Epistemological Analysis of the Curriculum and Pedagogical Actions in Blended Learning
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1111Abstract
New technologies are already part of our life, so they can no longer be seen as simple resources but as fundamental instruments for the exercise of our own humanity. The Blended Learning is a possibility of fusion between virtual and face-to-face spaces. In this work we present a critical reflection and meanings for what the blended learning is and what is its logic of systematization of knowledge, with the aim of showing the inter-relationships between curriculum and pedagogical actions, experience and knowledge. The method adopted was the theoretical review. And the main result was that learning will not be hybrid only if the teacher and student are in different places, but in the way that the teaching action causes the experience of knowledge in students; the idea of the virtual is not that of a separate physical space, but of a place where intelligence finds adequate subsidies to open up to new knowledge.
Keywords: Analysis. Blended. Learning. Curriculum. Pedagogical actions
Downloads
References
ANJOS, R. A. V. dos; SILVA, L. M. da; ANJOS, A. M. dos. Ensino híbrido: Organização e sistematização de conceitos com base em revisão sistemática da literatura. EmRede – Revista de educação a distância, São Paulo, v.6, n.2, p.203-220, 2019. Disponível em: < https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/467 >. Acesso em: 3 jan. 2020.
ARAÚJO, I. H. T. F. de; CARDOSO, M. G. R. Conhecimento e Currículo na formação dos Intelectuais. Revista Eletrônica Científica da UERG, Porto Alegre, v.2, n.2, p.145–157, ago.2016. Disponível em: < http://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/395 >. Acesso em: 20 mar 2020.
BRITO, J. M. da S. A Singularidade Pedagógica do Ensino Híbrido. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v.10, n.1, p.13, 23 jun. 2020. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/948>. Acesso em: 24 jun. 2020.
DEMO, P. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1995.
DOLL JR, W. E. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
FERNANDES, C. de O.; FREITAS, L. C. de. Currículo e avaliação. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Indagações sobre o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.17-43.
FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. (on-line), Brasília, v.97, n.247, p.534-551, set./dez. 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812016000300534&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 14 mar 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social, 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HAYDT, H. C. C. Curso de Didática Geral, 1ª. ed., São Paulo: ítica, 2011.
LÉVI, P. Cibercultura. 1ª.ed., 1ª. reimp. São Paulo: Editora 34 Ltda, 1999.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006
LIMA, E. S. Currículo e desenvolvimento humano. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Indagações sobre o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.17-56.
MORAN, José. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S. et all (Orgs). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p.23-35.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Indagações sobre o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.17-48.
SANTOS, D. M.; ZUCOLOTO, J. F.; GOMES, C. M. A aprendizagem e construção do conhecimento na educação a distância. EDUCERE – Revista da Educação, Umuarama, v. 10, n. 2, p. 141-157, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/3607>. Acesso em: 10 jan. 2020.
SANTOS, E. E. dos; BRITO, J. M. da S. A natureza híbrida do ensino médio a distância: Desafios e metodologias. EmRede – Revista de educação a distância, São Paulo, v.6, n.2, p.308-322, 2019. Disponível em: < https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/452 >. Acesso em: 1 jan. 2020.
SANTOS, W. A. C.; MERCADO, L. P. Individualização da aprendizagem com modelo rotacional de sala de aula invertida. EmRede – Revista de Educação í Distância, Porto Alegre, v.6, n.2, p.262-275, 2019. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/484. Acesso em: 20 mar 2020.
SOUZA, T. M.; CHAGAS, A. M.; ANJOS, R. de C. A. A. dos. Ensino híbrido: Alternativa de personalização da aprendizagem. Revista Com Censo, #16, v.6, n.1, p.59-66, mar. 2019. Disponível em: <http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/587>. Acesso em: 7 jan. 2020.
SPINARDI, J. D.; BOTH, I. J. Blended learning: O ensino híbrido e a avaliação da aprendizagem no ensino superior, B. Téc. Senac, Rio de Janeiro, v.44, n.1, p.1-12, jan./abr. 2018. Disponível em: < https://www.bts.senac.br/bts/article/view/648>. Acesso em 11 jan. 2020.
VALADARES, J. A. A teoria da aprendizagem significativa como teoria construtivista. Aprendizagem significativa em revista, Porto Alegre, v.1, n.1, p.36-57, 2011. Disponível em: < http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID4/v1_n1_a2011.pdf >. Acesso em: 20 mar 2020.
WERNECK, V. R. Sobre o processo de construção do conhecimento: O papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.51, p.173-196, abr./jun. 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362006000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 15 fev. 2020>. Acesso em: 7 jan. 2020.
ZASLAVSKY, A. Ação pedagógica, ação comunicativa e didática. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v.22, n.1, p.69-81, jan./abr. 2017. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/4435>. Acesso em: 12 fev 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.