Creative Teacher: a Workshop for the Dissemination of Digital Technologies to Assist the Teaching-Learning Process

Authors

Abstract

This article aims to report the experience of the Creative Professor workshop offered in the Moodle platform of the Pro-Rectory of Extension of the Federal Rural University of Rio de Janeiro, for teachers and pre-service teachers during the Covid-19 pandemic. The workshop presented possibilities for building didactic materials using digital tools that can assist and enrich the teaching-learning process. This work also reports the perceptions of cursists about the workshop, the contributions it brought to the participants and also seeks to share the challenges and limitations that current and future teachers have been facing with regard to the use of digital technologies. For this, data were collected from the Moodle forums, forms and the work made by the cursists, using the content analysis method. The results demonstrate that most of the cursists have limitations to use digital technological resources. The participants also highlighted the need for these resources to be contemplated in the initial teacher's education.The motivations that led them to participate in the workshop are those of professional improvement and performance in the context of remote teaching. The participants had their expectations achieved and believe that learning will help in remote as well as in-person teaching. The works and the speeches of the cursists demonstrate the success of the workshop. Finally, the importance and the existing demand for workshops like this one to promote the continuing education of teachers is evidenced, especially now, in the face of this great challenge, during the Covid-19 pandemic.

Keywords: Online workshop. Continuing education. Digital technologies.

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Author Biographies

Priscila da Paixão Silva Veras, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro /Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

 

Mestranda em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Campus Nilópolis. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Integrante do Grupo de Pesquisa em Trabalho-Educação e Educação Ambiental – GPTEEA. Mediadora de Biologia no Pré-Vestibular Social da Fundação CECIERJ. Supervisora de Ciências da Natureza no Pré-Enem da UFRRJ.

 

Sylvia Coelho Alves Sineiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

 

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) com perí­odo sanduí­che na Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (FCUP). Técnica em Meio Ambiente pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Campus Pinheiral. Bolsista do Departamento de Arte e Cultura (DAC) da Pró-Reitoria de Extensão da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

 

Camila Eller Gomes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

 

Graduada em Engenharia Industrial Têxtil pelo Centro de Tecnologia da Indústria Quí­mica e Têxtil (2006), graduanda em Administração Pública pela Universidade Federal Fluminense (UFF), especialização em Gestão Administrativa e Marketing pela Escola Superior Aberta do Brasil (2011), mestre em Engenharia de Produção pela COPPE -UFRJ (2016).  Possui experiência na gestão administrativa de Programas e Projetos Institucionais de Ensino e Extensão. Atuando como chefe do Departamento de Arte e Cultura (DAC) da Pró-Reitoria de Extensão da UFRRJ.

 

Rosa Maria Marcos Mendes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Professor Associado IV da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Doutora em Ciências (Biologia Animal - UFRRJ- 2004).Mestrado em Ciências (Biologia Animal - UFRRJ - 1996). Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Gama Filho (1983). Chefe do Departamento de Biologia Animal/ Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde/ Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2013-2020). Vice Coordenadora dos Cursos de Ciências Biológicas do ICBS. Coordenadora Institucional do Programa Pré-Enem da UFRRJ (2017- atual). Coordenadora do Subprojeto de Ciências Biológicas do Programa de Residência Pedagógica/CAPES (2018-2019). Presidente da Comissão de Estágio Supervisionado Obrigatório do Curso de Licenciatura de Ciências Biológicas. Coordenadora do projeto de extensão "O Museu de Zoologia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro como ferramenta para aproximar a população fluminense ao conhecimento biológico e ao meio acadêmico". Professora pesquisadora da área de Histologia, linha de pesquisa de células neuroendócrinas de diferentes espécies animais.

 

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Published

2021-04-08

How to Cite

Veras, P. da P. S., Sineiro, S. C. A., Gomes, C. E. ., & Mendes, R. M. M. . (2021). Creative Teacher: a Workshop for the Dissemination of Digital Technologies to Assist the Teaching-Learning Process. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1308