Evasion in MOOC Courses: a Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1644Abstract
This research investigated the reasons that led students to drop out of the course Lei das Íguas, offered by the Training Portal of the National Water and Sanitation Agency (ANA), configuring evasion. To achieve this objective, data collection consisted of the analysis of the course and associated reports available in the Virtual Learning Environment (AVA), closed-ended questionnaire and semi-structured interviews. Data analysis of semi-structured interviews was performed according to content analysis and methodological triangulation for systematization. The results show that the reasons for students to drop out of this course are related to the lack of time for dedication to the course and family problems.
Keywords: Evasion. Online courses. MOOC.
Downloads
References
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE EDUCAÇíO A DISTÂNCIA [ABED]. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. Tradução Camila Rosa. Curitiba: Intersaberes, 2019. Título traduzido Censo EAD.BR: analytic report of distance learning in Brazil 2018. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 11 jun. 2019.
ABREU-E-LIMA, D; ALVES, M. N. O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância. Pro-Posições [online], Campinas, v. 22, n. 2, p. 189-205, maio/ago. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072011000200013. Acesso em: 11 jun. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, Edições 70, 2011. 229 p.
BATES, T. Comparing x MOOCs and cMOOCs: philosophy and practice. [Blog Online Learning and Distante Education Resources], 13 out. 2014. Disponível em: http://www.tonybates.ca/2014/10/13/comparing-xmoocs-and-cmoocs-philosophy-and-practice/. Acesso em: 12 jun. 2021.
BEHAR, P. A.; SILVA, K. K. A. Mapeamento de Competências: um foco no aluno da Educação a Distância. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, RS, v. 10, n. 3, dez. 2012. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo20/artigos/5a-ketia.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
BELENGER, Y; THORNTON, J. Biolectricity: A Quantitative Approach. Duke"™s University"™s First MOOC, 2013. Disponível em: https://dukespace.lib.duke.edu/dspace/bitstream/handle/10161/6216/Duke_Bioelectricity_MOOC_Fall2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 jun. 2021.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, Florianópolis, SC, v. 2, n. 1, p. 68-80, janeiro-julho/2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976. Acesso em: 12 jun. 2021.
CAMPOS, L. C.; MARQUES, E. V.; CÂNDIDO, C. C. Estudo de caso: Educação a distância: um estudo das habilidades tecnológicas e desempenho dos discentes. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 6, n. 4, p. 98-121, TRI IV, 2012. ISSN 1980-7032 1. Disponível em: https://rica.unibes.com.br/rica/article/view/534/418. Acesso em: 11 jun. 2021.
CANO, E. V.; MENESES, E. L.; SíNCHEZ-SERRANO, J. L. S. La expansión del conocimiento en aberto: los MOOC. Barcelona: Octaedro, 2013.
DOWNES, S. Connectivism and connective knowlodge: essays on meaning and learning network. Canada: National Research Council, 2012. Disponível em: https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/Connective_Knowledge-19May2012.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
FIGARO, R. A triangulação metodológica em pesquisas sobre a Comunicação no mundo do trabalho. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, São Leopoldo, RS, v. 16, n. 2, p. 124-131, maio/agosto 2014. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2014.162.06/4196. Acesso em: 13 jun. 2021.
ISLER, G. L.; MACHADO, A. A. Motivação discente em cursos na modalidade de educação í distância (EaD): fatores que influenciam. Revista Nupem, Campo Mourão, PR, v. 5, n. 9, p. 67-84, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.fecilcam.br/revista/index.php/nupem/article/viewFile/270/259. Acesso em: 11 jun. 2021.
KAY, J. et al. "MOOCs: So Many Learners, So Much Potential"¦". IEEE Intelligent Systems, n. 3, p. 70-77, 2013.
MARTINEZ, M. High attrition rates in e-learning: challenges, predictors, and solutions. The Elearning Developers"™ Journal, Santa Rosa, CA, jul. 2003. Disponível em: https://www.learningguild.com/pdf/2/071403mgt-l.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
MARTINS, R. X. et al. Por que eles desistem? Estudo sobre a evasão em cursos de licenciatura a distância. CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 10., 2013, Belém, PA. Anais [...]. Belém: ESUD, 2013. p. 1-15. Disponível em: https://scholar.google.com/scholar_url?url=https://www.academia.edu/download/33368204/dropout-in-distance-learning-courses.pdf&hl=pt-BR&sa=T&oi=gsb-gga&ct=res&cd=0&d=16046704939093403973&ei=MQzEYLa6E4WVy9YPo6OPmAM&scisig=AAGBfm1I-z6tQQ1l53DClmdd5eDjcREFfQ. Acesso em: 11 jun. 2021.
MENDES, M. C. et al. Andragogia, métodos e didática do Ensino Superior: novo lidar com o aprendizado do adulto na EaD. Revista Eletrônica Gestão & Saúde, La Rioja, Espanha, Edição Especial, n. extra 1, p. 1366-1377, 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5556528.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO [MEC]. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Brasília: Andifes/Abruem/Sesu/MEC, 1997.
PAVESI, M. A.; OLIVEIRA, D. E. M. B. Qual o lugar da motivação nas pesquisas sobre EaD? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇíO – EDUCERE, 10.; SEMINíRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE DA EDUCAÇíO – SIRSSE, 1., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUC, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/cd2011/pdf/5408_3156.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
PERNA, L. et al. The life cycle of a million MOOC users. In: MOOC RESEARCH INITIATIVE CONFERENCE, 2013. Anais ["¦]. Universidade da Pensilvânia, 2013. 34 slides. Disponível em: https://cdn-sv1.deepsense.ai/wp-content/uploads/2018/07/perna_ruby_boruch_moocs_dec2013.pdf. Acesso em: 12 jun. 2021.
PLOURDE, M. MOOC: every letter is negotiable. [Flickr], 6 fev. 2013. Disponível em: https://www.flickr.com/photos/mathplourde/8448541815. Acesso em: 11 jun. 2021.
POY, R.; GONZALES-AGUILAR, A. Factores de éxito de los MOOC: algunas consideraciones críticas. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologia da Informação, n. E1, v. 3, p. 95-118, 2014.
RURATO, P. As características dos aprendentes na educação í distância (EaD): apresentação de um instrumento e contextualização. Cibertextualidades, Porto, n. 4, p. 55-71, 2011. Disponível em: http://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/2306/3/cibertxt_4_rurato_pt.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
RURATO, P.; GOUVEIA, L.; GOUVEIA, J. As características dos Aprendentes na Educação a Distância: Factores de Motivação. Revista da FCT, n. 4, p. 80-92, 2007. ISSN 166-0480. Disponível em: http://homepage.ufp.pt/lmbg/com/prurato_revfct07.pdf. Acesso em: 13 jun. 2021.
SCHNITMAN, I. M. O perfil do aluno virtual e as teorias de estilos de aprendizagem. In: SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇíO, 3., 2010, Recife, PE. Anais [...]. Recife: NEHTE, 2010. p. 1-10. Disponível em: http://nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2010/Ivana-Maria-Schnitman.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
SIEMENS, G. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, v. 2, n. 1, p. 3-10, 2004.
TERRA, L. A. et al. Uma investigação sobre o papel motivador do tutor de acordo com a visão dos alunos dos cursos de capacitação do Ministério da Saúde. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓN UNIVERSITARIA EM AMÉRICA DEL SUR, 10., Mar del Plata, Argentina, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/96921/UMA%20INVESTIGA%c3%87%c3%83O%20SOBRE%20O%20PAPEL%20MOTIVADOR%20DO%20TUTOR%20FRENTE%20A%20V.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 jun. 2021.
YUAN, L.; POWELL, S. MOOCs and Open Education: implications for Higher Education. Bolton, UK: CETIS/University of Bolton, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/265297666_MOOCs_and_Open_Education_Implications_for_Higher_Education. Acesso em: 11 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.