Factors that Influence the Satisfaction of Students with Educational Institutions in Distance Learning Modality in Brazilian Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1572

Abstract

The objective of this research is to identify the antecedent factors that affect the perceived quality of the course and the subsequent students' satisfaction with high education institutions in the distance learning modality. For this, descriptive research was carried out, with cross-section and quantitative data through the application of an electronic questionnaire. The data were analyzed by structural equation modeling. The results indicate that the constructs support for learning, financial risk and technological ability influence the perceived quality of the course, which, in turn, positively impacts the satisfaction with the teaching institution by the students. There is a theoretical contribution to the teaching-learning area. In practical terms, the results confirm paths for expanding the modality in distance education, thus contributing to the improvement and creation of new technologies aimed at distance education, as well as teaching methodologies, to increase its use exponentially and adherence more students and a process of continuous improvement of results.

Keywords: Teaching-learning. Distance learning. Perceived quality. Satisfaction with teaching institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo de Jesus Santos Silva, FUCAPE Business School

Mestre em Contabilidade e Administração pela FUCAPE Business School - Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças. MBA em Gestão de Projetos pela Faculdade e Escola de Negócios Excelence. Especialista em Gestão Pública pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Especialista em Gestão Educacional e Escolar pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Graduado em Administração de Empresas com Habilitação em Análise de Sistemas pela Faculdade Atenas Maranhense - FAMA. Atualmente Analista Administrativo no Gabinete da Reitoria da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA.

References

ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância RAABED, n.10, p.83-92, 2011.

ARNETT, D. B.; GERMAN, S. D.; HUNT, S. D. The identity salience model of relationship marketing success: The case of nonprofit marketing. Journal of Marketing, n.67, v.2, p.89-105, 2003.

ABED - ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE EDUCAÇíO A DIST NCIA. Censo EAD. BR 2018: relatório analí­tico da aprendizagem a distância no Brasil. São Paulo: Editora Intersaberes, 2019.

BACCARO, T. A.; SHINYASHIKI, G. T. Relação entre desempenho no vestibular e rendimento acadêmico no ensino superior. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v.15, n.2, p.165-176, 2014.

BALARIN, C. S.; ZERBINI, T.; MARTINS, L. B. A relação entre suporte í aprendizagem e impacto de treinamento no trabalho. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v.20, n.2, p. 341-370, 2014.

BARRETO, R. Configuração da polí­tica nacional de formação de professores a distância. Em Aberto, v.23, n.84, 2010.

BIDO, D. S.; SILVA, D. SmartPLS 3: especificação, estimação, avaliação e relato. Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), v.20, n.2, 2019.

BITTENCOURT, I. M.; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e Polí­ticas Públicas em Educação, v.22, n.83, p.465-504, 2014.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 14 jul, 2021.

BLUME, B. D. et al. Transfer of training: A meta-analytic review. Journal of Management, v.36, n.4, p.1065-1105, 2010.

COELHO JR., F. A. JR.; ABBAD, G. D. S.; VASCONCELOS, L. C. Análise da relação entre variáveis de clientela, suporte í aprendizagem e impacto de treinamento a distância. RAC-Eletrônica, v.2, n.1, p.88-104, 2008.

COHEN, J. Statistical power analysis for the behavioral science. J Am Stat Assoc, v.84, n.363, p.19-74, 1988.

COSTA, F. J.; ARAUJO, H. T.; ROCHA, M. B. A necessidade da inserção pedagógica de tecnologias digitais de informação e comunicação em cursos de formação inicial de professores. Revista Tecnologias na Educação, v.19, n.1, 2017.

COSTA, M. L. F. Educação a distância no Brasil: perspectiva histórica. In: Costa, M. L. F., & Zanatta, R. M. (Orgs.). Educação a distância no Brasil: aspectos históricos, legais, polí­ticos e metodológicos. Maringá: EDUEM, 2014.

CHEN, H. R.; TSENG, H. F. Factors that influence acceptance of web-based e-learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and Program Planning, v.35, n.3, p.398-406, 2012.

DEEGAN, R. Complex mobile learning that adapts to learners' cognitive load. International Journal of Mobile and Blended Learning, v.7, n.1, 13-24, 2015.

DELVECCHIO, D.; SMITH, D. C. Brand-extension price premiums: the effects of perceived fit and extension product category risk. Journal of the Academy of Marketing Science, v.33, n.2, p.184-196, 2005.

FERREIRA, J. K. S.; CASTRO, P. A. D. Giramundo: ensino e aprendizagem no contexto das tecnologias da informação e comunicação. Revista Tecnologias na Educação, v.19, 2017.

FIGUEIRA, R. F.; PEREIRA, R. C. F. Devo, não nego, pago quando puder: uma qnálise dos antecedentes do endividamento do consumidor. Revista Brasileira de Marketing, v.13, n.5, 2014.

FORNELL, C.; LARCKER, D. F. Structural equation models with unobservable variables and measurement error: algebra and statistics. Journal of Marketing Research, v.18, n.1, p.39-50, 1981.

GREWAL, D. et al. The effect of store name, brand name and price discounts on consumers' evaluations and purchase intentions. Journal of Retailing, v.74, n.3, p.331-352, 1998.

GREWAL, D.; MONROE, K. B.; KRISHNAN, R. The effects of price-comparison advertising on buyers"™ perceptions of acquisition value, transaction value, and behavioral intentions. Journal of Marketing, 62(2), 46-59, 1998.

HECKMAN, R.; GUSKEY, A. The relationship between alumni and university: toward a theory of discretionary collaborative behavior. Journal of Marketing Theory and Practice, v.6, n.2, p.97-112, 1998.

HAIR, J. F. JR. et al. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) An emerging tool in business research. European Business Review, v.26, n.2, p.106-121, 2014.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Resumo técnico censo da educação superior 2017. Brasí­lia, 2019. Acesso em: 14 jul. 2021. Disponí­vel em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6725796.

KENSKI, V. M. Grupos que pesquisam EaD no Brasil. Revista EducaOnline, v.12, n.2, p.19-41, 2018.

KIYOSAKI, R. T. O guia do pai rico.: o poder da educação financeira. 1ª ed. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2011.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12ª ed. São Paulo: Prentice Hall, 2012.

KHIN, S.; & HO, T. C. Digital technology, digital capability, and organizational performance: A mediating role of digital innovation. International Journal of Innovation Science, v.11, n.2, p.177-195, 2019.

LIBANEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

LIMA, K. R. S. Plano Nacional de Educação 2014-2024: nova fase do privatismo e da certificação em larga escala. Universidade e Sociedade, v.24, p.32-43, 2015.

MANCEBO, D.; VALE, A. A.; MARTINS, T. B. Polí­ticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Eeducação, v.20, n.60, p.31-50, 2015.

MACIEL, C. E.; LIMA, E. G. S.; GIMENEZ, F. V. Polí­ticas e permanência para estudantes na educação superior. Revista Brasileira de Polí­tica e Administração da Educação, v.32, n.3, p.759-781, 2016.

MALANCHEN, J. Polí­ticas de formação de professores a distância no Brasil: uma análise crí­tica. Campinas: Autores Associados, 2015.

MIOTTO, A. P. S.; PARENTE, J. Antecedentes e consequências do gerenciamento das finanças domésticas na classe média baixa brasileira. RAE-Revista de Administração de Empresas, v.55, n.1, p.50-64, 2015.

MORAN, J. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5ª Ed. Campinas: Papirus, 2012.

MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.7, n.3, p.283-306, 2016.

NUNES, L. P. E. B. L.; PEREIRA, I. C. A. Educação mediada por tecnologias de informação e comunicação: pressupostos e avaliação. InterScience Place, v.11, n.3, p.25-46, 2016.

OLIVEIRA, R. R.; GONCALVES, C. A.; MARTINS, H. C. Desempenho Organizacional: Integração do Modelo Valor, Raridade, Imitabilidade e Organização com a Gestão de Projetos. Revista Contabilidade, Gestão e Governança, v.20, n.2, p.252-275, 2017.

OLIVEIRA, J. F.; LIMA, D. C. B. P. Pós-graduação e educação a nistância: novos fins, natureza e modus operandi em construção. In: CASTRO, A. ET AL. (Orgs.). Educação superior em paí­ses e regiões de lí­ngua portuguesa: desafios em tempo de crise. Lisboa: Educa, 2018.

PASQUALI, D.; RODRIGUES, A. T.; LAZZAROTTI FILHO, A. Trabalho docente virtual na formação profissional em educação fí­sica: saberes docentes e práticas corporais. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.41, n.3, p.256-262, 2019.

PATTI, C. H.; CHEN, C. H. Types of word-of-mouth messages: Information search and credence-based services. Journal of Promotion Management, v.15, n.3, p.357-381.

SAVIANI, D. Aberturas para a história da educação: do debate teórico-metodológico no campo da história ao debate sobre a construção do sistema nacional de educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.

SILVA, A. D. N. et al. Limites e possibilidades do ensino í distância (EaD) na educação permanente em saúde: revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, v.20, p.1099-1107, 2015.

SONG, H.; WANG, J.; HAN, H. Effect of image, satisfaction, trust, love, and respect on loyalty formation for name-brand coffee shops. International Journal of Hospitality Management, v.79, p.50-59, 2019.

SHARMA, V.; SINGH, R.; PATEL, G. N. Measuring the effect of brand equity on the consumers' purchase intention. International Journal of Services Technology and Management, v.21, n.1-3, p.98-110, 2015.

STRAKER, K.; WRIGLEY, C.; ROSEMANN, M. The role of design in the future of digital channels: Conceptual insights and future research directions. Journal of Retailing and Consumer Services, v.26, p.133-140, 2015.

SGUISSARDI, V. Educação superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, v.36, p.867-889, 2015.

TANVEER, Z.; LODHI, R. N. The effect of brand equity on customer satisfaction: An empirical study based on David Aaker's Brand Equity Model. IUP Journal of Brand Management, v.13, n.3, p.43-54, 2016.

TENÓRIO, T.; SILVA, A. R.; TENÓRIO, A. A influência da gamificação na Educação a Distância com base nas percepções de pesquisadores brasileiros. Revista EDaPECI, v.16, n.2, p.320-335, 2016.

TZOKAS, N. et al. Absorptive capacity and performance: The role of customer relationship and technological capabilities in high-tech SMEs. Industrial Marketing Management, v.47, p.134-142, 2015.

UMEKAWA, E. E. R.; ZERBINI, T. Evasão e persistência em ações educacionais a distância: análise do perfil discente. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v.15, n.2, p.188-200, 2015.

VALE, A. F. N.; OLIVEIRA, A. M. B.; SOUSA, J. C. Grau de satisfação dos discentes de administração com seu curso e sua IES. Revista de Administração IMED, v.6, n.1, p.105-115, 2016.

VLACHOPOULOS, D. Assuring quality in e-learning course design: the roadmap. International Review of Research in Open and Distributed Learning: IRRODL, v.17, n.6, p.183-205, 2016.

VYGOTSKY, L. S. A pré-história da linguagem escrita. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

WESTBROOK, R. A.; OLIVER, R. L. Developing Better Measures of Consumer Satisfaction: Some Preliminary Results. Advances in Consumer Research, v.8, n.1, p.94-99, 1981.

XAVIER, M. A. G. A gestão pública em polo de apoio presencial do sistema da Universidade Aberta do Brasil: Estudo de caso no polo de apoio presencial em Resende. EaD Em Foco, v.6, n.1, 2016.

Published

2022-02-23

How to Cite

Silva, P. de J. S., & Bastos, S. A. P. (2022). Factors that Influence the Satisfaction of Students with Educational Institutions in Distance Learning Modality in Brazilian Higher Education. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1572

Issue

Section

Original Articles