Emergency Remote Learning System in the Pandemic and the Perception of Students at a Public University in Southern Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1658

Abstract

The COVID-19 pandemic and its characteristics of rapid dissemination and potential for infectivity led the world to adopt measures to suspend the most varied activities, including higher education. With this, different challenges and obstacles shaped the emergency remote teaching model adopted by Brazilian public universities. To contribute to studies on the subject, this article sought to analyze the perceptions of students at a Brazilian public university, regarding the adoption of emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic. Therefore, a qualitative and exploratory study was developed, with 392 open responses from students at a federal university in southern Brazil. Data content analysis reached six categories that grouped 65 codes, consisting of 982 excerpts of responses. Among the main findings of the work are the lack of standardization in the models of platforms adopted and criteria for the development of activities and assessments. In addition, issues related to students' emotional difficulties in dealing with the moment of pandemic were also reported.

Keywords: Emergency remote learning. Pandemic. Content analysis. Public university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jurandir Peinado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Administração de Empresas pela Universidade Positivo, Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor adjunto da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR -. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Administração da Produção, Materiais e Gestão de Projetos, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão da Produção, Logí­stica Empresarial, Gestão de Projetos e Produção Lean.

Francis Kanashiro Meneghetti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Paraná (1999), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Paraná (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2009). Atualmente é bolsista produtividade em pesquisa da Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Cientí­fico e Tecnológico, integrante grupo de pesquisa da Universidade Federal do Paraná, sem ví­nculo empregatí­cio da Universidade Federal do Paraná, colaborador, membro fundador do Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais e professor ebtt da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Teoria Geral da Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos organizacionais, teoria crí­tica, administração, teoria das organizações e violência nas organizações.

References

ADEDOYIN, O. B.; SOYKAN, E. Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, p. 1-13, 2020.

ALENCAR, F. R.; BARROS, V. S. Ensino Remoto Emergencial e Reforma Neoliberal da Educação Brasileira: tecendo relações. EaD em Foco, v. 11, n. 1, 16 set. 2021.

ALSHURIDEH, M. T. et al. Factors affecting the use of smart mobile examination platforms by universities"™ postgraduate students during the COVID 19 pandemic: an empirical study. In: Informatics. Multidisciplinary Digital Publishing Institute, v. 8, n. 2, p. 32, 2021.

ARIZA, H. M.; SARMIENTO, F. H. M.; CASTILLO, H. G. Connectivity characteristics and level of acceptance linked to online learning by higher education students during the confinement generated by the Covid-19 pandemic. International Journal of Engineering Research and Technology, p. 1934-1939, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Portaria n.º 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronaví­rus – Covid-19... , Ministério da Educação. 2020B. Disponí­vel em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872

CASTRO, C. M. A prática da pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 2003.

CATANANTE, F.; DE CAMPOS, R. C.; LOIOLA, I. Aulas on-line durante a pandemia: condições de acesso asseguram a participação do aluno? Revista Cientí­fica Educ@ção, v. 4, n. 8, p. 977-988, 2020.

Published

2022-05-11

How to Cite

Peinado, J., Vianna, F. R. P. M. ., & Meneghetti, F. K. (2022). Emergency Remote Learning System in the Pandemic and the Perception of Students at a Public University in Southern Brazil. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1658

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)