Tutor Teacher Training Course: a Focus on Pedagogical and Technological Skills
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1662Abstract
Distance Education (DE) has enabled significant changes in the ways of teaching and learning, highlighting the need to deepen the knowledge about the Professor Tutor. This professional usually finds situations that require different pedagogical and technological skills to overcome the difficulties of acting in DE. In this sense, the need for training tutor teachers, with a focus on pedagogical and technological skills, is pulsating in Higher Education Institutions (HEI) that offer this modality. This article is an excerpt from a master's research, which sought to present an applied proposal that trains tutoring teachers for DE, entitled "EuTutor", aiming at the improvement of pedagogical and technological skills, and to present the perceptions of involved after the completion of the course. The interactions and activities proposed in the training course, based on elaborated materials, were analyzed using the Content Analysis methodology. The research was defined by a qualitative approach, of the action research type. As a result, the time proposed for the course in the Schoology (Learning Management System), was adequate, as well as the use and application of the proposed tools and actions were sufficient to identify reflections and production of materials that indicated the improvement of the pedagogical and technological skills of the course participants, minimizing the initial difficulties raised in relation to the skills. It is considered that the training course allowed directing participants to valid and enriching reflections aimed at a teaching practice appropriate to the DE modality and to the particularities of the tutoring function.
Keywords: Distance education. Training tutor teachers. Technological and pedagogical competences.
Downloads
References
ABREU, T. P. O trabalho docente na educação a distância: professor ou tutor?. 2017. 192 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2017
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BEHAR, P. A. et al. (org.). Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
BEHRENS, M. A. Projetos de Aprendizagem Colaborativa num Paradigma Emergente. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus, 2013, p.73-140.
BELLONI, M. L. Educação a distância. 7 ed. Campinas: Autores Associados, 2015.
BENINI, E. G.; FERNANDES, M. D. E.; ARAUJO, C. B. Z. M. Educação a distância: configurações, políticas e contradições engendradas no trabalho docente. Política & Sociedade, Santa Catarina, v. 14, n. 29, p.67-97, jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2015v14n29p67/29407. Acesso em: 13 fev. 2019.
BORGES, F. V. A.; SOUZA, E. R. Competências essenciais ao trabalho tutorial: estudo bibliográfico. In: Simpósio Internacional de Educação a Distância, 1., 2012, São Carlos. Anais [...] São Carlos: UFSCar, 2012.
MACHADO, L. C. Ser Professor Formador de Professores a Distância: perspectivas constitutivas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 51, p.251-270, jan./mar., 2017. Disponível em:https://periodicos.pucpr.br/index.php/
dialogoeducacional/article/viewFile/2848/2770. Acesso em: 30 jan. 2019.
MALLMANN, E. M.; SCHNEIDER, D. R.; MAZZARDO, M. D. Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) dos Tutores. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), Rio Grande do Sul, v. 11, n. 3, p.1-10, dez. 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/44468/28213. Acesso em: 03 fev. 2019.
MATTAR, J. Guia da Educação a Distância. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
MILL, D. Sobre o conceito de polidocência ou sobre a natureza do processo de trabalho pedagógico na Educação a Distância. In: MILL, D.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA,
M. R. G. (org.). Polidocência na Educação a Distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de;
MORALES, O. E. T. (Org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. v. 2, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp- content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.
MORAN, J. M. Ensino e Aprendizagem Inovadores com Apoio de Tecnologias. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.
ROSAS, F. W.; BEHAR, P. A. Competência para o contexto tecnológico-musical educacional: um foco na formação de professores. Revista e-Curriculum, [s.l.] v. 13, n. 1, p. 87-108, 2015. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/13676. Acesso em: 23 mar. 2019.
SOARES JUNIOR, C. P. A tutoria nos cursos de licenciatura a distância: saberes docentes e a formação continuada. 2017. 96 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências, UEG, Anápolis-GO, 2017.
SOUSA, V. C. de. Formação pedagógica de tutores para o ensino a distância - EaD na Universidade Estadual do Ceará – UECE. 2017. 98 p. Dissertação (Mestrado) - Centro de Ciências da Saúde da Universidade Estadual do Ceará, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, 2017.
TENÓRIO, A.; ALMEIDA, A. C. C.; TENÓRIO, T. Percepções de Tutores sobre a Influência de Competências Pedagógicas no Ensino-Aprendizagem a Distância. Educa On-line, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p.1-18, dez. 2015. Disponível em: http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaon-line&page=
article&op=view&path%5B%5D=771&path%5B%5D=721. Acesso em: 02 ago. 2019.
TENÓRIO, A. et al. Ferramentas da educação a distância: a visão do tutor. EaD em foco, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 48-60, 2014. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.
edu.br/index.php/Revista/article/view/204/49. Acesso em: 05 mar. 2019.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set/dez 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 06 mar. 2019.
ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.