Practices and Possibilities of Multiliteracy Mediated by Digital Platforms: an Analysis of the Yousician Music Learning Digital Platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1953

Keywords:

Digital platforms, Multiliteracies, Music learning interactive-digital, Virtual genre

Abstract

This article analyzes the Yousician music learning digital platform from the perspective of textual genre theory, according to Marcuschi (2002) and multiliteracies, in the light of Cope and Kalantzis (2009). The rise of digital platforms has contributed to the emergence of several interactive-digital music learning services, making us reflect on the possibilities existing in these cyberspaces of musical practices. From an exploratory research, the parameters of identification of genres in the virtual environment of Marcuschi (2002) and the categories of multimodality of Cope and Kalantzis (2009) were used to situate Yousician as a digital platform for the construction of meanings and practices. The results achieved allowed us to understand that the multiliteracies practices of Yousician users transgress the system's programmed instructions and articulate other cybercontexts, to compensate for the educational, linguistic, technological, and temporal limitations of the digital platform. The results also highlighted the different roles assumed by users as learners, mediators, and collaborators in the construction of networked knowledge.

 

Keywords: Digital platforms. Multimodality. Multiliteracies. virtual genre. Music learning interactive-digital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, E. M.; ROJO, R. H. R. Multiletramento na Escola. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2012.

BARTON, G. (Org.). Literacy in the Arts. 1 ed. Cham: Springer International Publishing, 2014. Disponível em: http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-04846-8 - Acesso em: 8 fev. 2022.

BARTON, G.; RIDDLE, S. Culturally responsive and meaningful music education: Multimodality, meaning-making, and communication in diverse learning contexts. Research Studies in Music Education, Australia, v. 1 p. 1-31, may. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1321103X211009323 - Acesso em: 17 nov. 2021.

BELTRAME, J. A. Transformações tecnológicas e mudanças na aprendizagem musical: um estudo sobre redes sociais na aprendizagem online. Anais do SIMPOM, n. 3, 2014. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/simpom/article/view/4570 - Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, [s.d.]. 244 p. PCN+ Ensino médio, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. (2017) “Base Nacional Comum Curricular” (versão homologada pelo MEC em 20 de dezembro de 2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf - Acesso em: 03 de mai. de 2022.

BUZATO, M. E. K. Multiletramento e informática na escola. In: SANTOS, Edméa O.; PIMENTEL, M.; SAMPAIO, F. F. (Org.). Informática na Educação: autoria, linguagens, multiletramento e inclusão. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. (Série Informática na Educação, v.2) Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/multiletramento - Acesso em: 06/02/2022

BUZATO, M. E. K. Letramentos em rede: textos, máquinas, sujeitos e saberes em translação. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 12, p. 783–810, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbla/a/YHNc9sD5NjPD3RVCpdzJwKx/abstract/?lang=pt - Acesso em: 2 ago. 2021.

COPE, B.; KALANTZIS, M. “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, v. 4, n. 3, p. 164–195, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1080/15544800903076044 - Acesso em: 17 ago. 2021.

JUNQUEIRA, E. S. Challenging the Boundaries Between Standard and Popular Language Situated in Historical Contexts: The Communicative Practices of High-School Brazilian Students Crafting Hybrid Multi-Modal Ways With Words. Language and Education, v. 22, n. 6, p. 393–410, 2008.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. 1ª ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada. v. 49, p. 455–479, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/j/tla/a/pBy7nwSdz6nNy98ZMT9Ddfs/?lang=pt - Acesso em: 2 ago. 2021.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. Universidade Federal de Pernambuco. Texto da Conferência pronunciada na 50ª Reunião do GEL – Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo, USP, São Paulo, 23-25 de maio de 2002.

MILLS, K. A. A Review of the “Digital Turn” in the New Literacy Studies. Review of Educational Research, v. 80, n. 2, p. 246–271, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.3102/0034654310364401 - Acesso em: 2 ago. 2021.

PEIXOTO, T. S.; LÊDO, A. C. Gêneros digitais: possibilidades de interação no orkut. Ao Pé da Letra, v. 12, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/pedaletra/article/view/231744 - Acesso em: 31 mar. 2022.

RODRIGUES, E. S. J. Estudos de plataforma: dimensões e problemas do fenômeno no campo da educação. Linhas Críticas, v. 26, p. 1-12, jan./dez. 2020.

Published

2023-05-04

How to Cite

Araújo, J. M. de M., Junqueira, E. S., & Barros David, P. (2023). Practices and Possibilities of Multiliteracy Mediated by Digital Platforms: an Analysis of the Yousician Music Learning Digital Platform. EaD Em Foco, 13(1), e1953. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1953

Issue

Section

Estudos de Caso