Remote Course in a Non-pandemic context: Who Would Enroll? A Case Study of a Private University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1679

Abstract

The article compares the profile of students who responded that they would take a remote class even in a non-pandemic context, with a focus on comparing age groups: younger students (16 to 24) and adult students (25 or older). The analysis focuses on two explanations: 1) the student's characteristics, such as gender and the characteristics of the course in which he is enrolled and 2) difficulties they faced with an implementation of the remote system. The data come from an internal institutional self-assessment survey, carried out in the first half of 2020. We used correspondence analysis, in addition to descriptive statistics. The main results show that older students interested in taking a remote course are enrolled in the final periods of the courses and dedicate fewer hours per week to studies. Regarding difficulties, the younger group reports more frequently, lack of concentration, while the older ones report difficulties of a technological nature. But the students who would attend a remote class are not associated to any difficulty. Therefore, the results show that the profile of the student who is interested in remote learning even in a non-pandemic context is close to that who chooses distance learning and that the experience of each student in the context of the pandemic and the remote teaching regime points to a greater or lesser resistance to remote learning, in a context outside the pandemic.

Keywords:Remote teaching. Pandemic of COVID-19. Student profile.

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Author Biographies

Maria Carolina Tomás, Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004), mestrado em Demografia pela UFMG (2007) e pela University of California at Berkeley (2008), mestrado em Sociologia (2010) e doutorado em Sociologia e Demografia (2012) pela University of California, Berkeley. Atualmente é Professora no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da PUC MINAS, Coordenadora do Núcleo de Avaliação e Pesquisa em Ensino Superior (NAPES) e Presidente da Comissão Própria de Avaliação (CPA/PUC Minas) . Atua nas seguintes áreas: Estratificação Social, Famí­lia, Raça, Formulação e Avaliação de Polí­ticas e Métodos Quantitativos.

Otaviano Francisco Neves, Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Estatí­stica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), mestrado em Estatí­stica pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e doutorado em Tratamento da Informação Espacial pela Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais (2015). Atualmente é professor da Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais.

Liza Fensterseifer, Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais

Possui graduação em Psicologia pela Pontifí­cia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), mestrado em Psicologia Clí­nica pela Pontifí­cia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003) e doutorado em Psicologia pela Pontifí­cia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2008). Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Psicologia da Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Avaliação Psicológica e Psicologia Clí­nica.

Gabrielle Alves Chagas, Pontifí­cia Universidade Católica de Minas Gerais

Pesquisadora Independente

Rua Deputado Salim Nacur, 173/103, Santa Amélia, Belo Horizonte, MG, 

References

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Published

2022-06-07

How to Cite

Tomás, M. C., Neves, O. F., Fensterseifer, L. ., & Chagas, G. A. (2022). Remote Course in a Non-pandemic context: Who Would Enroll? A Case Study of a Private University. EaD Em Foco, 12(2), e1679. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1679

Issue

Section

Estudos de Caso