Distance Pedagogical Mediation as a Teaching Training Process: The Case of UNIVESP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1323

Abstract

Abstract. This paper aims to analyze teacher training for distance education in higher education, focusing on the program "Didactic-pedagogical training for distance learning courses" developed by UNIVESP. The qualitative research is structured based on the content analysis of 236 reports of facilitators who worked on the Licenciatura courses offered by the institution in 2020. From the results of this investigation, what is evidenced are some fundamental premises for the success of proposals in this context. Among the main ones, we highlight the incentive to pedagogical mediation, converging interaction and collaboration by peers in elements that form educational action. The research points out that the great concern of future teachers involves the practical aspects of training, considering the pedagogical organization, the appropriate conduct when dealing with students, the preparation to work in disciplines related to the areas of training, as well as the availability and participation in student learning. Finally, the research reveals that it is essential that the teacher education program for distance education promotes the strengthening of connections between the agents of the teaching and learning processes, promoting interactions and didactic possibilities with the content, the pedagogical model and the technology of the virtual learning environment.

Keywords: Teacher training. Distance education. Pedagogical mediation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno José Betti Galasso, Instituto Nacional de Educação de Surdos

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo com bolsa-sanduí­che na Universidade do Minho (Portugal), concedida pelo programa Eramus Mundus External Cooperation (Emundus15). Mestre em Integração da América Latina pela Universidade de São Paulo, com estágio na Universidade de Harvard (USA). Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense. Master of Business Administration em Gestão Estratégica e Econômica em Projetos pela FGV. Graduado em Pedagogia, Comunicação Social e Letras. Consultor acadêmico e gerente de projetos na área de Tecnologia Educativa. Responsável pela implantação do modelo UAB no Instituto Nacional de Educação de Surdos, sendo o primeiro coordenador geral na instituição. Lí­der do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Online - GEPEO. Fundador do Núcleo de Educação Online (NEO) do Instituto Nacional de Educação de Surdos. Responsável pelo desenho didático-pedagógico, implantação e gerenciamento do Curso de Pedagogia Bilí­ngue nas cinco macrorregiões do Brasil. Avaliador Institucional Externo do SINAES, para ato autorizativo de credenciamento EaD (INEP). Lí­der do projeto vencedor do prêmio Reimagine Education 2018 (USA). Atualmente, atua como professor convidado no Politécnico do Porto - Portugal (IPP). Dedica-se, principalmente, aos estudos nos seguintes temas: Educação a Distância (EAD); Educação Online; Desenvolvimento de Objetos Digitais de Aprendizagem; Comunidades Virtuais de Aprendizagem; Personal Learning Environment (PLE); Interação e mediação pedagógica; Educação de Surdos.

References

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasí­lia, 1996. Disponí­vel em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 03 nov. 2020.

BROWN, T. Design Thinking uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas idéias. Alta Books, 2017.

CARVALHO, P.F., SANA, F. & YAN, V.X. Self-regulated spacing in a massive open online course is related to better learning. npj Sci. Learn. 5, 2 (2020). Disponí­vel em <https://doi.org/10.1038/s41539-020-0061-1>. Acesso em 03 nov. 2020.

FORTES, F. A. M., & NACARATO, A. M. (2020). Formação de Professores: Metassí­ntese da Produção Acadêmica sobre o Curso de Pedagogia EaD. EaD Em Foco, 10(2).

GARBIN, M.; DE OLIVEIRA, E.. Práticas docentes na Educação a Distância: um olhar sobre as áreas do conhecimento. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 19, n. 60, p. 36-55, mar. 2019. ISSN 1981-416X. Disponí­vel em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24106/23252>. Acesso em: 06 nov. 2020. doi:http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.19.060.DS02.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANíSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatí­stica da Educação Superior 2019. Brasí­lia: Inep, 2020. Disponí­vel em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 06 nov. 2020.

MOORE, M.G. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, Agosto 2002. Disponí­vel em <http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/111>. Acesso em 06 jul. 2020.

OLIVEIRA, R. M. M. A. Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 20, n. 43, p. 289-305, maio/ago. 2011. Disponí­vel em < https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/download/307/275. Acesso em 06 nov.2020.

SOUZA, A. R. B. SARTORI, A. S. ROESLER, J. Mediação Pedagógica na Educação a Distância: entre enunciados teóricos e práticas construí­das. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v.8, n.24, p. 327-339, maio/ago.2008. Disponí­vel em < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116834002>. Acesso em 08 set.2020.

TARDIF, M. Saberes Docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.

TARDIF, M. RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade. Ano XXI, nº 73, dez/2000. p. 209-244. Disponí­vel em <http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf>. Acesso em 08 set. 2020.

UNIVESP. Universidade Virtual do Estado de São Paulo. Modelo Pedagógico da Univesp. Disponí­vel em <https://univesp.br/> acesso em 17 jul 2020.

USP. Universidade de São Paulo. Programa de Aperfeiçoamento de Ensino. Diretrizes, de 9 de dezembro de 2010. São Paulo, 2010. Disponí­vel em < http://www.prpg.usp.br/attachments/article/631/Diretrizes_PAE.pdf> acesso em 16 jun 2020.

Published

2021-03-23

How to Cite

Galasso, B. J. B., & Matuda, F. G. (2021). Distance Pedagogical Mediation as a Teaching Training Process: The Case of UNIVESP. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1323

Issue

Section

Original Articles