Distance Education in the Covid-19 Pandemic: What do graduates in Biological Sciences at Polo Magé/RJ Say about this Experience?
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1943Keywords:
Actor network theory, Biology teaching, Teacher trainingAbstract
This work aims to report the opinion of students of the semi-presential course of biological sciences of polo Magé belonging to the CEDERJ Consortium regarding the educational practices experienced in the pandemic in the year 2020. For this, two digital questionnaires were used, made available to undergraduates with questions divided into three blocks: identification, social issues and academic training. The results obtained show that the methodological changes introduced during the pandemic period represented a great challenge for the students of the course, culminating in an arduous process of adaptation throughout the two academic semesters of 2020, especially with regard to the evaluation processes. Finally, it is worth emphasizing the importance of research carried out in and with distance education laboratories, especially when this is presented as an important tool in the quest to circumvent emerging educational problems in contemporary times.
Keywords: Actor network theory. Social distancing. Teacher training. Biology teaching.
Downloads
References
ALVES, E. J. et al. Impactos da Pandemia Covid 19 na vida acadêmica dos estudantes do ensino a distância na Universidade Federal do Tocantins. Aturá Revista Pan-Amazônica de Comunicação, Palmas, v. 4, n. 2, p. 19-37, 2020.
AVILES, I. E. C.; GALEMBECK, E. Formação de professores de ciências em tempos de pandemia: uma estratégia de EAD sobre enfoques construtivistas e remotos do laboratório didático de ciências. Amazônia. Revista de Educação em ciências e matemática, v. 17, n. 39, p. 201-216, 2021.
BIELSCHOWSKY, C. E. Consórcio Cederj: A História da Construção do Projeto. EaD Em Foco, v. 7, n. 2, p. 8-27, 2017.
CASTRO, A. A. O distanciamento social e a formação de professores na UERJ: um estudo sobre o curso semipresencial de Ciências Biológicas no polo Magé. 2021. 103 f. Trabalho de conclusão final de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.
CASTRO, A. A. M.; LACERDA, F. K. D.; SABA, C. C. A. N. O distanciamento social e a formação de professores na modalidade semipresencial: relato das vivências no curso de ciências biológicas no polo Magé/RJ. Em rede, v. 9, n. 1, p. 1-23, 2022.
FONTOLAN, M. V. et al. Docência Online: Percepções de Estudantes Stricto Sensu em Tempo de Pandemia. EaD Em Foco, v. 12, n. 1, p. 1-13, 2022.
GERHARDT, T. E. et al. Estrutura do projeto de pesquisa. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Método de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 65-88.
HINE, C. Virtual ethnography. London: SAGE Publications, 1998.
LACERDA, F. K. D.; OLIVEIRA, I. B. Os polos de apoio presencial no estado de Rio de Janeiro: que espaçotempos são esses? EmRede, v. 4, n. 2, p. 306-316, 2017.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria Ator-Rede. Salvador: Edufba, 2012.
PASCHOALINO, J. B. Q.; RAMALHO, M. L.; QUEIROZ, V. C. B. Trabalho docente: o desafio de reinventar a avaliação em tempos de pandemia. Revista LABOR, v. 1, n. 23, p. 113-130, 2020.
PEREIRA, J. A.; LEITE, B. S.; BASÍLIO, J. A. Percepção dos estudantes de ensino médio sobre o ensino no isolamento social. Revista EDaPECI, v. 21, n. 2, p. 83-97, 2021.
PRADO, L. D.; OLIVEIRA, C. A.; SOUZA, M. C. Desafios para a reformulação da concepção pedagógica de um curso de especialização Lato Sensu durante a pandemia da Covid-19: um relato de experiência. EaD Em Foco, v. 12, n. 2, p. 1-19, 2022.
SALES, K. M.; ALBUQUERQUE, J. C. M.; SANTOS, E. Autoformação docente para mediação por interfaces digitais - vivências de cocriação em rede no contexto do distanciamento físico imposto pela pandemia da Covid-19. EmRede, v. 9, n. 1, p. 1-18.
SOUZA, P. A.; LACERDA, F. K. D. Experiência no ensino remoto emergencial na área de Geociências durante a pandemia da Covid-19. Terræ Didatica, Campinas, v. 17, p. 1-14, 2021.
TAVARES, M. T. G.; PESSANHA, F. N. L.; MACEDO, N. A. Impactos da pandemia de Covid-19 na Educação Infantil em São Gonçalo/RJ. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 77-100, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.