The Place of Research in Teaching Training in Distance Learning in the Geography Degree Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.945Abstract
The present study has as its main objective to point out the place of research along the distance education teacher education, developing the student in his undergraduate, not only to teach his specific science classes, but also for this student to see in the research, a way to generate knowledge. The methodological paths of this research went through three stages. The first consists of bibliographic research to support the understanding of the meaning of teacher-researcher. As a second step, an analysis was performed in the curriculum of the course of Geography Degree of UERJ, in the distance education modality, in which it is observed how this curriculum has given rise to research training of the teacher of Geography. The third and last, is based on the monitoring of 10 students, from 2013 and the result of their research that culminated in monographs defended until the year 2019, so that corroborates the teacher education obtained in undergraduate degree. As a result, we can see the academic growth of these 10 students since their entry into the undergraduate course, so the curriculum analyzed, by offering a discipline every period focused on a scientific practice of this future teacher of geography in the teaching profession, which will be tying even the previous discipline to the monograph, it made a difference to the development of this teacher-researcher, added to the orientation phase for their respective course completion works. Finally, all students in their monographs showed themselves to be researchers seeking to develop themes focused on their pedagogical practice, which means that this research aims at their performance in teaching, reinforcing the idea that this teacher does not only have to reproduce content, but use the classroom to generate knowledge in a dialogical way with their students.
Keywords: Professor-researcher. Teacher training. Distance graduation
Downloads
References
ALVES, N. G. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curri-
culares. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2019
ALVES, N.; e GARCIA, R. (orgs). O sentido da escola. Rio de Janeiro. DP&A, 1999.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BRINHOSA, M. A função social e pública da educação na sociedade contemporânea. In: LOMBARDI,
José C. (org) Globalização, pós-modernidade e Educação-história, filosofia e temas transversais. Cam-
pinas, Autores Associados, 2002.
FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2a ed. São Paulo: UNESP, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GEOGRAFIA UERJ EAD. Ementa das Disciplinas do Curso de Licenciatura em Geografia UERJ. CECIERJ,
Rio de Janeiro, [s.d.]. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/wp-content/uploads/2019/09/Emen-
tas-das-disciplinas-Geografia-UERJ.pdf. Acesso em: 20 de nov. de 2019.
HALL, S. Nascimento e morte do sujeito moderno. In: Identidade cultural na Pós-Modernidade. Trad.
Portuguesa. Rio de Janeiro, DP&A, 2001.
HARVEY, D. A condição pós-moderna. São Paulo: Atlas, 1989.
KRAMER, S. O Papel Social da Pré-Escola. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v.
, p. 77-81, 1986.
LEWIS, M. Modelos tradicionais de mudança. In: Alterando o destino - porque o passado não prediz o
futuro. Tradução Portuguesa. São Paulo, Moderna/UNICAMP, 1997.
LIBÂNEO, J. C. Por uma pedagogia crítica que ajude na formação de sujeitos pensantes e críticos. In: LINHARES, Célia et al. Os lugares dos sujeitos na pesquisa educacional. Campo Grande, UFMT, 2002.
MANCEBO, D. Contemporaneidade e efeitos da subjetivação. In: Psicologia e compromisso social. São
Paulo. Cortez, 2003
MIZUCAMI, M. G. Abordagem tradicional. In: Ensino: as abordagens do processo. São Paulo, E.P.U.,1986.
PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa: Análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski
no Brasil. Repercussões no campo educacional. UNB: Brasília, 2010.
SANTOS, B. S. Conhecimento Prudente para uma Vida Decente. São Paulo: Cortez, 2004.
SENNA, L. A. G. Notas de aula proferidas no curso de Doutorado nas disciplinas Seminário de Conso-
lidação, Metaforização, 2003.
VALLE, L. Sob o modo de criação: a escola pública imaginária. In: A escola imaginária. Rio de Janeiro,
DP&a, 1987.
VIGOTSKI, L.S. Aprendizagem e desenvolvimento na Idade Escolar. In: Linguagem, desenvolvimento e
aprendizagem. Vigostky, L. Luria, A. Leontiev, A.N. 11a. Edição. São Paulo: ícone, 2010.
YUS, R. H. (org) "Educação Integral e valores da não – violência".In: Revista Pátio, 21/ Maio/Julho, 2002.
ZEICHNER, K. Para além da divisão entre professor pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, Corinta: FIOENTINI, D. e PEREIRA, E.M. de A.(orgs)Cartografias do trabalho docente: Professor(a)pesquisador(a). Campinas: ALB/Mercado de Letras, PP.207-236 (Coleção Leituras do Brasil).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.