Learning Evaluation in Time of Social Isolation from Coronavirus: Reports on the Management of the CEDERJ Consortium

Authors

Abstract

This article aims to present the management challenges of the Academic Board of the CEDERJ/CECIERJ Consortium, face of the actions carried out for the maintenance of the 2020/1 semester, during the period of social isolation due to the pandemic of the new Coronavirus, and to evaluate the impacts of the changes made on students and professors who coordinate the discipline. The research carried out was of the descriptive type, the methodological procedures were based on quantitative opinion research with students and coordinators. The CEDERJ Consortium has a wide variety of courses, so the solutions found were diverse, considering the universities' autonomy. The presential tutoring were replaced by synchronous virtual meetings, keeping pre-scheduled times, using tools inside and outside the Moodle CEDERJ platform. The presential assessments were replaced by assessments carried out on the Moodle CEDERJ platform, called APX. The survey with students and teachers revealed different profiles in relation to internet's access and the need to leave home to work during the pandemic. The biggest difficulties reported were adapting the submission deadline and psychological conditions for students; and detect plagiarism in tests and adapting the tests to the online format, for teachers. It is believed that the effort of the CEDERJ Consortium to maintain the academic period was successful in giving the opportunity for students to complete their disciplines with quality and, consequently, their courses, which, in the last instance, is a main mission of this consortium of universities.

Keywords: Covid-19. Evaluation. Diagnosis. Academic management.



Downloads

Download data is not yet available.

References

MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, 2020.

MARTINS, V.; BAPTISTA, A. A Afetividade na Educação Online: Percursos e Possibilidades. EaD em Foco, v. 8, n. 1, 2018.

MATTA, G. C. et al. eds. Os impactos sociais da Covid-19 no Brasil: populações vulnerabilizadas e respostas í pandemia. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2021.

MENEZES, S. K. O.; FRANCISCO, D. J. Educação em tempos de pandemia: aspectos afetivos e sociais no processo de ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, 2020.

MORAN, J. M. A culpa não é do online – Contradições na educação evidenciadas pela crise atual. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2020. Disponí­vel em: http://www2.eca.usp.br/moran/?p=1506. Acesso em: 22 de out. 2020.

MORIN, E. O Método I: a natureza da natureza. 2ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.

PAULA CARVALHO, J.C. Antropologia das Organizações e Educação: Um Ensaio Holonômico. Rio de Janeiro: Imago, 1990.

PEREIRA, G. de C.; MAGALINI, L. M. Videoaulas em primeira pessoa: suas caracterí­sticas e sua contribuição para a EaD. EAD em Foco, v. 7, n. 2, 2017.

RIBEIRO, C. V.; CAVALCANTI, M.; PIMENTEL, A. "Abre a câmera, por Favor": Aulas Remotas no Ensino Superior, uma Abordagem Fenomenológica. EaD em Foco, v. 11, n. 2, 2021.

ROSSE, C. G.; ARAGON, G. T.; DE OLIVEIRA, M. DE F. A. Webconferência: O que Dizem um Grupo de Alunos do Ensino Superior í Distância. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 2020.

SANCHOTENE, I. J. et al. Competências Digitais Docentes e o Processo de Ensino Remoto Durante a Pandemia da Covid-19. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2020.

SANTOS, B. S. A Cruel Pedagogia do Ví­rus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SANTOS, G.; MENDONÇA, M. Pandemia e o Ensino Remoto: Uma Reflexão Acerca da Vivência Afetivo-emocional dos Estudantes. Revista Educação e Humanidades, v. 2, n. 1, 2021.

TENÓRIO, A.; PIRES, D. N.; TENÓRIO, T. A influência de competências socioafetivas no processo de ensino-aprendizagem com base nas percepções de tutores a distância. Paidéi@: Revista Cientí­fica de Educação a Distância, v. 9, n. 15, 2017.

THOMAZ, S. B. Imaginário, Educação e Cultura da Escola. Rio de Janeiro: Editora Rovelle, 2009.

THOMAZ, S. B. Dimensões Esquecidas na Organização do Trabalho da Escola. Revista de Educación en América Latina y el Caribe, nº 48, 1997.

VALENTE, J. A. & MORAN, J. M. Educação a Distância. São Paulo: Summus, 2011.

VIEIRA, K. M. et al. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino Remoto e Satisfação com a Vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2020

Published

2021-07-15

How to Cite

Nascimento, M. de S., Santos, E. C., Silva, S. de P., & Thomaz, S. B. (2021). Learning Evaluation in Time of Social Isolation from Coronavirus: Reports on the Management of the CEDERJ Consortium. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1264