Biology Teaching-Learning Processes in the Emergency Remote Teaching: Possibilities of Pedagogical Innovation?
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1639Abstract
All over the world people are witnessing a new form of social behavior, in this sense, the work strategies and, mainly, the teaching work has been affected. Faced with this scenario, education, in a time of facing COVID-19, comes to understand technology even more as an instrument of solution, adaptation, but also of inequalities. In this context, remote teaching came to replace face-to-face classes, while the pandemic situation lasts. Legislations were modified, ordinances were created, so that teachers could continue with teaching. This work sought to map the elements of innovation in pedagogical practices, carried out by different teachers, during the remote period, which aim to ensure the teaching and learning processes in Biology. To operationalize this study, Grounded Theory was used. The results indicate that, in the view of the research participants, remote teaching is harmful to the teaching and learning processes in Biology, being pointed out as aggravating spatio-temporal, technological and socio-emotional factors. Thus, the data point to remote teaching as a way to meet the need for school contact, but which does not provide significant learning and innovative teaching and learning spaces-times, since pedagogical practices for teaching Biology are not promoting student protagonism, nor guaranteeing the right to learn for students.
Keywords: Meaningful learning. Remote teaching emergency. Pedagogical innovation. Grounded theory.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BARRETO, A. C. F.; ROCHA, D. S. Covid-19 e Educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar, v. 2, n. 1, p. 01-11, dez. 2020. Revista Encantar. DOI: http://dx.doi.org/10.46375/encantar.v2.0010.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Lei nº 9394. de 20 de dezembro de 1996, Brasília 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 18 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 751, de 21 de julho de 2015. Institui Grupo de Trabalho responsável pela orientação e acompanhamento da Iniciativa para Inovação e Criatividade na Educação Básica do Ministério da Educação. Brasília, 2015. Disponível em: https://goo.gl/Gguq5v. Acesso em: 12 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Governo Federal. Brasil confirma primeiro caso do novo coronavírus. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/noticias/saude-e-vigilancia-sanitaria/2020/02/brasil-confirma-primeiro-caso-do-novo-coronavirus. Acesso em: 26 mar. 2021.
BUNIOTTI, D.; GOMES, P. C. Educação a Distância não é Ensino Remoto: Identificando Ações da Secretaria Estadual de Educação do Paraná em 2020. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 31 ago. 2021. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1197. Acesso em: 12 jan. 2022.
CARVALHO, A. M. P. de; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. (6. ed.). São Paulo: Cortez editora, 2011.
CASSIANI, S. H. B.; ALMEIDA, Ana Maria de. Teoria fundamentada nos dados: A coleta e análise de dados qualitativos. Cogitare Enfermagem, v. 4, m. 2, p. 13-21, Dez. 1999. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/download/44840/27269. Acesso em: 23 de abr. 2021.
CASSIANI, S. H. B.; CALIRI, M. H. L.; PELí, N. T. R. A teoria fundamentada nos dados como abordagem da pesquisa interpretativa. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 4, n. 3, p. 75-88, Dez. 1996. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-11691996000300007.
CESCHINI, M. S. C. Avaliação processual na ecoformação: a metodologia IBSE como um caminho para a ecocidadania. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2019.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. (6. ed.). São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. (5. ed.). São Paulo: Atlas, 2010.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2010.
MELLO, E. M. B.; SALOMíO DE FREITAS, D. P. A formação docente no viés da Inovação Pedagógica: processo em construção. In: XXVIII Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação: estado, políticas e gestão da educação: tensões e agendas em (des)construção, 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa-PB, 2017, p.1793-1802.
MORALES, J. Coronavírus no Brasil: como a pandemia prejudica a educação. Entrevista concedida í revista eletrônica Guia do Estudante, 2020. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/atualidades/coronavirus-no-brasil-como-a-pandemia-prejudica-a-educacao/. Acesso em: 18 de mar. 2021.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. (2. ed.). São Paulo: EPU, 2011.
MOREIRA, M. A.. Aprendizaje significativo crítico. Indivisa, Boletín de Estúdios e Investigación. (2. ed.). 2010. Disponível em https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigcritport.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.
OPAS. Organização Pan-americana de Saúde. Organização Mundial da Saúde-OMS. Folha informativa - Covid-19, 2021. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 19 mar. 2021.
STRAUSS, A. L.; CORBIN, J. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks: Sage, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.