Contributions to People Management in a Distance Education Center – CEAD
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1619Abstract
We have seen, through data from the Higher Education Census (INEP, 2020), a significant increase in distance courses and in the number of students in this modality. This article, precisely, consists of an experience report that aimed to ponder and describe the process of managing people in a Online Learning Center, considering the need to organize a multidisciplinary team. The authors' experience as online learning managers demonstrates that it is essential to identify the countless necessary professionals, compose strategies for an integrated teamwork and that there is support in the organizational structure through an informational system that helps in the logistics of the processes. As final considerations, we emphasize the observation of three essential factors that need to be aligned, namely: the choice of the professional, the valorization of the work developed by the team and the development of the production system. They are representative elements of organizational behavior that can ensure greater efficiency and effectiveness in the result of the work.
Keywords: Team work. Multidisciplinary team. Online learning.
Downloads
References
ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2019/2020. Curitiba: InterSaberes, 2021. Disponível em http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/censo_ead/1986/2021/03/censoead.br_-_2019/2020
BRASIL. Portaria MEC Nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Diário Oficial da União, n. 239, de 11 de dezembro de 2019 - Seção 1 - p. 131. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância – EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior – IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913.
COLOMBO, S. S. (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013.
GOLEMAN, D. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que define o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
GRIFFIN, R. W.; MOORHEAD, G. Comportamento organizacional: gestão de pessoas e organizações. São Paulo: Cengage Learning, 2015.
GOLDCHLEGER, L. P.; IVOGLO, M.; COLOMBO, S. S. Gestão do capital humano nas instituições de ensino superior. In: COLOMBO, Sonia Simões (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Instrumento de avaliação de cursos de graduação - presencial e a distância: reconhecimento e renovação de reconhecimento. Brasília: Inep, 2017. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/avaliacao-in-loco/instrumentos-de-avaliacao
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2019: principais resultados. Brasília: Inep, 2020. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados
MOTTA, R. A. Tecnologia educacional no ensino superior: cenários da educação a distância e a avaliação institucional. In: COLOMBO, S. S. (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013.
KNAPIK, J. Gestão de pessoas e talentos. Curitiba: InterSaberes, 2012.
RUMBLE, G. A gestão dos sistemas de ensino a distância. Brasília: UNB, 2003.
SILVA, R. dos S. Gestão de EAD: educação a distância na era digital. São Paulo: Novatec, 2013.
TOFIK, D. S. A gestão acadêmica nas instituições de ensino superior. In: COLOMBO, S. S. (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.