Studies Journey for Onlife Education: an Experience Report
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1754Abstract
Education in contemporary times has required adaptations from teachers, considering the insertion of digital technologies (DT) in their teaching practices. For this, it is important to provide contexts of continuing teacher education for the use of DT in their classrooms. Considering this scenario, the present study reports the experience of a journey of studies about the use of digital technologies, for the development of onLIFE education and digital literacy. Thus, at first, we present the execution of the Study Journey: Teaching, Languages "‹"‹and Technologies, developed to discuss to pics relevant to the use of DT in remote classroom contexts; secondly, perceptions of the participating teachers about the training experience are presented, obtained through on-line forms. The content of the responses was analyzed based on an approach to Discursive Textual Analysis, in which three categories emerged: "continuing education and the challenges of technology", "do we live in times of connection?!" and "teaching practice in times of hyper connection: reading and writing in digital environments". As a result, can be highlighted a) the need to deepen discussions on the presence or absence of digital technologies in the classroom, b) the importance of providing opportunities for continuing education connected with digital technologies; and c) the use of technologies in the classroom, as a perception of onLIFE education, which takes place through platforms, resources and digital tools that are perceived by teachers as contributions of hyperconnected classes that promote digital literacy.
Keywords: OnLIFE education. Continuous training. Digital literacy. Digital technologies.
Downloads
References
BAZARIM, M.; CAIADO, R. V. R. A correlação de textos escolares como prática e como objeto de pesquisa: entrevista com Eliana Donaio Ruiz. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 10, n. 2, p. 155-169, mai. 2021.
COSCARELLI, C. V. Alfabetização e letramento digital. In: COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica, 2017.
COSCARELLI, C. V.; KERSCH, D. F. Prefácio: Pedagogia dos multiletramentos: alunos conectados? Novas escolas + novos professores. In: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. Viana; CANI, J. B. (Orgs.). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas í linguagem. Campinas: Pontes Editora, 2016.
COSTA, N. X. P.; VASCONCELLOS, R. F. R. R. Proposta para Formação Continuada de Docentes online. EAD em Foco, Rio de Janeiro, v. 9, p. e851, 2019. DOI:https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.851
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M.. Letramentos digitais. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FERRARI, M. Pesquisa revela dados sobre tecnologias nas escolas. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/pesquisa-revela-dados-sobre-tecnologias-nas-escolas. Acesso em: 10 dez. 2021.
FRONCKOWIAK, A. C. et al. Experiências com oficinas de produção De fanfics em tempos de pandemia. In: FORNECK, K. L. et al. (Orgs.). Linguagens: múltiplos olhares, múltiplos sentidos. Lajeado: Ed. da Univates, 2021. (v. 7). p. 303-313. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/344/pdf_344.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.
JUNGES, F. C.; KETZER, C. M.; OLIVEIRA, V. M. A. Formação continuada de professores: saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, p. 88-101, 2018.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2010.
KRESS, G. R. Multimodality: a social semiotic approach tocontemporary communication. United Kingdom: Taylor & Francis, 2010.
MARCUSCHI, L. A. Da Fala para a Escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2020.
MOREIRA, J. A.; HENRIQUES, S.; BARROS, D.; GOULíO, F.; CAEIRO, D. Educação Digital em Rede: Princípios para o Design Pedagógico em Tempos de Pandemia. Coleção Educação a Distância e eLearning. Lisboa: Edições Universidade Aberta, 2020.
MOURA, M. R. Retextualização do conto oral a escrita pela apreciação da palavra. 2016. 120 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2016.
NÓVOA, A. A pandemia de Covid-19 e o futuro da educação. Revista Com Censo, Brasília, v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 4, n. 3, 2019.
NÓVOA, A. Profissão professor. 2. ed., v. 3, Porto, Portugal: Editora Porto, 2003.
PEREIRA, J. T. Educação e cidade da informação. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica Editora, 2017.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RIBEIRO, A. E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, São Cristóvão, v. 8, n. 1, p. 15-38, 2017.
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.
RUIZ, E. D. Como corrigir Redações na Escola. São Paulo: Contexto, 2018.
SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M.; SERRA, I. M. R. de S. Educação onLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. e76120, 2020.
SCHLEMMER, E.; MOREIRA, J. A. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onLIFE. Revista UFG, Goiânia, v. 20, p. 63438, 2020.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O ofício professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.