Perception about E-learning in Periods of Suspension from Organizational Activities and Social Distance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1485

Abstract

This work addresses the issue related to the perception of e-learning in periods of suspension from organizational activities and social distance. It is justified by contributing to studies involving the relationships between distance courses and training (e-learning), in the identification of resources and strategies that generate motivation in distance education in periods of partial and/or total suspension of organizational activities and social distance. Aims to analyze the motivational factors of course participants/trainees through the e-learning technique during the period of suspension of business activities and social distance. The exploratory work was carried out with a higher education foundation specialized in offering courses and training in the modality of distance education, through quantitative and qualitative research. Data collection was carried out through questionnaires. The study showed that the Foundation, has acted within the assumptions of distance education and e-learning. It is suggested for future research the observance of reassessment of the pertinence or not of certain items of the questionnaire and application of field research through companies, that actively act in e-learning programs, in a way that contributes to the development and quality of distance education.

Keywords: E-learning. Training-development. Motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, D.; SANTOS, M. A .R.; COSTA, A. F. B. Aplicação do coeficiente Alfa de Cronbach nos resultados de um questionário para avaliação de desempenho da saúde pública. In: XXX ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇíO, 2010, São Carlos. Anais... Maturidade e desafios da Engenharia de Produção: competitividade das empresas, condições de trabalho, meio ambiente. Disponí­vel em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2010_TN_STO_131_840_16412.pdf. Acesso em: 13jul.2020.

BRASIL. CONGRESSO NACIONAL. Medida Provisória (MP) nº 927/2020. 2020. Disponí­vel em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/141145. Acesso em: 23jun.2020.

COZBY, C. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2003.

EBC. EMPRESA BRASIL DE COMUNICAÇíO. Organização Mundial da Saúde declara pandemia de coronaví­rus. 2020. Disponí­vel em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-03/organizacao-mundial-da-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em 24jun.2020.

FERREIRA, A.; VALÉRIO, J. N. S.; SOUZA, G. C. A Educação a Distância nas organizações: a percepção sobre o e-learning em uma grande empresa nacional. EaD em Foco, v. 1, 2010. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/6. Acesso em: 23 jun.2020.

FILHO, A. L. F.; ANTUNES, C. F.; COUTO, M. A. C. Alguns apontamentos para uma crí­tica da educação a distância (EaD) na educação brasileira em tempos de pandemia. 2020. Disponí­vel em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/download/50535/33468. Acesso em: 23jun.2020.

FREITAS, A. R. B. et al. Administração estratégica, gestão de pessoas e Empreendedorismo. In: XI SEMAD - Semana de Administração da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife/PE, 2020. Anais... Capacitação e treinamento em meio ao cenário pandêmico da Covid-19. Disponí­vel em: http://adm.ufrpe.br/sites/ww4.deinfo.ufrpe.br/files/RESUMO_46.pdf . Acesso em: 25jun.2020.

GASPAR, I. .A.; SHIMOYA, A. Avaliação da confiabilidade de uma pesquisa utilizando o coeficiente alfa de cronbach. 2017. Disponí­vel em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:vJTCZkZaItMJ:https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/1012/o/ISAAC_DE_ABREU_GASPAR_2_-_email.pdf+&cd=3&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 29.set.2020.

IíSBECK, S. A importância do treinamento corporativo a distância em tempos de isolamento social. 2020. Disponí­vel em: https://www.hsm.com.br/a-importancia-do-treinamento-corporativo-a-distancia-em-tempos-de-isolamento-social/. Acesso em: 23 jun.2020.

LEAL, M .G. F.; LIMA, F. R. Metodologia da pesquisa: Módulo VI, Curso de Especialização em Educação Tecnológica. Cefet/RJ. Rio de Janeiro, 2009.

MARTINS, S. L. B.; MILL, D. Estudos cientí­ficos sobre a educação a distância no Brasil: um breve panorama. 2016. Disponí­vel em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiTrODzzqjqAhVCK7kGHZQdBMQQFjAAegQIBBAB&url=http%3A%2F%2Frevista.ibict.br%2Finclusao%2Farticle%2Fdownload%2F4176%2F3647&usg=AOvVaw1EUBWQria6-y-ICY-wd_4V. Acesso em: 23jun.2020.

MONTEIRO, A.; LEITE, C.; BARROS, R. "Eu ganhei mais o gosto de estudar": o e-learning como um meio de aprendizagemao longo da vida de reclusas de um estabelecimento prisional português. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 142, p.129-150,jan./mar.2018. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302018000100129&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 jun.2020.

OLIVEIRA, F. B. Educação corporativa: desenvolvendo e gerenciando competências. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2004.

OLIVEIRA, M. A.; TRAJANO, E. V.; ARAUJO, E. A. S. Capital humano como fator de competitividade e desenvolvimento econômico. R. Cientí­fica UBM, Barra Mansa, ano XXI, v. 18, n. 35, p. 151-170, 2º sem. 2016.

PROVENZO, M. E.; WALDHELM, M. C. V. Educação tecnológica: didática, módulo IV. Rio de Janeiro: Cefet/RJ, 2009.

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 2012.

SIQUEIRA, M. A. S. Monografias e teses: das normas técnicas ao projeto de pesquisa. 2ª ed. Brasí­lia: Consulex, 2013.

TEZOLIN, C. R. C. Ead: A Prática Docente na Produção de Materiais Audiovisuais. Revista Aprendizagem em EAD – Ano 2018 – Volume 8 – Taguatinga – DF Setembro/2018. Disponí­vel em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/raead. Acesso em: 29.set.2020.

Published

2021-10-20

How to Cite

de Oliveira, M. A. (2021). Perception about E-learning in Periods of Suspension from Organizational Activities and Social Distance. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1485

Issue

Section

Original Articles