Creative Teacher: a Workshop for the Dissemination of Digital Technologies to Assist the Teaching-Learning Process
Abstract
This article aims to report the experience of the Creative Professor workshop offered in the Moodle platform of the Pro-Rectory of Extension of the Federal Rural University of Rio de Janeiro, for teachers and pre-service teachers during the Covid-19 pandemic. The workshop presented possibilities for building didactic materials using digital tools that can assist and enrich the teaching-learning process. This work also reports the perceptions of cursists about the workshop, the contributions it brought to the participants and also seeks to share the challenges and limitations that current and future teachers have been facing with regard to the use of digital technologies. For this, data were collected from the Moodle forums, forms and the work made by the cursists, using the content analysis method. The results demonstrate that most of the cursists have limitations to use digital technological resources. The participants also highlighted the need for these resources to be contemplated in the initial teacher's education.The motivations that led them to participate in the workshop are those of professional improvement and performance in the context of remote teaching. The participants had their expectations achieved and believe that learning will help in remote as well as in-person teaching. The works and the speeches of the cursists demonstrate the success of the workshop. Finally, the importance and the existing demand for workshops like this one to promote the continuing education of teachers is evidenced, especially now, in the face of this great challenge, during the Covid-19 pandemic.
Keywords: Online workshop. Continuing education. Digital technologies.
Downloads
References
ABED - Associação Brasileira de Educação a Distância. Censo EAD Brasil 2014: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. Curitiba: Ibpex, 2015. Disponível em: http://www.abed.org.br/censoead2014/CensoEAD2014_portugues.pdf. Acesso em: 17 out. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BASTOS, G. D. et al O moodle como mediador no processo de formação pedagógica: uma pesquisa-ação sobre a experiência de futuros professores em estágio extracurricular. Renote, Porto Alegre. v. 10, n. 1, jul. 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/30854/19210. Acesso em: 20 ago. 2020.
BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Jornal da Universidade. Porto Alegre, jul, 2020. https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 14 set. 2020.
DIAS, E; PINTO, F. C. F.. A educação e a covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 545-554, set. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362020000300545&lng=en&nrm=iso. Acesso em 17 set. 2020.
DIONíZIO, T. P. et al. O uso de tecnologias da informação e comunicação como ferramenta educacional aliada ao ensino de química. EaD em Foco, v. 9, n. 1, dez. 2019. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/809/502. Acesso em: 20 ago. 2020.
FRIZON, V. et al. formação de professores e as tecnologias digitais. In: XII Congresso Nacional de Educação, 2015, Paraná. Paraná: PUCPR, 2015. p. 10.191-10.205. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22806_11114.pdf. Acesso em: 21 ago. 2020.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2 ed. Campinas: Papirus, 2007.
OLIVEIRA, E. da S. G. de et al. Formação docente para o uso das tecnologias digitais: novos saberes do professor. Revista do Seminário Mídias & Educação, v. 1, n. 1, 2015. Disponível em: http://cp2.g12.br/ojs/index.php/midiaseeducacao/article/view/505/435. Acesso em: 21 ago. 2020.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2012.
ROMANOWSKI, J. P. Professores principiantes no Brasil: questões atuais. In: III Congresso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a La Docencia, 2012, Santiago do Chile.
UNESCO. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/comissao–futuros–da–educacao–da–unesco–apela–ao–planejamento–antecipado–o–aumento–das. Acesso em: 14 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.