The Use of Information and Communication Technologies as an Educational Tool Allied to Chemistry Teaching

Authors

  • Thais Petizero Dionizio

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.809

Abstract

Teaching through information and communication technologies has been a field still little explored by teachers, but already abundant in methodological resources of various levels and areas of chemistry. Based on this, this article is a bibliographical research of the most varied materials that can be used in chemistry teaching and which are easily available on the internet. In the research, applications such as virtual lab, games and chemical calculator were found free of charge and easily accessible. However, for these tools to be used in favor of learning, it is necessary to achieve pedagogical objectives through planning and an efficient teaching-learning method applicable to the target audience. Having reflection, organization and resignification of the pedagogical practice by the teacher, these resources can be used in different teaching modalities (presential or distance learning) and in the most varied levels (elementary, middle or higher), and may have an experimental, theoretical and/or playful. Therefore, technology helps to disseminate information, bringing a diversity of subjects through the most modern apparatus used for its transmission.

Keywords: Chemistry teaching. Information and communication technology. Educational tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGÊNCIA IBGE NOTíCIAS. PNAD Contí­nua TIC 2016: 94,2% das pessoas que utilizaram a Internet o fizeram para trocar mensagens. Estatí­sticas Sociais, 2018. Disponí­vel em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/20073-pnad-continua-tic-2016-94-2-das-pessoas-que-utilizaram-a-internet-o-fizeram-para-trocar-mensagens>. Acesso em: 23 jan. 2019.

AGÊNCIA IBGE NOTíCIAS. PNAD Contí­nua TIC 2017: Internet chega a três em cada quatro domicí­lios do paí­s. Estatí­sticas Sociais, 2018. Disponí­vel em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/23445-pnad-continua-tic-2017-internet-chega-a-tres-em-cada-quatro-domicilios-do-pais>. Acesso em: 23 jan. 2019.

BRASIL. MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasí­lia: Secretaria de Educação Média e Tecnologia. Semtec, 1999.

CLARO, M. O que é Moodle?. Moodle Livre, 2008. Disponí­vel em: < https://www.moodlelivre.com.br/tutoriais-e-dicas/974-o-que-e-moodle>. Acesso em: 03 jan. 2019.

DIONíZIO, T. P. Uno da Quí­mica?: conhecendo os elementos quí­micos por meio de um jogo de cartas. Revista Educação Pública, v. 18, p. 1-6, 2018. Disponí­vel em: <https://educacaopublica.cederj.edu.br/artigos/18/14/ldquo-uno-da-qumica-rdquo-conhecendo-os-elementos-qumicos-por-meio-de-um-jogo-de-cartas>. Acesso em: 15 dez. 2018.

DIONíZIO, T. P., NASCIMENTO, R. S., MONTEIRO, C. V. O., CASTRO, D. L. O jogo 'A Caminho da Sustentabilidade': Uma proposta de atividade lúdica desenvolvida pelo PIBID IFRJ - Campus Nilópolis. In: 54º Congresso Brasileiro de Quí­mica, 2014, Natal. Anais do 54º Congresso Brasileiro de Quí­mica, 2014.

FERREIRA, T. V. Investigação sobre o uso dos dispositivos móveis por professores de Quí­mica nas escolas públicas de Foz do Iguaçu (PR): realidades e desafios. 86 f. (Trabalho de Conclusão de Curso). Instituto Latino-Americano de Ciências da Vida e da Natureza da Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2016.

FERREIRA, L.H., HARTWIG, D.R., OLIVIERA, R.C. Ensino experimental de quí­mica: uma abordagem investigativa contextualizada. Quí­mica Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010.

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em perspectivas, v.14, n.1, p.85-93, 2000.

LEíO, J. A. As Ferramentas de Interação do Ambiente Virtual de Aprendizagem: Instrumentos que Viabilizam as Inter-Relações entre Professores e Alunos. Revista Gestão Universitária, 2015. Disponí­vel em: <http://gestaouniversitaria.com.br/artigos/as-ferramentas-de-interacao-do-ambiente-virtual-de-aprendizagem-instrumentos-que-viabilizam-as-inter-relacoes-entre-professores-e-alunos >. Acesso em: 03 jan. 2019.

LEITE, T. M. O ambiente virtual de aprendizagem Moodle na prática docente: conteúdos pedagógicos. Laboratório de Educação í Distância - UNIFESP, 2006. Disponí­vel em: <http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/ava/textomoodlevvirtual.pdf>. Acesso: 03 jan. 2019.

LIMA, E. R. P. O., MOITA, F. M. G. S. C. A tecnologia e o ensino de quí­mica: jogos digitais como interface metodológica. Campina Grande: EDUEPB, 279 p, 2011. Disponí­vel em: <http://books.scielo.org/id/6pdyn/06>. Acesso em: 29 jan. 2019.

MARIN, D., PENTEADO, M. G. Professores que utilizam tecnologia de informação e comunicação para ensinar Cálculo. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.13, n.3, p.527-546, 2011.

MUSSOLINI, A. F. Reflexões de Futuros Professores de Matemática sobre uma Prática Educativa utilizando Planilhas Eletrônicas. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática): Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, 2004.

OLIVEIRA, F. C., SOUTO, D. L. P., CARVALHO, J. W. P. Seleção e análise de aplicativos com potencial para o ensino de quí­mica orgânica. Revista Tecnologias na Educação. n 8. v.17. Dez. 2016.

POZO, J. I. e CRESPO, M. A. G. Aprendizagem e o Ensino de Ciências: do Conhecimento Cotidiano ao Conhecimento Cientí­fico. In: ______. Mudando as atitudes dos alunos perante a ciência. 5. ed.: Porto Alegre: Artmed, 2009, cap. 2, p.32.

SABBATINI, R. M. E. Ambiente de Ensino e Aprendizagem via Internet: A Plataforma Moodle. Instituto EduMed, 2007. Disponí­vel em: <http://www.ead.edumed.org.br/file.php/1/PlataformaMoodle.pdf>. Acesso em: 03 jan 2019.

SILVA, P. F., SILVA, T. P., SILVA, G. N. StudyLab: Construção e Avaliação de um aplicativo para auxilar o Ensino de Quí­mica por professores da Educação Básica. Revista Tecnologias na Educação. v.7, n.13. p. 1-11, 2013.

SOUZA, D. S., DIONíZIO, T. P., SILVA, F. P., MOURA, F. D. Educação ambiental como tema gerador de propostas didáticas para o Ensino Fundamental 1º ciclo. In: 58º Congresso Brasileiro de Quí­mica, 2018, São Luí­s - MA. Anais do 58º CBQ, 2018.

Published

2019-12-27

How to Cite

Dionizio , T. P. (2019). The Use of Information and Communication Technologies as an Educational Tool Allied to Chemistry Teaching . EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.809

Issue

Section

Original Articles