Open Educational Resources: a Study Among Teachers in Brazil and the United States of America
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.958Abstract
The article reports a comparative survey of data collected by means of questionnaires applied to teachers working in the Elementary Education Initial Years (EFI) between the countries of Brazil and the United States of America (USA). Participated in the research 84 professors, 52 from Brazil and 10 from the USA. Of a qualitative nature, it consists of analysis of legislation and data collection through an opinion questionnaire answered through Google Forms and made available via WhatsApp and printed paper. It aimed to examine whether teachers know, use, reuse and share Open Educational Resources (OER) content comparing teachers from Brazil and the USA. The results reveal distinct OER needs among teachers and greater dissemination of OER to EFI teachers from both countries.
Keywords: Open Educational Resources. Education. Continuing teacher education
Downloads
References
AMIEL, T.; GONSALES, P.; SEBRIAM, D. Recursos educacionais abertos no Brasil: 10 anos de ativismo. Em Rede, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 246-258, 2018. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/ viewFile/346/326. Acesso em: 20 dez. 2019.
BONICA, M. J. et al. Open pedagogy benefits to competency development: from sage on the stage to guy in the audience. The Journal of Health Administration Education, [s.l.], v. 35, n. 1, p. 9-27, 2018. Disponível em: https://www.ingentaconnect.com/contentone/aupha/jhae/2018/00000035/00000001/art00003?crawler=true. Acesso em: 21 dez. 2019.
COLVARD, N.B.; WATSON, C. E.; PARK, H. The impact of open educational resources on various student success metrics. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, [s.l.], v. 30, n. 2, p. 262-276, 2018. Disponível em: http://www.isetl.org/ijtlhe/pdf/IJTLHE3386.pdf. Acesso em: 6 jan. 2020.
FLEITH, D. S.; ALENCAR, S. Percepção de alunos do ensino fundamental quanto ao clima de sala de aula para criatividade. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 3, p. 513-521, dez. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=287122092007. Acesso em: 8 jan. 2020.
FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GONÇALES, C. S. A.; Sí, R. A. Saberes necessários í educação do futuro: recursos educacionais abertos í luz do pensamento complexo. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 60, p. 246-268, jan./mar. 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24084/23261. Acesso em: 19 dez. 2019.
HILTON III, J. Open educational resources and college textbook choices: a review of research on efficacy and perceptions. Educational Technology Research and Development, [s.l.], v. 64, n. 4, p. 573-590, 2016. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11423-016-9434-9. Acesso em: 4 jan. 2020.
______. Substituting open educational resources for commercial curriculum materials: effects on student mathematics achievement in elementary schools. Research in Mathematics Education, [s.l.], v. 21, n. 1, p. 60-76, 2019.
MEIER, M. J. et al. Recursos educacionais abertos: revisão integrativa do II Congresso Mundial de REA. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 10, n. 1, p. 84-104, jul./dez. 2016. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4174. Acesso em: 20 set. 2018.
NÚCLEO DE INFORMAÇíO E COORDENAÇíO DO PONTO BR (NIC.BR) (Ed.). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/ 216410120191105/tic_edu_2018_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 20 dez. 2019.
ORGANIZAÇíO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇíO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração REA de Paris. Paris, 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/WPFD2009/Portuguese_Declaration.html. Acesso em: 8 nov. 2018.
SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. L. (Org.). Recursos educacionais abertos: práticas colaborativas e políticas públicas. São Paulo: Casa de Cultura Digital; Salvador: EDUFBA, 2012. Disponível em: http://www.aberta.org.br/livrorea/livro/home.html. Acesso em: 11 mar. 2019.
SILVA, E. R. A. (Coord.). Agenda 2030: metas nacionais dos objetivos de desenvolvimento sustentável. Brasília, DF: Ipea, 2019. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/191122_livro_2030_agenda_sdg_national_targets_of_sustainable_development_goals.pdf. Acesso em: 20 nov. 2019.
SILVA, J. P. M. et al. Recursos educacionais abertos e políticas de formação de professores. In: SEMINíRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇíO, TECNOLOGIA E SOCIEDADE, 23., 2018, Taquara. Anais [...]. [S.l.: s.n.], 2018. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1073/743. Acesso em: 21 dez. 2019.
ZANIN, A. A. Recursos educacionais abertos e direitos autorais: análise de sítios educacionais brasileiros. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, e227174, dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/?IsisScript=iah/iah.xis&base=article%5Edlibrary&format=iso.pft&lang=p&nextAction=lnk&indexSearch=AU&exprSearch=ZANIN,+ALICE+AQUINO. Acesso em: 4 nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.