Perspectives for the Use of Meme in the Development of Teaching Materials for Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.957Abstract
Technological development and global integration through the Internet have transformed language and communication, bringing new educational challenges. In this context, the present work aims to discuss the main aspects that should be considered when using the meme in the didactic material for distance education. To achieve the objectives, it is proposed to conceptualize and treat the main aspects of the textual language of the genre "meme". Then, seek a greater understanding of the subjective and affective processes of communication in the context of cyberculture. Finally, try to expand the understanding of didactic material as the main element of mediation of learning in distance education. Far from being a definitive conclusion on the theme, the present study revealed a reflection on the use of language as a mediator of pedagogical approaches that are more coherent with the language dynamics related to contemporary times.
Keywords: Distance education. Teaching materials. Meme.
Downloads
References
AMOÊDO, R. S.; SOARES, N. M. M. Transformações discursivas no contexto digital: Análise multissemiótica do gênero meme. PercursosLinguísticos (UFES), 2018, v. 8, p. 130-152.
AUDET, M; et al. Mapping of an idiosyncratic schema. Journal of Management Studies, v. 29, n. 3, p. 325-347, maio 1992.
BANDEIRA, D. Material didático: conceito, classificação geral e aspectos da elaboração. In: CIFFONE, H. (Org.). Curso de Materiais didáticos para smartphone e tablet. Curitiba, IESDE, p.13-33, 2009. Disponível em: http://www2.videolivraria.com.br/pdfs/24136.pdf. Acesso em:19 jan 2020
BASTOS, A. V. B. Mapas cognitivos: ferramentas de pesquisa e intervenção em processos organizacionais. In: ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 1., 2000, Curitiba. Anais... Curitiba: ANPAD, 2000.
CASTRO, L. G. F. de. O meme digital: construção de objetos de discurso em textos multimodais. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.
ESCALANTE, P. R. P. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital.Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Comunicação Social, 2015. Disponível em http://www.ppgcom.uerj.br/wpcontent/uploads/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Pollyana-Escalante.pdf. Acesso em: 05 dez 2019.
GIORDANI, E. M.; SILVA, E. L; MENOTTI, C. R. As tendências pedagógicas e a utilização dos materiais didáticos no processo de ensino e aprendizagem. In: VIII Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas.Caderno de Resumos. UNICAMP – Campinas. Vol 1. p. 1-22, 2009.
GRICE, H.P. The Philosophical Review, Vol. 66, No. 3. pp. 377-388, 1957. Disponível em https://www.jstor.org/stable/2182440?origin=crossref. DOI 10.2307/2182440. Acesso em:05fev 2020
HORTA, N. B. O meme como linguagem da internet: uma perspectiva semiótica. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONíSIO, A. P.; BEZERRA, M. A.; MACHADO, Anna Rachel (Orgs.) Gêneros textuais & ensino. 2ª ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 19-36, 2003.
MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Moran, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MOORE, M. G. Editorial: Three types of interaction. American Journal of Distance Education, v. 3, n. 2, p. 1-6, 1989.
PERCILIO, A. C. M.; OLIVEIRA, P. V. de. A utilização da linguagem na elaboração do material didático para EaD. In: CIET/EnPED, 2018.
PORTO, L. M. D. C. Memes: construção de sentidos e efeito de humor. 2018. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 189 f. 2018.
SHIFMAN, L. Memes in a Digital World: Reconciling with a Conceptual Troublemaker. Journal of Computer-Mediated Communication 18, 362–377, 2013.
SILVA, A. A. Memes Virtuais: Gênero do discurso, dialogismo, polifonia e heterogeneidade enunciativa. Revista Travessias. 2016.
SOUZA, M. A. de. Memes de internet e educação: uma sequência didática para as aulas de História e Língua Portuguesa. Revista Periferia, v. 11, n. 1, p. 193-213, 2019.
ZANETTI, A. Elaboração de materiais didáticos para educação a distância. Juiz de Fora: UFJF, 2015. Disponível em: <http://www.cead.ufjf.br/wp-content/uploads/2015/05/media_biblioteca_elaboracao_materiais.pdf>.Acesso em: 25 fev 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.