Distance Education in the Covid-19 Pandemic: What do graduates in Biological Sciences at Polo Magé/RJ Say about this Experience?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1943

Keywords:

Actor network theory, Biology teaching, Teacher training

Abstract

 This work aims to report the opinion of students of the semi-presential course of biological sciences of polo Magé belonging to the CEDERJ Consortium regarding the educational practices experienced in the pandemic in the year 2020. For this, two digital questionnaires were used, made available to undergraduates with questions divided into three blocks: identification, social issues and academic training. The results obtained show that the methodological changes introduced during the pandemic period represented a great challenge for the students of the course, culminating in an arduous process of adaptation throughout the two academic semesters of 2020, especially with regard to the evaluation processes. Finally, it is worth emphasizing the importance of research carried out in and with distance education laboratories, especially when this is presented as an important tool in the quest to circumvent emerging educational problems in contemporary times. 

 

Keywords: Actor network theory. Social distancing. Teacher training. Biology teaching.

 

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Author Biographies

Adriel Alexsander Monteiro de Castro , UERJ

Graduado em Ciências Biológicas pela UERJ, foi aluno de iniciação cientí­fica (IC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro por dois anos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria ator-rede, formação de professores, educação a distância e etnografia.

Fátima Kzam Lacerda, UERJ, CEDERJ

Prof. Assistente do Departamento de Processos Bioquí­micos do Instituto de Quí­mica da UERJ, Diretor de Pólo de Apoio presencial do CEDERJ/UAB, Doutoranda do Programa Multidisciplinar em Meio Ambiente da UERJ (PPGMA).

Celly Cristina Alves do Nascimento Saba, UERJ

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, mestrado em Ciências Biológicas (Biofí­sica) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e doutorado em Ciências (Fisiologia Endócrina) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Associada, lotada no Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da UERJ. Coordenadora de Graduação EaD IBRAG/ CEDERJ/UAB. Professora permanente do PPGEBio/ PROFBIO UERJ. Tem experiência na área de Fisiologia, com ênfase em Fisiologia Endócrina, Digestório a Reprodutora atuando atualmente em ensino de fisiologia.

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Published

2023-06-27

How to Cite

Castro , A. A. M. de, Lacerda, F. K., & Saba, C. C. A. do N. (2023). Distance Education in the Covid-19 Pandemic: What do graduates in Biological Sciences at Polo Magé/RJ Say about this Experience?. EaD Em Foco, 13(1), e1943. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1943

Issue

Section

Estudos de Caso

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