O Corpo, a Tela e a Produção de Presença na EaD
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1915Abstract
The main objective of this article is to think about the idea of "‹"‹cyber bodies and the production of presence through screens. From the intensification of pedagogical practices in digital media, our proposal is to discuss remote teaching and cyberculture phenomena related to presence. We think of Distance Education as a teaching modality that has irreconcilable specificities with some educational practices of the face-to-face format. We emphasize the need for teacher training committed to the practices of cyberculture and we defend the creation of online curricula as narrative exercises of the world, people and knowledge.
Downloads
References
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.
ESCÓSSIA, L. da. A invenção técnica: transindividualidade e agenciamento coletivo. In: Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre, v. 13, nº 2, jul/dez. 2010, pp. 16-25.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1977.
FOUCAULT, M. "À propos de la généalogie de l"™éthique: un aperçu du travail en cours" (entrevista com H. Dreyfus e P. Rabinow, segunda versão) in: Dits et écrits (1980-1988), IV, Paris: Gallimard, 1994, 609-631.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: P. Rabinow, & H. Dreyfus (Eds.), Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
LO BIANCO, V. L. O. Direito í educação: um estudo sobre o consórcio Cederj nas políticas públicas fluminenses. 2019. Tese (doutorado) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 148 f.
NÓVOA, A.; ALVIM, L. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade. 42, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3O2rWiA / - Acesso em: 20 jun. 2022.
RANCIÈRE, J. João Guimarães Rosa: a ficção í beira do nada. Tradução de Inês Oseki-Dépré. Belo Horizonte: Relicário, 2021.
SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Editora Paulus, 2013.
SANTAELLA, L. Humanos Hiper-Híbridos. Linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.
SANTOS, E. Pesquisa-Formação na Cibercultura. Teresina: ED: EDUFPI, 2019.
SILVA, M. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
SKLIAR, C. Desobedecer a linguagem. Tradução de Giane Lessa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.