The E-learningDegree Course in Physical Education: Reflections on an Experience Model of a Body Practices
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1001Abstract
The growth of e-learning graduate courses in Physical Education is notorious and exponential. This has generated concerns, especially when they reinforce technicist conceptions among the different pedagogical approaches described for this curricular component. From this context, the objective of this article was to investigate the possibility of interaction and intervention in body practices of a e-learning course in Physical Education. This study sought to verify the students' vision and also contemplated the teaching perspective in the construction of face-to-face meetings that deal with bodily practices. A case study was structured on the model of practical workshops offered to students of the Physical Education Degree course at an Institute of Education in the State of São Paulo- Brazil, with a descriptive exploratory character. The results showed a high degree of satisfaction of the students who participated in the workshops understanding the demands inherent in contemporary physical education, although they understand that the presence of age can be rethought and that the experiences, even though practical, can occur at a distance through Information and communication technologies.
Keywords: E-learning. School physical education. Body practices
Downloads
References
ARROYO, M. G.. Corpos resistentes produtores de culturas corporais. Haverá lugar na Base Nacional Comum?. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 15-31, set. 2016. ISSN 2175-8042. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p15>. Acesso em: 22 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasília, DF, 2018.
_______. Parecer CNE/CES 058/2004, de 18 de fevereiro de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física. Brasília, 2004.
_______. Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
_______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC: 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base: Acesso em: 08. dez. 2019.
Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2017. [livro eletrônico] / [organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância; [traduzido por Maria Thereza Moss de Abreu]. Curitiba: InterSaberes, 2018.
COLL, C. et al. Os Conteúdos da Reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DALMORO, M; VIEIRA, K,M. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados¿ RGO, V 06, p. 162-174, 2013.
DARIDO, S. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. Universidade Estadual Paulista. Pró – Reitoria de Graduação. Universidade virtual do estado de São de Paulo. São Paulo. Cultura Acadêmica, 2012. v. 6, 176p. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41556/1/Caderno_blc2_vol6.pdf . Acesso em 22 de março de 2020.
GATTI, B. Didática e formação de professores: provocações. Caderno de Pesquisa v. 47, n. 166, p. 1150-1164, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1150.pdf Acesso em 23 de março de 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Sinopse estatística de educação superior 2018. Brasília:Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse . Acesso em 01 de mar 2020.
KENSKI, V. M. Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. Cadernos Pedagogia Universitária. São Paulo: USP, nov. 2008.
KENSKI, V. M.; MEDEIROS, R. A.; ORDÉAS, J. ENSINO SUPERIOR EM TEMPOS MEDIADOS PELAS TECNOLOGIAS DIGITAIS / Highereducation in times mediatedby digital technologies. Trabalho & Educação, v. 28, n. 1, p. 141-152, 21 fev. 2019.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
LAZZAROTTI FILHO, A.; CRUVINEL, F.; SILVA, A.M.; SILVA, M.Z.; ALMEIDA, G.C.F.de. A dinâmica, os principais problemas e as qualidades no desenvolvimento de um curso de licenciatura em Educação Física na modalidade a distância. Pensar a Prática. Goiânia, v.18, n.3, jul/set. 2015.
LISBÔA, M.M.; PIRES, G.D.L. Tecnologias e a formação inicial do professor de Educação Física: reflexões sobre a educação a distância. Atos de pesquisa em Educação – PPGE/ME FURB, v.8, n.1, p.60-81, jan/abr. 2013.
LIVRO ATAS NDE/UNITAU. Registro Reuniões. Modalidade í Distância, 2018.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: sistemas de aprendizagem online. 3 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
MOORE, M. G. Três tipos de interação. TECCOGS – Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, Programa de pós-graduação em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (TIDD) / PUC-SP, ISBN 1984-3585, n.9, jan./jun. 2014.
_____________. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, ago 2002.
_____________. Educação a Distância: Uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
MORAN, J. M. . Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX. v.l. II, 2015.
PASQUALI, D.; RODRIGUES, A. T.; LAZZAROTTI FILHO, A. Trabalho docente virtual na formação profissional em educação física: saberes docentes e práticas corporais. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Porto Alegre , v. 41, n. 3, p. 256-262, Sept. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v41n3/0101-3289-rbce-41-03-0256.pdf . Acesso em 29 de fev.2020.
PIRES, V. et al .Identidad docente y educación física: unestudio de revisión sistemática. Rev. Port. de Educação, Braga , v. 30, n. 1, p. 35-60, jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0871-91872017000100003&script=sci_arttext&tlng=es . Acesso em 26 de fev. 2020.
PPC/UNITAU – Projeto-Político do Curso de Licenciatura em Educação Física, Modalidade í Distância, 2019.
TANI,G. Avaliação das condições do ensino de graduação em Educação Física: garantia de uma formação de qualidade. Rev Mackenzie EducFis Esporte. 6(2):55-70, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.