Knowledge construction in Distance Education: Uncovering the Potential of the Distance Education (DE) in Brazil

Authors

  • Francisco Ariclene Oliceira Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0003-2164-1096
  • Ana Maria Sampaio dos Santos Faculdade M-Educar (FAMED).

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.799

Abstract

This work is about the potentialities of the Distance Education (DE) modality in the process of knowledge construction. To achieve this purpose, we will present findings and reflections in the literature about the teaching and learning process with the use of multiple technological resources, especially in the teaching enabled with resources of DE. Thus, the objective of this research was to reflect about the potential of the Distance Education modality as a strategic tool for knowledge construction in Brazil. This is an integrative review, outlined in four stages - problem identification, literature search, evaluation and analysis of information -, carried out by searching the databases Scientific Electronic Library Online and Google Scholar, using the keywords: 'Distance Education', 'Educational Technologies' and 'Distance Education in Brazil'. The research was conducted in December of 2019. The results show that EaD, as a teaching strategy, favors access to knowledge for a greater number of individuals who see this tool as an alternative and opportunity to aggregate knowledge In general, it is believed that this modality of education has increased its collaboration in the process of democratization of the teaching and acquisition of the most varied knowledge for those who are distant from the teaching institutions and/or that cannot study at pre-defined times.

Keywords: Information and communication technologies. Virtual teaching and learning environment. Democratization of education. Self-learning. Autonomy

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ariclene Oliceira, Universidade Federal do Ceará

Enfermeiro. Mestrando em Saúde Pública no Departamento de Saúde Comunitária pela Universidade Federal do Ceará (DSC/UFC). Bolsista de pesquisa pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ní­vel Superior (CAPES).

Ana Maria Sampaio dos Santos, Faculdade M-Educar (FAMED).

Pedagoga. Especialista em Educação a Distância - EAD. Docente do Curso de Pedagogia da Faculdade M-Educar (FAMED).

References

ARETIO, L. G. (1997). La enseñanza abierta a distancia como respuesta eficaz para la formación laboral. Materiales para la Educación de Adultos, Madrid, n. 8-9, p. 15-20, 1997.

BATISTA, W. B. Educação a distância e o refinamento da exclusão social. Revista Conect@ on-line de Educação à Distância, v. 4, s/p, 2002. Disponível em: <http://www.saladeaulainterativa.pro.br/texto_0022.htm>. Acesso em: 10 fev. 2019.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial União, 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm#art24>. Acesso em: 25 jan. 2019.

CARLINI, A. L.; TARCIA, R. M. L. Contribuições didáticas para o uso das tecnologias de educação a distância no ensino presencial. IN: CARLINI, A. L. e TARCIA, R. M. L. 20% a distância e agora?: orientações práticas para o uso da tecnologia de educação a distância no ensino presencial. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2010.

DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GOUVÊA, G.; OLIVEIRA, C. I. Educação a Distância na Formação de Professores: Viabilidades, potencialidades e limites. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2006.

HACK, J. R. Introdução à educação a distância. Florianópolis: UFSC, 2011.

HACK, J. R.; NEGRI, F. Escola e tecnologia: a capacitação docente como referencial para a mudança. Ciênc. cogn., Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 89-99, abr. 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212010000100009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso: 05 jan. 2019.

MENDES, V. A expansão do ensino a distância no Brasil: democratização do acesso? In: 25º Simpósio Brasileiro e 2º Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação. São Paulo: ANPAE, 2011. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0526.pdf> Acesso em: 21 jan. 2019.

MORAN, J. M. O que é educação a distância. 2013. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf>. Acesso em: 4 jan. 2019.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson, 2007.

NISKIER, A. Educação à distância a tecnologia da esperança: políticas e estratégias para a implantação de um sistema nacional de educação aberta e à distância. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2000.

KARPINSKI, J. A.; DEL MOURO, N. F.; CASTRO, M.; LARA, L. F. Fatores críticos para o sucesso de um curso em EAD: a percepção dos acadêmicos. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 440-457, jul. 2017.

PETERS, O. Didática do ensino a distância. São Leopoldo: UNISINOS, 2001.

RUMBLE, G. A tecnologia da educação a distância em cenários do terceiro mundo. In: PRETI, O. (Org.). Educação a distância: construindo significados. Cuiabá: NEAD/IE: UFMT; Brasília: Plano, 2000.

SCHETTINO-SOUZA, M. Educação superior a distância: experiências e contribuições. Belo Horizonte: UFOP, 2005. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ea000234.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2019.

SILVA, M. EAD on-line, cibercultura e interatividade. In: ALVES, L.; NOVA, C. (Org.). Educação a distância: uma nova concepção de aprendizado e interatividade. São Paulo: Futura, 2003.

TAYLOR, J. Fifth generation distance education. In: 20th ICDE WORLD CONFERENCE ON OPEN LEARNING AND DISTANCE EDUCATION, 2001. Disponível em: <http://www.fernunihagen.de/ICDE/D001/final/keynote_speeches/wednesday/taylor_keynote.pdf>. Acesso em: 13 fez. 2019.

TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

VALENTE, C.; MATTAR, J. Second Life e Web 2.0 na Educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec, 2007.

VILAÇA, M. L. C. Educação a Distância e Tecnologias: conceitos, termos e um pouco de história. Revista Magistro. v. 1, n.2, p. 89-101, 2010.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.

WHITTEMORE, R.; KNAFL, K. The integrative review: update methodology. Journal of Advanced Nursing, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005.

Published

2020-01-31

How to Cite

Oliceira, F. A., & Santos, A. M. S. dos. (2020). Knowledge construction in Distance Education: Uncovering the Potential of the Distance Education (DE) in Brazil. EaD Em Foco, 10(1), e799. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.799

Issue

Section

Original Articles