Integration of Mobile Technologies in Higher Education Classes in the Health Area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.989

Abstract

The proliferation of mobile technologies with wireless Internet access and the flexibility of peer interaction, sharing, and authorship are rising trends in higher education in health. Thus, for the integration of these technologies into teaching practice, this study aimed to understand the perception of teachers of Physiotherapy and Nursing courses of a private higher education institution from the city of Fortaleza, Ceará, about the value of mobile technologies in the field. teaching and learning process, and the factors that influenced your decisions to adopt and integrate these digital and / or online resources into your classes. The research, qualitative approach and exploratory nature, opted for an online questionnaire composed of fifteen questions, divided into open and closed which consisted of identifying, among other elements, the integration of mobile technology in the classes. The results show that teachers believe that the use of mobile technologies can contribute significantly in the teaching and learning process. However, investing in teacher and in-service training is crucial.

Keywords: Mobile technology. Teaching practice. University education. Health education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Angélica Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará, Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Professora em cursos a distância e presenciais, de modo respectivo, nos ní­veis de graduação e pós-graduação da Unichristus. Bolsista PNPD/CAPES.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade de Salamanca, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraí­ba, Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Polí­ticas Públicas (MPPP/UECE). Lí­der do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Vice-Presidente da Associação Brasileira de Editores Cientí­ficos (ABEC 2020/2022).

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Currí­culo e contextos de aprendizagem: integração entre o formal e o não formal por meio de tecnologias digitais. Revista Cientí­fica e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 1162-1188, 2014. Disponí­vel em: http://ken.pucsp.br/curriculum/article/view/20355. Acesso em: 10 jan. 2020.

ANDRADE, M. V. M.; ARAÚJO JÚNIOR, C. F.; SILVEIRA, I. F. Estabelecimento de critérios de qualidade para aplicativos educacionais no contexto dos dispositivos móveis (M-Learning). EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 178-193, 2017. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/revista/article/view/466. Acesso em: 25 fev. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: 70, 2002.

CASTRO FILHO, J. A. Formação docente na era da cibercultura. Revista Tecnologias na Educação, [S.l.], v. 8., n. 16, p. 1-21, 2016.

CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência: olhares e pesquisas em saberes educacionais, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011. Disponí­vel em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/file/maio2013/sociologia_artigos/pesqusia_social.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

CHANG, C.; LAI, C.; HWANG, G. Trends and research issues of mobile learning studies in nursing education: A review of academic publications from 1971 to 2016. Computers & Education, [S.l.], v. 116, p. 28-48, 2018. Disponí­vel em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131517301999. Acesso em: 10 jan. 2020.

CHEE, K. N. et al. Review of mobile learning trends 2010-2015: A meta-analysis. Journal of Educational Technology & Society, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 113-226, 2017. Disponí­vel em: https://eric.ed.gov/?id=ej1137658. Acesso em: 15 mar. 2020.

DUARTE, E. C. C. A importância da afetividade durante as interações em disciplinas online. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 1-14, 2019. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/revista/article/view/796. Acesso em: 25 fev. 2020.

FALLOON, G. What's the difference? Learning collaboratively using iPads in conventional classrooms. Computers & Education, [S.l.], v. 84, p. 62-77, 2015. Disponí­vel em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131515000354. Acesso em: 10 jan. 2020.

FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S.; SALES, J. A. M. As correntes do pensamento geográfico e a Geografia ensinada no Ensino Fundamental: objetivos, objeto de estudo e a formação dos conceitos geográficos. Educação em Foco, Belo Horizonte, v. 17, p. 203-224, 2014. Disponí­vel em: http://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/432. Acesso em: 25 fev. 2020.

GRAZIOLA JUNIOR, P. G. Aprendizagem com mobilidade na perspectiva dialógica: reflexões e possibilidades para práticas pedagógicas. Renote: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 115-124, 2009. Disponí­vel em: http://repositorio.jesuita.org.br/handle/unisinos/1986. Acesso em: 25 fev. 2020.

LIU, T.; LIN, Y.; PAAS, F. Effects of prior knowledge on learning from different compositions of representations in a mobile learning environment. Computers & Education, [S.l.], v. 72, p. 328-338, 2014. Disponí­vel em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131513003047. Acesso em: 20 jan. 2020.

MASTERS, K. et al. Mobile technologies in medical education. Medical Teacher, [S.l.], v. 38, n. 6, p. 537-549, 2016. Disponí­vel em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27010681. Acesso em: 25 fev. 2020.

MEHDIPOUR, Y.; ZEREHKAFI, H. Mobile Learning for Education: Benefits and challenges. International Journal of Computational Engineering Research, [S.l.], v. 3, n. 6, p. 93-101, 2013. Disponí­vel em: http://www.ijceronline.com/papers/vol3_issue6/part%203/p03630930100.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em Saúde. Rio de Janeiro: Abrasco, 2007.

MORAN, J. M. Tablets e netbooks na educação. São Paulo: USP, 2012.

MORORÓ, L. P. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 36-51, 2017. Disponí­vel em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122. Acesso em: 10 jan. 2020.

NASCIMENTO, K. A. S.; CASTRO FILHO, J. A. Dispositivos móveis na educação: ensinando e aprendendo em diferentes contextos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMíTICA NA EDUCAÇíO, 27., 2016, Uberlândia. Anais"¦ Uberlândia: SBIE, 2016. p. 1225-1234.

NORRIS, C.; HOSSAIN, A.; SOLOWAY, E. Supplemental versus Essential use of computing devices in the classroom: An analysis. Reshaping learning. Springer Berlin Heidelberg, p. 321-340, 2013. Disponí­vel em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-32301-0_14. Acesso em: 10 jan. 2020.

PARK, Y. A pedagogical framework for mobile learning: Categorizing educational applications of mobile technologies into four types. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, [S.l.], v. 12, n. 2, p. 78-102, 2011. Disponí­vel em: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/791. Acesso em: 10 jan. 2020.

ROSCHELLE, J.; DIMITRIADIS, Y.; HOPPE, U. Classroom orchestration: synthesis. Computers & Education, [S.l.], v. 69, p. 523-526, 2013. Disponí­vel em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131513001036. Acesso em: jan. 2020.

SANTAELLA, L. Comunicação ubí­qua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

TING, Y. Using mobile technologies to create interwoven learning interactions: An intuitive design and its evaluation. Computers & Education, [S.l.], v. 60, n. 1, p. 1-13, 2013. Disponí­vel em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131512001637. Acesso em: 10 jan. 2020.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 2014. p. 61-93.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções í s práticas em distintos ní­veis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017. Disponí­vel em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189154955008.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

VASCONCELOS, J. G.; FIALHO, L. M. F.; LOPES, T. M. R. Educação e liberdade em Rousseau. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, p. 210-223, 2018. Disponí­vel em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278. Acesso em: 25 fev. 2020.

XAVIER, A. R.; FIALHO, L. M.; LIMA, V. F. Tecnologias digitais e o ensino de Quí­mica: o uso de softwares livres como ferramentas metodológicas. Foro de Educación, Salamanca, v. 17, n. 27, p. 289-308, 2019. Disponí­vel em: https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/617. Acesso em: 10 jan. 2020.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2020-04-24

How to Cite

Nascimento, K. A. S. do, & Fialho, L. M. F. (2020). Integration of Mobile Technologies in Higher Education Classes in the Health Area. EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.989

Issue

Section

Estudos de Caso