Education in The Context of The Pandemic: Critical Perceptions of Pedagogical Coordination
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1913Abstract
This article is the result of critical perceptions of the pedagogical coordination of the Public Education Network of the State of Bahia and aims to analyze the contributions of the Pedagogical Coordination in the process of Emergency Remote Learning, during the period of physical distance, without face-to-face school activities, due to the Covid-19 pandemic. It is configured as a report of an implicated experience of 2 (two) Pedagogical Coordinators, working in 2 (two) public schools, at the Bahia countryside, in the period between 2020 and 2022. The study points out that the Pedagogical Coordination acted incisively to manage some obstacles emerged in the management of student learning in this period, such as high dropout rates, deficits in the construction of learning and precariousness of the pedagogical work. This process also favored the development of new Digital competencies for teachers, coordinators and head teachers, contributing to promote hybrid teaching practices in the post-pandemic period.
Keywords: Pedagogical coordination. Emergency remote learning. Cyberculture.
Downloads
References
BAHIA. Decreto nº 19.586 de 27 de março de 2020. Disponível em: https://www.bahia.ba.gov.br/2021/02/noticias/governo/decreto-que-proibe-aulas-presenciais-na-bahia-e-prorrogado-ate-14-de-marco/ - Acesso em: 20 jun. 2022.
BAHIA. Lei nº 14.310 de 24 de março de 2021. Disponível em: http://institucional.educacao.ba.gov.br/bolsapresenca - Acesso em: 20 jun. 2022.
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BUNIOTTI, D.; GOMES, P. C. Educação a Distância não é Ensino Remoto: Identificando Ações da Secretaria Estadual de Educação do Paraná em 2020. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 31 ago. 2021.
CARVALHO, A. A. As competências da gestão nos processos de avaliação em vista da qualidade da aprendizagem. 2016. 112 f. Dissertação (Programa Stricto Sensu em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2192 - Acesso em:25 jun. 2022.
CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. l. B.; STACKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução í teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute. Maio de 2013. Disponível em: https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf - Acesso em: 29 mar. 2022.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade: a sociedade brasileira em transição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da Liberdade. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2013.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEMOS, A. A tecnologia é um vírus. Porto Alegre: Sulina, 2021.
LIB NEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. Goiânia: MF Livros, 2008.
MACEDO, R. S. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador-BA: EDUFBA, 2016. Disponível em: A pesquisa e o acontecimento compreender situações, experiências e saberes acontecimentais - Acesso em: 20 jun. 2022.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438 - Acesso em: 9 abr. 2022.
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, 17(48), p. 1-18, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010 - Acesso em: 10 abr. 2022.
NOLASCO-SILVA, L.; LO BIANCO, V. Os isolados e os aglomerados da cibercultura: ensino remoto emergencial, educação a distância e educação online. Salvador-BA: Devires, 2022. Disponível em: https://www.queerlivros.com.br/pagina/ebooks-gratuitos.html - Acesso em: 22 mai. 2022.
SAVIANI, D.; GALVíO, A. C. Educação na Pandemia: a falácia do ´ensino´ remoto. Universidade e Sociedade, ANDES-SN, 67, ano XXXI, Janeiro, p. 36-49, 2021. Disponível em: https://www.sintese.org.br/download/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-ensino-remoto Acesso em: 10 jun. 2022.
SALES, K. M. B.; ALBUQUERQUE, J. C. M. de. Práticas Híbridas dos Sujeitos Aprendentes - Uma Proposição de Modelagem para Análise das Formas de Hibridismo Presentes nas Instituições Formativas. Revista Prâksis, n. 2, p. 162-186, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.2193 - Acesso em: 10 abr. 2022.
SANTO, E. do E.; LIMA, T. P. P. de; OLIVEIRA, A. D. de. Competenciasdigitalesdelprofesorado: de laautoevaluación de lapraxis a lasnecesidades formativas. Obra digital, [S. l.], n. 21, p. 113–129, 2021. DOI: 10.25029/od.2021.323.21. Disponível em: http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/323 - Acesso em: 13 jun. 2022.
SANTOS, E. Pesquisa-Formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SANTOS, E. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, agosto de 2020, online. ISSN: 2594-9004. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/redoc/announcement/view/1119 Acesso em: 30 abr. 2022.
VERAS, P. DA P. S. et al. Professor Criativo: uma Oficina de Divulgação das Tecnologias Digitais para Auxiliar o Processo de Ensino-Aprendizagem. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 8 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.