Challenges Faced by Technical Course Students Due to the Distance During the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1018Abstract
This article has the objective to identify the main challenges faced by technical course students due to the distance while accessing the course and disciplines during the coronavirus pandemic. Thus, according to access reports in Moodle, there was a considerable decrease of student's participation in the Virtual Learning Environment (VLE), considering the following weeks after suspending in person activities as determined by the Ministry of Education (MEC). The course is offered by a federal public educational institution, in two on-site support centers in municipalities located in the northwest region of the state of Rio Grande do Sul (RS). In addition to the reports, a structured questionnaire was applied to 132 students of the course. The results have showed that social distancing and suspension of face-to-face activities have substantially influenced the dynamics of study and dedication to the course. Aspects such as unemployment, not having a computer and internet access, as well as closing the face-to-face support area have proved to be determining factors in the decrease of accesses. Therefore, 86.4% (Centre 1) and 84.8% (Centre 2) are the percentage of students who are feeling the direct influence of coronavirus on their school performance.
Keywords: Social distancing. School performance. Virus.
Downloads
References
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE INTERNET (ABRANET). Desafio da internet é levar conexão a quem ainda
não tem no Brasil. 2019. Disponível em:<http://www.abranet.org.br/Noticias/Desafio-da-internet-e-levar-conexao-a-
quem-ainda-nao-tem-no-Brasil-2384.html?UserActiveTemplate=site#.Xs774DpK-
jIU>. Acesso em 27 de maio de 2020.
BRASIL. Decreto No. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o Art. 80 da Lei No. 9.394, de 20 de de-
zembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 2017.
CARNEIRO, M. L. F. Instrumentalização para o ensino a distância. Planejamento e Gestão para o Desen-
volvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
CAVALCANTE, C. H. L.; SANTOS JUNIOR, P. A. Fatores que influenciam o desempenho escolar: a percepção
dos estudantes do Curso Técnico em Contabilidade do IFRS. Revista Liberato. Novo Hamburgo, v. 14,
n. 21, 2013.
CLARO, M. Tipos de Relatórios no Moodle. 2014. Disponível em:<https://www.moodlelivre.com.br/tutoriais-
-e-dicas/potal/tutoriais-e-dicas-moodle/tipos-de-relatorios-no-moodle>. Acesso em 15 de abril de 2020.
CROKIDAKIS, N. Data analysis and modeling of the evolution of COVID-19 in Brazil. arXiv: 2003.12150
[q-bio.PE], 2020.
ESTRELA, C. Metodologia científica: ciência, ensino, pesquisa [recurso eletrônico]. 3. ed. Porto Alegre:
Artes Médicas, 2018.
FARIAS, F. R.; DIAS, M. J. Os desafios entre o ensino presencial e o ensino a distância: uma questão de cultura
digital e de formação do educador. Revista Científica em Educação a Distância EAD em FOCO.v.1, n.1. Rio de Janeiro, 2010.
FERREIRA, V. H.; SILVA, J. M. C. Relatórios: saiba tudo o que os seus alunos fizeram. In: SILVA, J. M. C. (ORG.)
Moodle para Professores. Instituto Federal Rio Grande Do Sul - Campus Bento Gonçalves, 2017.
KUHN, N.; LOPES, L. F. D. EaD em Foco, 2020; 10(3): e1018
FREITAS, A. R. R.; NAPIMOGA, M.; DONALISIO, M. R. Análise da gravidade da pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde. v. 29, n.2. Brasília, 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6ed. São Paulo: Atlas, 2018.
INSTITUTO FEDERAL FARROUPILHA (IFFar). Instrução Normativa N°03/2018. Dispõe sobre a oferta de
cursos na modalidade de Educação a Distância (EaD) de forma Institucionalizada no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar). Santa Maria, 2018.
LACERDA, F. K. D. de; ESPíNDOLA, R. de M. Evasão na educação a distância: um estudo de caso. Revista
Científica em Educação a Distância EAD em FOCO. Fundação Cecierj. v.3, n.1, 2013.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO (MEC). Resolução No 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curri-
culares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, 2012.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO (MEC). Portaria No 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição
das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo
Coronavírus - COVID-19. Brasília, 2020a.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇíO (MEC). Portaria No 345, de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC No
, de 17 de março de 2020. Disponível em:<http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.
jsp?jornal=603&pagina=1&data=19/03/2020&totalArquivos=1>. Acesso em 29 de abril de 2020. 2020b.
MINISTÉRIO DA CIDADANIA/SECRETARIA ESPECIAL DO DESENVOLVIMENTO SOCIAL/SECRETARIA NACIO-
NAL DE ASSISTÊNCIA SOCIAL. Portaria No 54, de 1o de abril de 2020. Brasília, 2020.
SPONCHIATO, D. Pesquisa mostra o grau de medo e tensão dos brasileiros com o coronavírus. Disponível
em:<https://saude.abril.com.br/mente-saudavel/medo-e-tensao-brasileiros-coronavirus/>.Acesso em
de abril de 2020.
PALLOF, R. M.; PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Tradução de
Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SANTOS, P. K. dos; GIRAFFA, L. M. M. Permanência na graduação a distância na perspectiva dos Estudan-
tes: um estudo a partir da experiência do projeto Alfa. Congresso CLABES VI, 2016.
SOUZA, J. B. A. de S. A contribuição dos polos presenciais na EaD: um estudo exploratório. Congresso
Nacional de Ambientes (CONAHPA). São Luís, MA, 2015.
SILVA, D. G. Análise sobre o uso dos relatórios de atividades do Moodle no acompanhamento do pro-
cesso de aprendizagem de alunos em cursos de graduação. Dissertação de Mestrado. Programa
de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Mato Grosso, 2011.
TENÓRIO, A. et al. Ferramentas da educação a distância: a visão do tutor Revista Científica em Educação
a Distância EAD em FOCO.v.4,n.1. Rio de Janeiro, 2014.
TENÓRIO, T.; RODRIGUES, F. A.; TENÓRIO, A. Estudo de caso sobre o uso das ferramentas notas e relató-
rios do Moodle na prática pedagógica do tutor í distância em cursos brasileiros de formação conti-
nuada de professores. Revista Científica em Educação a Distância- EAD em FOCO. v.6,n.2, 2016.
THIAGO, F.; CARVALHO, J. C., TRIGUEIRO, F. M. C. Fatores de Evasão na Educação í Distância: Um estudo
no Curso de Bacharelado em Administração Pública.
UMEKAWA, E. E. Preditores de fatores relacionados í evasão e a persistência discente em ações edu-
cacionais a distância. Dissertação de Mestrado. Departamento de Psicologia, Universidade de São Paulo/USP, Ribeirão Preto, 2014.
XAVIER, M. A. G. A Gestão Pública do Sistema da Universidade Aberta do Brasil: estudo de caso no polo
de apoio presencial em Resende. Revista Científica em Educação a Distância-EAD em FOCO. v. 6,
n. 1, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.