(RE)thinking Teaching Training: What Does Emergency Remote Education Say About Teacher Training?
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1632Abstract
Emergency remote education was created to adapt formal education practices. This action, understood as provisional, revealed movements and emergencies that are beyond the context of the new Coronavirus pandemic. In this article, the methodology of systematic literature review was used to carry out a survey on the challenges presented in remote emergency education and to draw reflections on the necessary characteristics of teachers in the world permeated by cyberculture. The results pointed out that the challenges faced by teachers are independent of level of education: lack of training to work with technologies; apathetic students and without access to the Internet; teachers overloaded with multiple activities, are some of them. We conclude by pointing out the need for a teacher training.
Keywords: Teaching training. Educational technologies. Remote education.
Downloads
References
ABBOT, D. What is digital curation? Edinburgh, UK: Digital Curation Centre, 2008. Disponível em:<http://www.era.lib.ed.ac.uk/bitstream/1842/3362/3/Abbott%20What%20is%20d igitl%20curation_%20_%20Digital%20Curation%20Centre.doc>. Acesso em 21 de março 2022.
ALVES, E. 30 anos em 30 dias - o que a pandemia nos ensinou sobre a educação online no Brasil. In Jornal do Tocantins. Disponível em https://www.jornaldotocantins.com.br/editorias/opiniao/tend%C3%AAncias-e-ideias-1.1694943/30-anos-em-30-dias-o-que-a-pandemia-nos-ensinou-sobre-a-educa%C3%A7%C3%A3o-online-no-brasil-1.2072112, 2020. Acesso 18 abril 2021.
ARAÚJO JR, C. F.O Cisne Negro na Educação Superior: Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância (EaD). 2020. Disponível em https://pt.linkedin.com/pulse/o-cisne-negro-na-educa%C3%A7%C3%A3o-superior-ensino-remoto-e-carlos Acesso em 12 jan. 2022.
BONDíA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. 2002. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em 04 fev 2021.
BARROS, D. M. Estilos de aprendizagem em plataformas digitais. In MONTEIRO, A.; MOREIRA, A.; ALMEIDA, A. C. Educação online: pedagogia e aprendizagem em plataformas digitais. Santo Tirso: De facto editores, 2012.
BLUMENSTYK, G. Why Coronavirus Looks Like a "˜Black Swan"™ Moment for Higher Ed. Disponível em https://www.chronicle.com/newsletter/the-edge/2020-03-11 Acesso em 18 abril 2021.
BRASIL. O que é COVID-19. Disponível em https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em 12 fev 2021.
CANI, J. B. et al. EDUCAÇíO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM "prioritariamente" PELAS TDIC . Revista Ifes Ciência , [S. l.], v. 6, n. 1, p. 23-39, 2020. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713. Acesso em: 28 mar. 2022.
CASTIONI, R. et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente í internet e ensino remoto emergencial. In Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(111), 399-419. Epub February 22, 2021.https://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362021002903108
COSTA, F. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: M. E. Almeida, P. Dias, & B. Silva. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. São Paulo: Loyola, 2013, pp. 47-72.
FACHINETTI, T.; SPINAZOLA, C.; CARNEIRO, R. Educação inclusiva no contexto da pandemia: relato dos desafios, experiências e expectativas. In Educação em Revista, 22(1), 2021, pp.151-166.
FERNANDES, A. Ensino. Remoto Emergencial e a Lógica do Cisne Negro. Research, Society and Development; Vol 10, Nº 1, 2021.
HONORATO, T.; NERY, A. C. B.. História da Educação e Covid-19: crise da escola segundo pesquisadores africanos (Akanbi, Chisholm), americanos (Boto, Civera, Cunha, Kinne, Rocha, Romano, Rousmaniere, Southwell, Souza, Taborda, Veiga, Vidal) e europeus (Depaepe, Escolano, Magalhães, Nóvoa). Acta Educ. [online]. 2020, vol.42, e54998. Epub 01-Set-2020. ISSN 2178-5201.
LAGO, N. et al. Ensino remoto emergencial: investigação dos fatores de aprendizado na educação superior. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 391–406, 2021. DOI: 10.21723/riaee.v16i2.14439. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14439. Acesso em: 27 abr. 2021.
LIMA, E. B.; PAIVA, S. C.; GOULART, J. C. Ensino a distância frente í pandemia COVID-19. In REEDUC / UEG. V 7 n1 jan/abr 2021. Disponível em https://www.revista.ueg.br/index.php/reeduc/article/view/11064/7995. Acesso em 27 abr 2021.
LIMA, J. A implementação do ensino hibrido no período pós-pandemia. In Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(2), 10. https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.667
LOPES, Daniel de Q.; SOMMER, Luis H.; SCHMIDT, Saraí. Professor-propositor: a curadoria como estratégia para a docência on-line. In Educação & Linguagem. V. 17 – n. 2 p. 54 – 72. Jul –dez. 2014. Disponível em https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/142559/000993876.pdf?sequence=1. Acesso em 18 mar 2021.
LITTO, Fredric Michael. A solução para o distanciamento social está í mão:EAD. 2020. Disponível em http://www.abed.org.br/arquivos/A_solucao_para_o_distanciamento_social_esta_a_mao_EAD_Fredric_Litto.pdf Acesso em 28 jan. 2022.
MATOS, Ronaldo. Possibilidades de ensino remoto de música na educação básica baseadas no material Música Br. In Revista Música na Educação básica v. 10, n. 12, p. 74 a 95.
MARTINS, Mirian. C. Mediação: provocações estéticas. São Paulo, UNESP, 2005. ano 1 nº 1 nov/2005.
MARTINS, M. C.; PICOSQUE, G. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Instituto Sangari, 2008.
MARTINS, M. C. (coord.). Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e Ação – Revista do Departamento de Educação/UNISC - Universidade de Santa Cruz do Sul, vol. 14, n.1, jan/jun 2006. (p. 9 - 27) Disponível em http://fvcb.com.br/site/wp-content/uploads/2012/05/Canal-do-Educador_Texto_Curadoria-Educativa.pdf. Acesso em 12 abr 2021.
MENDONÇA, C. Vivências em EAD: trilhando novos caminhos para o cenário de pandemia. In Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, 13(23). Disponível em https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/1171. Acesso em 18 mar 2021.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S..; BARROS, D.. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. In Dialogia. São Paulo, n 34. 2020. (p. 351-364). Disponível em https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123/8228. Acesso em 18 mar 2021.
MOREIRA, J. A. & SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, V.20, 63438. Disponível em https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/34772 Acesso em 23 jan. 2021.
MORIN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2012.
OLIVEIRA, V.; BASNIAK, M. O planejamento de aulas assentes no ensino exploratório de Matemática desenvolvidas no ensino remoto de emergência. In Educação Matemática Debate, 5(11), 1-26.
OLIVEIRA, B. et al.. Implementação da educação remota em tempos de pandemia: análise da experiência do Estado de Minas Gerais. In Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 16(1), 84–106. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i1.13928
OSÓRIO, A. J. Reflexões sobre tecnologia e educação em tempo de pandemia. In Martins, M., Rodrigues, E., A Universidade do Minho em tempos de pandemia: Tomo II: (Re)Ações. UMinho Editora, 2020.
PANTOJA, J; BRANDEMBERG, J. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino de matemática em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. In Boletim Cearense De Educação E História Da Matemática, 8(22), 34–54. https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i22.4176
PAULA, S. Reflexões sobre educação infantil em tempos de pandemia do COVID -19. In Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(3), 336–343. https://doi.org/10.51891/rease.v7i3.779
RAMOS, A.; M. FARIA P.; FARIA, í. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 14, n. 41, p. 17–36, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/2269 . Acesso em: 28 mar. 2022.
SAMPAIO, R.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. In Brazilian Journal of Physical Therapy, 11(1), 83-89. https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
SANCHO, J. M. De tecnologias da informação e comunicação a recursos educativos. In: SANCHO, Juana M.; HERNíNDEZ, Fernando. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SILVA, J.; GOULART, I..; CABRAL, G. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. In Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 16(2), 407–423. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i2.14238
SILVA, Pedro H. S. et al. Educação remota na continuidade da formação médica em tempos de pandemia: viabilidade e percepções. In Revista Brasileira de Educação Médica, 45(1), e044. Epub February 15, 2021.https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.1-20200459
SILVA, B.; ALVES, E.; PEREIRA, I. C. A. Do quadro negro ao tablet: desafios da docência na era digital. In Revista Observatório, 3(3), 2017, pp.532-560.
TALEB, N. N. A lógica do Cisne Negro: o impacto do altamente improvável. São Paulo: Objetiva, 2021.
UNESCO. Estratégias de ensino a distância em resposta ao fechamento das escolas devido í COVID-19. 2020. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305_por Acesso em 20 jan. 2022.
VERGARA, L. G. Curadorias Educativas. Rio de Janeiro. In Anais ANPAP, 1996. Disponível também em: http://www.arte.unb.br/anpap/vergara.htm. Acesso em 10 mai. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.