The Internship Supervised in Distance Learning: An Analysis of the Perception of the Trainees of the Public Administration Course of the Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Authors

  • Naldeir dos Santos Vieira Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM / Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - UFVJM http://orcid.org/0000-0001-5624-8345
  • Agnaldo Keiti Higuchi Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM / Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - UFVJM
  • Daniela Cristina da Silveira Campos Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM
  • Adriana Aparecida da Conceição Santos Sá Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM
  • Maiara Pereira Teles Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.782

Abstract

Despite the relevance of the supervised curricular internship for the training and insertion of students of undergraduate courses in the labor market, few studies are analyzing this practice, especially in the context of distance courses. This paper aims to analyze the satisfaction of students of the Public Administration course of the Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), offered in the distance modality, in relation to the stage, and their attitudes to (i) support offered by the organization; (ii) theory-practice; (iii) remuneration; (iv) career plan; (v) access to internship opportunities; and (vi) supervision. As methodological procedures, questionnaires were applied to the students of the mentioned course who were enrolled in the Supervised Curricular Internship I, II, III, IV disciplines in the first semester of 2018 and who were effectively attending public organizations. The analysis was performed using multiple regression models. It should be highlighted that the students were satisfied with the stage they were developing, with the exception of questions about the opportunity to get involved in projects, to be included in the permanent staff and on the policy of financial support for trainees.

Keywords: Distance learning. Supervised internship. Public administration course.

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Author Biographies

Naldeir dos Santos Vieira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM / Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - UFVJM

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Bacharel em Administração de Cooperativas pela Universidade Federal de Viçosa - UFV. Professor Adjunto da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM (Departamento de Administração e Programa de Pós-Graduação em Administração Pública).

Agnaldo Keiti Higuchi, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM / Programa de Pós-Graduação em Administração Pública - UFVJM

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Professor Adjunto da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM (Departamento de Administração e Programa de Pós-Graduação em Administração Pública).

Daniela Cristina da Silveira Campos, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Viçosa - UFV. Professora Adjunta da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM (Departamento de Administração)

Adriana Aparecida da Conceição Santos Sá, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Mestre em Desenvolvimento do Território pela Universidade do Vale do Rio Doce. Professora Assistente da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM (Diretoria de Educação Aberta e a Distância - DEAD)

Maiara Pereira Teles, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Bacharel em Administração pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

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Published

2019-06-12

How to Cite

Vieira, N. dos S., Higuchi, A. K., Campos, D. C. da S., Santos Sá, A. A. da C., & Teles, M. P. (2019). The Internship Supervised in Distance Learning: An Analysis of the Perception of the Trainees of the Public Administration Course of the Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.782

Issue

Section

Estudos de Caso