Representações Sociais Docentes: EaD e Educação Presencial
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.681Resumo
A Educação a Distância cresceu nos últimos anos e hoje é parte do sistema educacional brasileiro. Nesse contexto, ela forma diversos profissionais, inclusive professores. Este artigo tem como objetivo identificar as representações sociais de docentes do curso de Pedagogia da EaD e da educação presencial sobre as diferenças entre as modalidades. O tema se justifica, pois permite analisar como se orienta a ação dos docentes das modalidades, assim como seu comportamento. A metodologia utilizada foi entrevistas com perguntas abertas com doze docentes, sendo seis da EaD e seis da modalidade presencial. Os resultados apontaram para a ideia de que a educação presencial é considerada mais eficiente do que a EaD por docentes das duas modalidades.
Palavras-chave: EaD, Representações, Pedagogia.
Social Representations of Teachers: DE and face-to-face education
Abstract
Distance education has grown in recent years and today it is part of the Brazilian educational system. In this context, it prepares different professionals, including teachers. This article aims to identify the social representations of teachers of the Teacher Education at a Distance (DE) program and the face-to-face program regarding the differences between these modalities. The theme is justified because it allows to analyze teachers actions in the modalities as well as their behavior. The methodology used was open questions interviews with 12 teachers, being 6 of the DE and 6 of the face-to-face modality. The results point to the idea that face-to-face education is considered to be more effective than DE by teachers of both modalities.
Keywords: Distance education, Social representations, Teacher Education (Pedagogy).
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