Automatic Accessibility Evaluation of Teaching Materials for Technical Computer Courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1809

Abstract

Digital teaching materials need to be accessible to enable students with disabilities to fully and effectively participate in distance learning. This paper reports the study of a case of automatic accessibility evaluation and correction of problems found in the teaching material of Information Technology (IT) courses, offered by the Instituto Metrópole Digital of the Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Four IT professionals, without knowledge and experience of accessible web programming, used the automatic evaluator HTML Code Sniffer to evaluate the digital teaching materials of 6 subjects. In 899 pages of content, 774 accessibility errors were found, with an average of 0.83 problem per page. Almost all accessibility issues found were fixed, except for those that depended on content change by teachers. Between June and December 2021, this initiative consumed approximately 386 hours or 2.5 months of work by one person. It became evident that the production of digital teaching materials needs specific care for accessibility and that an automatic evaluator can help IT professionals to start approaching accessibility in web programming.

Keywords: Person with disability. Web programming. WCAG.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABASCAL, J.; ARRUE, M.; VALENCIA, X. Tools for web accessibility evaluation. Em: YESILADA, Y.; HARPER, S. (Eds.). Web Accessibility. London: Springer, 2019. p. 479–503.

BARBOSA, S.D.J.; SILVA, B.S. Interação Humano-Computador. Rio de Janeiro: RJ. Elsevier. 2010.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/

L13146.htm . Acessado em: 5 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de ní­vel médio e superior das instituições federais de ensino. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13409.htm . Acessado em: 5 abr. 2022.

CAMPOVERDE-MOLINA, M.; LUJAN-MORA, S.; GARCIA, L.V. Empirical studies on web accessibility of educational websites: A systematic literature review. IEEE Access, v. 8, p. 91676-91700, 2020.

FUNDAÇíO ROBERTO MARINHO. Memória Telecurso, 2022. Disponí­vel em: https://www.telecurso.org.br/memoria-telecurso . Acesso em: 5 abr. 2022.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2022.

GONTIJO, C.R.B. Importância do material didático para a educação a distância: definições e especificidades. Em: NEVES, I.S.V.; CORRADI, W.; CASTRO, C.L.F. (Eds.). EaD: diálogos, compartilhamentos, práticas e saberes. Barbacena: EdUEMG, 2016. p. 27–34.

GRILO, A.; RODRIGUES, L.A.; SILVA, B.S. Design Inclusivo e Acessibilidade Digital para Surdos em páginas web. Design e Tecnologia, v. 9, n. 18, p. 71-83, 2019.

INEP. Sinopse Estatí­stica da Educação Superior 2020. Brasí­lia: Inep, 2022. Disponí­vel em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/

educacao-superior-graduacao . Acesso em: 5 abr. 2022.

Instituto Metrópole Digital (IMD). Projeto Pedagógico de Cursos Técnicos de Ní­vel Médio. Natal, 2022. Disponí­vel em: https://portal.imd.ufrn.br/portal/ensino/tecnico . Acessado em: 5 abr. 2022.

LEMOS, E.C.; CAVALCANTE, I.F.; ALMEIDA, R.P.B. Análise e Diagnóstico da Acessibilidade no Moodle Para Deficientes Visuais. Holos, v. 36, n. 4, p. 1–23, 2020.

MACIEL, C. (Ed.) Educação a distância: ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá: EdUFMT, 2013.

MORALES-VELASCO, R.A.; DAY, E.D.M. Revisión de metodologí­as para diseñar Objetos de Aprendizaje OA: un apoyo para docentes. Revista Iberoamericana de Tecnologí­a en Educación y Educación en Tecnologí­a, n. 26, p. 35–46, 2020.

NOVELLO, T.P.; LAURINO, D.P. Educação a distância: seus cenários e autores. Revista iberoamericana de educación, v. 58, n. 4, p. 1–15, 2012.

OMODEI, J. D. et al. Acessibilidade em Objetos de Aprendizagem na EaD: uma Análise em um Curso de Especialização. EaD em Foco, v. 6, n. 1, 2016.

PADURE, M.; PRIBEANU, C. Comparing six free accessibility evaluation tools. Informatica Economica, v. 24, n. 1, p. 15–25, 2020.

PIVETTA, E.M.; SAITO, D.S.; ULBRICHT, V. R. Surdos e acessibilidade: análise de um ambiente virtual de ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 20, p. 147–162, 2014.

RIBEIRO, J.F. SILVA, B.S. Avaliação automática de acessibilidade do portal da UFRN. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 1, 2020.

RIBEIRO, J.F.; SILVA, B.S. Estudo comparativo de avaliadores automáticos de acessibilidade web na avaliação formativa. e-Revista LOGO, v. 8, n. 3, pp. 43-67, 2019.

SANTOS, C.E.R. et al. Acessibilidade Digital em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: uma Revisão Sistemática. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1143, 2021.

SOUZA, M.T.; MARCELINO, R.; FORTUNATO, I. O Lori Como Método de Avaliação de Objetos de Aprendizagem: Estudo de Revisão. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 3, n. 5, 2018.

SOUZA, N.; CARDOSO, E.; PERRY, G.T. Limitações da Avaliação Automatizada de Acessibilidade em uma Plataforma de MOOCS: Estudo de Caso de uma Plataforma Brasileira. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, p. 603–616, 2019.

W3C-Brasil. Cartilha de Acessibilidade na Web - W3C Brasil. 2013. Disponí­vel em: http://www.w3c.br/pub/Materiais/PublicacoesW3C/cartilha-w3cbr-acessibilidade-web-fasciculo-I.html . Acessado em: 5 abr. 2022.

WCAG. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. 2018. Disponí­vel em: https://www.w3.org/TR/WCAG21/ . Acessado em: 5 abr. 2022.

Published

2022-08-03

How to Cite

Silva, B. S. da, & Sousa, P. H. S. de. (2022). Automatic Accessibility Evaluation of Teaching Materials for Technical Computer Courses. EaD Em Foco, 12(2), e1809. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1809

Issue

Section

Estudos de Caso