Personalized Education and Assessment for Learning in Digital Ecosystems - Analisys of a Teacher Training Course in a Pandemic Context from the Perspective of Formator
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1920Keywords:
Learning assessment, Teacher training, Teacher trainerAbstract
This article aims to analyze, from the observation of the teacher training, the level of use of teachers participating in a continuing education course. The course was called "Assessment of Learning in Digital Ecosystems", having been held between June and July 2021, under the continuing education program of a university in the state of Alagoas, during the pandemic period. The analysis consists of verifying the appropriation of the contents about learning ecosystems and personalized education, discussed in the course by the participating teachers. It also aims to glimpse the perspectives of these participants to carry out an evaluation for student learning, in the formative context, from a methodology that covers the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) and that privileges the protagonism of the student. The text addresses three central themes, namely: the personalized education and its relationship to digital learning ecosystems, the formative evaluation and the university teacher training. The research was bibliographic in nature, as well as the qualitative method was chosen; in addition, the research-training method was selected (SANTOS, 2018). The results of the research point to the acquisition of significant knowledge about formative assessment, learning ecosystems, hybrid teaching, personalized education and active methodologies by the students. Moreover, based on the analysis of the teaching plans, it was possible to infer that the course positively impacted on the reconfiguration of the future disciplines of the participants.
Keywords: Learning assessment. Teacher training. Digital ecosystems. Personalized education. Teacher trainer.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução do original The acquisition and retention of knowledge (2000).
BACICH, L. Desafios e possibilidades de integração das tecnologias digitais. Revista Pátio, nº 81, fev/abr, 2017, p. 37-39. Disponível em:
https://lilianbacich.files.wordpress.com/2017/03/desafios-e-possibilidades-de-integrac3a7c3a3o-das-tecnologias-digitais.pdf - Acesso em: 01 jul. 2021.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
DIAS-TRINDADE, S. (2020). Pedagogias digitais no ensino superior. Coimbra:
CINEP/IPC, 2020. Coleção Estratégias de Ensino e Sucesso Académico: Boas Práticas
no Ensino Superior.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HOFFMANN, J. Avaliação: Mito & desafio. Porto Alegre: Mediação, 2019.
HOFFMANN, J. O jogo do contrário em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2018.
HORN, M.l. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
MANEIRA, S. Um olhar sobre o Modelo TPACK à luz do pensamento de Paulo
Freire. In: Atas do IV Congresso Internacional TIC e Educação 2016; Tecnologias
digitais e a escola do futuro: Lisboa, Portugal, 8 a 10 de Setembro de 2016. Instituto
de Educação da Universidade de Lisboa, 2016. p. 171-183.
MINAYO, C. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORAN, J. Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. São Paulo, 2017. Disponível em: https://moran10.blogspot.com/2017/07/tecnologias-digitais-para-uma.html - Acesso em: 10 abr. 2022.
MOREIRA, J. A.; SCHELEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma da educação superior digital onlife. Goiânia, 2020. Disponível em:
https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/34772 - Acesso em 05 jun. 2022.
MOREIRA, J. A. M.; RIGO, R. M. Definindo ecossistemas de
aprendizagem digital em rede: Percepções de professores envolvidos em processos de
formação. Debates em educação. Maceió, 2018. Disponível em: <
https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5303/pdf> - Acesso em: 27
jun. 2022.
MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Porto Alegre. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf - Acesso em: 30 jun. 2022.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente.
In: Cadernos de Pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017 1121.
NUNES, M. A. A.; MOURA, M. G. C. Pesquisa-formação: díade que permeia o exercício da docência em contexto socioeducativo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 100, n. 254, p. 211-229, jan./abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.4037. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/BvrrbvbYSJ5RdKPtQDbpdTD/?format=pdf - Acesso em: 10 abr. 2023.
PAPERT, S. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York City: Basic Books, Inc., 1980.
PIAGET, J. Para onde vai a educação. São Paulo: LJE, 1976.
SANTOS, E. O. dos; RIBEIRO, M. R. F.; SANTOS, R. dos. A educação on-line como dispositivo de pesquisa-formação na cibercultura. Revista Diálogo Educacional. Curitiba: 2018. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/23549 - Acesso em: 25 abr. 2022.
SCRIVEN, M. The methodology of evaluation, In: TYLER, R. W.; GAGNE, R. M.; SCRIVEN, M. Perspectives of curriculum evaluation. Chicago: Rand McNally, 1967. p. 39-83. (American Educational Research Association Monograph Series on Curriculum Evaluation, n. 1).
SILVA, A. L.; GOMES, A. M. Avaliação educacional: concepções e embates teóricos. Est. Aval. Educ., São Paulo , v. 29, n. 71, p. 350-384, ago. 2018. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-68312018000200350&lng=pt&nrm=iso - Acesso em: 21 abr. 2023. https://doi.org/18222/eae.v29i71.5048.
TYLER, R. W. The objectives and plans for a national assessment of educational progress. Journal of Educational Measurement, Chicago, v. 3, n. 1, p. 3-15, Feb. 1966.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/ - Acesso em: 20 abr. 2022.
VILLAS BOAS, B. Como fazer a avaliação formativa? Disponível em: https://www.benignavillasboas.com.br/como-fazer-a-avaliacao-formativa/ -Acesso em: 11 jul. 2022.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
ZADUSKI, J. C. D.; LIMA, A. V. I.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K. Ecossistemas da aprendizagem na era digital: Considerações sobre uma formação para professores na perspectiva da educação inclusiva. Revista Diálogo Educacional. São Paulo, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24113/23262 - Acesso em: 25 mai 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.