Epistemological Analysis of the Curriculum and Pedagogical Actions in Blended Learning

Authors

  • Jorge Maurí­cio da Silva Brito Faculdade de Teologia e Ciências Humana (FATECH), Secretaria de Estado da Educação do Amapá (SEED/AP) https://orcid.org/0000-0001-9426-2965
  • Edna Maria Biz Pasini Faculdade de Teologia e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1111

Abstract

New technologies are already part of our life, so they can no longer be seen as simple resources but as fundamental instruments for the exercise of our own humanity. The Blended Learning is a possibility of fusion between virtual and face-to-face spaces. In this work we present a critical reflection and meanings for what the blended learning is and what is its logic of systematization of knowledge, with the aim of showing the inter-relationships between curriculum and pedagogical actions, experience and knowledge. The method adopted was the theoretical review. And the main result was that learning will not be hybrid only if the teacher and student are in different places, but in the way that the teaching action causes the experience of knowledge in students; the idea of the virtual is not that of a separate physical space, but of a place where intelligence finds adequate subsidies to open up to new knowledge.

Keywords: Analysis. Blended. Learning. Curriculum. Pedagogical actions

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Maurí­cio da Silva Brito, Faculdade de Teologia e Ciências Humana (FATECH), Secretaria de Estado da Educação do Amapá (SEED/AP)

Professor 

Faculdade de Teologia e Ciências Humanas

Av. Profa. Cora de Carvalho, 1628, Central, Macapá - AP, Brasil

Secretaria de Educação do Estado do Amapá

Av. Fab, 96 - Central, Macapá - AP, Brasil

 

Edna Maria Biz Pasini, Faculdade de Teologia e Ciências Humanas

Mestre em Ciências da Religião (Faculdade UNIDA)
Licenciada em Pedagogia (Faculdade ATUAL)

References

ANJOS, R. A. V. dos; SILVA, L. M. da; ANJOS, A. M. dos. Ensino hí­brido: Organização e sistematização de conceitos com base em revisão sistemática da literatura. EmRede – Revista de educação a distância, São Paulo, v.6, n.2, p.203-220, 2019. Disponí­vel em: < https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/467 >. Acesso em: 3 jan. 2020.

ARAÚJO, I. H. T. F. de; CARDOSO, M. G. R. Conhecimento e Currí­culo na formação dos Intelectuais. Revista Eletrônica Cientí­fica da UERG, Porto Alegre, v.2, n.2, p.145–157, ago.2016. Disponí­vel em: < http://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/395 >. Acesso em: 20 mar 2020.

BRITO, J. M. da S. A Singularidade Pedagógica do Ensino Hí­brido. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v.10, n.1, p.13, 23 jun. 2020. Disponí­vel em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/948>. Acesso em: 24 jun. 2020.

DEMO, P. Metodologia cientí­fica em ciências sociais. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1995.

DOLL JR, W. E. Currí­culo: uma perspectiva pós-moderna. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FERNANDES, C. de O.; FREITAS, L. C. de. Currí­culo e avaliação. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Indagações sobre o currí­culo. Brasí­lia: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.17-43.

FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog. (on-line), Brasí­lia, v.97, n.247, p.534-551, set./dez. 2016. Disponí­vel em: < https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812016000300534&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 14 mar 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social, 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAYDT, H. C. C. Curso de Didática Geral, 1ª. ed., São Paulo: ítica, 2011.

LÉVI, P. Cibercultura. 1ª.ed., 1ª. reimp. São Paulo: Editora 34 Ltda, 1999.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006

LIMA, E. S. Currí­culo e desenvolvimento humano. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Indagações sobre o currí­culo. Brasí­lia: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.17-56.

MORAN, José. Metodologias ativas e modelos hí­bridos na educação. In: YAEGASHI, S. et all (Orgs). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p.23-35.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Currí­culo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. (Orgs.). Indagações sobre o currí­culo. Brasí­lia: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.17-48.

SANTOS, D. M.; ZUCOLOTO, J. F.; GOMES, C. M. A aprendizagem e construção do conhecimento na educação a distância. EDUCERE – Revista da Educação, Umuarama, v. 10, n. 2, p. 141-157, jul./dez. 2010. Disponí­vel em: <https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/3607>. Acesso em: 10 jan. 2020.

SANTOS, E. E. dos; BRITO, J. M. da S. A natureza hí­brida do ensino médio a distância: Desafios e metodologias. EmRede – Revista de educação a distância, São Paulo, v.6, n.2, p.308-322, 2019. Disponí­vel em: < https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/452 >. Acesso em: 1 jan. 2020.

SANTOS, W. A. C.; MERCADO, L. P. Individualização da aprendizagem com modelo rotacional de sala de aula invertida. EmRede – Revista de Educação í Distância, Porto Alegre, v.6, n.2, p.262-275, 2019. Disponí­vel em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/484. Acesso em: 20 mar 2020.

SOUZA, T. M.; CHAGAS, A. M.; ANJOS, R. de C. A. A. dos. Ensino hí­brido: Alternativa de personalização da aprendizagem. Revista Com Censo, #16, v.6, n.1, p.59-66, mar. 2019. Disponí­vel em: <http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/587>. Acesso em: 7 jan. 2020.

SPINARDI, J. D.; BOTH, I. J. Blended learning: O ensino hí­brido e a avaliação da aprendizagem no ensino superior, B. Téc. Senac, Rio de Janeiro, v.44, n.1, p.1-12, jan./abr. 2018. Disponí­vel em: < https://www.bts.senac.br/bts/article/view/648>. Acesso em 11 jan. 2020.

VALADARES, J. A. A teoria da aprendizagem significativa como teoria construtivista. Aprendizagem significativa em revista, Porto Alegre, v.1, n.1, p.36-57, 2011. Disponí­vel em: < http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID4/v1_n1_a2011.pdf >. Acesso em: 20 mar 2020.

WERNECK, V. R. Sobre o processo de construção do conhecimento: O papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.51, p.173-196, abr./jun. 2006. Disponí­vel em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362006000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 15 fev. 2020>. Acesso em: 7 jan. 2020.

ZASLAVSKY, A. Ação pedagógica, ação comunicativa e didática. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v.22, n.1, p.69-81, jan./abr. 2017. Disponí­vel em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/4435>. Acesso em: 12 fev 2020.

Published

2020-09-09

How to Cite

Brito, J. M. da S., & Pasini, E. M. B. . (2020). Epistemological Analysis of the Curriculum and Pedagogical Actions in Blended Learning. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1111

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)