The Genetics of Dark: an Inquiry Experience in Emergency Remote Education.
Abstract
Maintaining student engagement in remote learning pedagogical activities is a major challenge. The Inquiry can be a way to overcome these barriers and acquire important skills for the 21st century citizen. Thus, an Investigative Teaching Sequence (ITS) in Genetics was created from a series of science fiction, and applied to a high school class at a technical school. The work investigated ITS's contributions to the engagement and promotion of competences, based on ITS assessment questionnaires and the development of group and individual activities. Students dedicated themselves to individual activities, showing good performance, although the grade refers only to their delivery, showing behavioral engagement. Through reports, we verified emotional engagement in activities. The students built group works of authorship, using argumentation and applying biological concepts in a contextualized way. Furthermore, the strategy showed potential to promote the learning of conceptual, attitudinal and procedural contents, proving to be a good alternative for emergency remote teaching.
Keywords: Active methodologies. Investigative activities. Remote teaching. Engagement. Learning content.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENDER, W. N. Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação diferenciada para o Século XXI. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
CARVALHO, A. M. P. DE. Ensino de Ciências por Investigação: Condições para implementação em sala de aula. 1. ed. São Paulo: Cengage, 2013.
CARVALHO, A. M. P. DE. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018.
DEBOER, G. E. Historical Perspectives On Inquiry Teaching In Schools. In: Scientific Inquiry and Nature of Science. [s.l: s.n.]. p. 17–35, 2007.
FARIA, A. F.; VAZ, A. M. Engajamento de estudantes em investigação escolar sobre circuitos elétricos simples. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 21, p. 1–28, 2019.
FREDRICKS, J. A.; BLUMENFELD, P. C.; PARIS, A. H. School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, v. 74, n. 1, p. 59–109, 2004.
HOWLAND, J. L.; JONASSEN, D. H.; MARRA, R. M. Meaningful learning with technology. Pearson New International Edition. Pearson Higher, 2013.
KRATHWOHL, D. R. A Revision of Bloom"™s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, v. 41, n. 4, p. 212–218, 2002.
LO, C. K.; HEW, K. F. A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: possible solutions and recommendations for future research. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, v. 12, n. 1, 2017.
LOPES, R. M.; SILVA FILHO, M. V.; ALVES, N. G. (ORG). Aprendizagem baseada em problemas : fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. 1. ed. Rio de Janeiro: Publiki, 2019. v. 1
NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington, DC: National Academies Press, 2013.
OCDE. Brazil - Country Note - PISA 2018 Results World Population Policies 2015, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_BRA.pdf
PEDASTE, M. et al. Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, v. 14, p. 47–61, 2015.
SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. spe, p. 49–67, 2015.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. DE. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59–77, 2011.
SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos Avancados, v. 32, n. 94, p. 25–42, 2018.
SILVA, A. C. Ensino de Ciências por investigação: um levantamento em periódicos da área. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 6, p. 306–329, 2020.
TEBALDI-REIS, L.; BEVILACQUA, G. D.; COUTINHO-SILVA, R. Ensino de Ciências por investigação: contribuições de artigos de bases de dados abertas para a práxis docente. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 3, p. 1–23, 2021.
TRIVELATO, S. L. F.; TONIDANDEL, S. M. R. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. spe, p. 97–114, 2015.
ZABALA, A. A prática educativa - Como ensinar. 1. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
ZOMPERO, A. F.; LABURU. C. E. Atividades Investigativas para aulas de Ciências: um diálogo com a teoria da Aprendizagem Significativa. 1. Ed. Curitiba: Appris, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.