The E-learningDegree Course in Physical Education: Reflections on an Experience Model of a Body Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1001

Abstract

The growth of e-learning graduate courses in Physical Education is notorious and exponential. This has generated concerns, especially when they reinforce technicist conceptions among the different pedagogical approaches described for this curricular component. From this context, the objective of this article was to investigate the possibility of interaction and intervention in body practices of a e-learning course in Physical Education. This study sought to verify the students' vision and also contemplated the teaching perspective in the construction of face-to-face meetings that deal with bodily practices. A case study was structured on the model of practical workshops offered to students of the Physical Education Degree course at an Institute of Education in the State of São Paulo- Brazil, with a descriptive exploratory character. The results showed a high degree of satisfaction of the students who participated in the workshops understanding the demands inherent in contemporary physical education, although they understand that the presence of age can be rethought and that the experiences, even though practical, can occur at a distance through Information and communication technologies.

Keywords: E-learning. School physical education. Body practices

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, M. G.. Corpos resistentes produtores de culturas corporais. Haverá lugar na Base Nacional Comum?. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 15-31, set. 2016. ISSN 2175-8042. Disponí­vel em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p15>. Acesso em: 22 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasí­lia, DF, 2018.

_______. Parecer CNE/CES 058/2004, de 18 de fevereiro de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Fí­sica. Brasí­lia, 2004.

_______. Parâmetros curriculares nacionais: educação fí­sica. Secretaria de Educação Fundamental. Brasí­lia: MEC/SEF, 1997.

_______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasí­lia, MEC: 2018. Disponí­vel em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base: Acesso em: 08. dez. 2019.

Censo EAD.BR: relatório analí­tico da aprendizagem a distância no Brasil 2017. [livro eletrônico] / [organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância; [traduzido por Maria Thereza Moss de Abreu]. Curitiba: InterSaberes, 2018.

COLL, C. et al. Os Conteúdos da Reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DALMORO, M; VIEIRA, K,M. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados¿ RGO, V 06, p. 162-174, 2013.

DARIDO, S. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. Universidade Estadual Paulista. Pró – Reitoria de Graduação. Universidade virtual do estado de São de Paulo. São Paulo. Cultura Acadêmica, 2012. v. 6, 176p. Disponí­vel em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41556/1/Caderno_blc2_vol6.pdf . Acesso em 22 de março de 2020.

GATTI, B. Didática e formação de professores: provocações. Caderno de Pesquisa v. 47, n. 166, p. 1150-1164, 2017. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1150.pdf Acesso em 23 de março de 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Sinopse estatí­stica de educação superior 2018. Brasí­lia:Inep, 2019. Disponí­vel em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse . Acesso em 01 de mar 2020.

KENSKI, V. M. Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. Cadernos Pedagogia Universitária. São Paulo: USP, nov. 2008.

KENSKI, V. M.; MEDEIROS, R. A.; ORDÉAS, J. ENSINO SUPERIOR EM TEMPOS MEDIADOS PELAS TECNOLOGIAS DIGITAIS / Highereducation in times mediatedby digital technologies. Trabalho & Educação, v. 28, n. 1, p. 141-152, 21 fev. 2019.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia cientí­fica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

LAZZAROTTI FILHO, A.; CRUVINEL, F.; SILVA, A.M.; SILVA, M.Z.; ALMEIDA, G.C.F.de. A dinâmica, os principais problemas e as qualidades no desenvolvimento de um curso de licenciatura em Educação Fí­sica na modalidade a distância. Pensar a Prática. Goiânia, v.18, n.3, jul/set. 2015.

LISBÔA, M.M.; PIRES, G.D.L. Tecnologias e a formação inicial do professor de Educação Fí­sica: reflexões sobre a educação a distância. Atos de pesquisa em Educação – PPGE/ME FURB, v.8, n.1, p.60-81, jan/abr. 2013.

LIVRO ATAS NDE/UNITAU. Registro Reuniões. Modalidade í Distância, 2018.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: sistemas de aprendizagem online. 3 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

MOORE, M. G. Três tipos de interação. TECCOGS – Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, Programa de pós-graduação em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (TIDD) / PUC-SP, ISBN 1984-3585, n.9, jan./jun. 2014.

_____________. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, ago 2002.

_____________. Educação a Distância: Uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

MORAN, J. M. . Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mí­dias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX. v.l. II, 2015.

PASQUALI, D.; RODRIGUES, A. T.; LAZZAROTTI FILHO, A. Trabalho docente virtual na formação profissional em educação fí­sica: saberes docentes e práticas corporais. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Porto Alegre , v. 41, n. 3, p. 256-262, Sept. 2019. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v41n3/0101-3289-rbce-41-03-0256.pdf . Acesso em 29 de fev.2020.

PIRES, V. et al .Identidad docente y educación fí­sica: unestudio de revisión sistemática. Rev. Port. de Educação, Braga , v. 30, n. 1, p. 35-60, jun. 2017. Disponí­vel em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0871-91872017000100003&script=sci_arttext&tlng=es . Acesso em 26 de fev. 2020.

PPC/UNITAU – Projeto-Polí­tico do Curso de Licenciatura em Educação Fí­sica, Modalidade í Distância, 2019.

TANI,G. Avaliação das condições do ensino de graduação em Educação Fí­sica: garantia de uma formação de qualidade. Rev Mackenzie EducFis Esporte. 6(2):55-70, 2007.

Published

2020-07-28

How to Cite

Teruya, M. de C. M., Almeida, R., Zamoner, Z., & Monteiro, P. O. (2020). The E-learningDegree Course in Physical Education: Reflections on an Experience Model of a Body Practices. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1001

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)