Overview of Physical Education Classes in Brazil, During Social Distancing Measures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1972

Abstract

This article analyzed how Physical Education classes were developed during Remote Teaching. The research took place from June 2020 to April 2021 and took place in the Brazilian territory. Physical Education teachers from the final years of Elementary School (6th to 9th grade) and High School from the state education network of the five regions of Brazil (Midwest, Northeast, North, Southeast and South) participated in it. Data collection was carried out through a questionnaire that sought to investigate the profile of Physical Education teachers, the development of classes, the resources used, the activities and the contents covered. The questionnaire was made available on Google Forms and was answered by 1004 teachers. It was found that most teachers, regardless of level of education, were able to teach classes remotely as planned, with theoretical and practical activities being carried out and the most used resource by them was WhatsApp/Social Networks. About the objects of knowledge, it can be inferred that the classes were related to sports, exercises, research, games and games. Thus, it was concluded that the teachers were able to continue the teaching activities. So, the same contents of face-to-face teaching migrated to the remote teaching model, with the adaptation only in the form of development of classes, which were previously predominant practices and in remote teaching they needed new tools. In this way, it is believed that the renewal possibilities were not used.

 

Keywords:Tics. Physical education. Remote teaching.

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Author Biographies

Any Gracyelle Brum dos Santos, Universidade Federal do Pampa

Licenciada em Educação Fí­sica (2018) pela Universidade Federal do Pampa/UNIPAMPA - Campus Uruguaiana. Mestra (2022) e doutoranda do PPG Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde - UNIPAMPA. Integrante do Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudo e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores (GEPEF), Especialista em Lúdico e Psicomotricidade na Educação Infantil e Supervisão e Orientação Educacional. Atua nas áreas de Ensino de Educação Fí­sica Escolar.  - Atua como Tutora presencial do Curso em Licenciatura em Matemática Ead - UAB- IFAAR- Pólo Uruguaiana.

 

Patrí­cia Becker Engers, Universidade Federal do Pampa

Licenciada em Educação Fí­sica (2014) e Especialista em Atividade Fí­sica e Saúde (2018), pela Universidade Federal do Pampa/UNIPAMPA - Campus Uruguaiana. Mestra em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Pelotas (2016). Doutoranda do PPG Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde - UNIPAMPA. Integrante dos Grupos de Pesquisa: Grupo de Estudo e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores (GEPEF); Grupo de Estudos e Pesquisa em Promoção e Educação em Saúde (GEPPES).

Thais de Lima dos Santos, Universidade Federal do Pampa

Doutoranda no PPG Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde - Universidade Federal do Pampa (Unipampa); Mestra no PPG Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde - Universidade Federal do Pampa (Unipampa); Graduada em Licenciatura em Educação Fí­sica- Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA - Campus Uruguaiana (2015 - 2018); Graduada em Letras e suas Respectivas Linguagens- Universidade Pitágoras Unopar - Campus Uruguaiana (2013 - 2016); Atua nas áreas de Ensino de Educação Fí­sica Escolar. Pesquisadora  do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estágios e Formação de Professores (GEPEF).

Phillip Vilanova Ilha, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Plena em Educação Fí­sica (2000), Especialização em Ciência do Movimento Humano (2003), Licenciatura em Mí­dias na Educação (2004), Mestrado em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde (2013) e Doutorado em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde (2016), todos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é professor do magistério superior da Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, departamento de Metodologia do Ensino. Também é docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde, da Universidade Federal do Pampa. Atua principalmente na área de Educação Fí­sica e Ensino, trabalhando nos seguintes temas: Didática e práticas pedagógicas na Educação Fí­sica escolar; Estágio supervisionado na Educação Fí­sica; Investigação de processos de ensino e aprendizagem; TIC no contexto escolar; Formação de professores; Atividade fí­sica e promoção da saúde. Coordenador-Lí­der do Grupo de Estudos em Educação Fí­sica e Esportes - GEEFE e vice-lí­der do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores - GEPEF.

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Published

2023-05-04

How to Cite

Brum dos Santos, A. G., Becker Engers, P., de Lima dos Santos, T., & Vilanova Ilha, P. (2023). Overview of Physical Education Classes in Brazil, During Social Distancing Measures . EaD Em Foco, 13(1), E1972. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1972

Issue

Section

Estudos de Caso