, M. C. S.; ARAÚJO, A. F. Gilbert Durand: imaginário e educação. Niterói: Intertexto, 2011
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.