The Challenges of the Mathematical Analysis in a Distance Graduation Course

Authors

  • Marcelo Ferreira de Melo Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.734

Abstract

The objective of this study was to investigate a math analysis course for teaching licensure offered at a distance. The attempt is to understand how the course Introduction to Analysis in a teaching licensure distance program offered by a federal university, in Ceará state, is proposed by the institution, taught by the instructor, and experienced by the students. This study used qualitative research methods to analyze data from official university documents, interviews with the teacher responsible for the discipline, and from the virtual and face-to-face activities carried out by students in the course. The findings showed that although teaching and learning mathematics at a distance can be more challenging than face-to-face instruction, the effective participation in classes taught through web conferencing can make a difference in student achievement in addition to discussion forums interaction and submission of assignments on time. In times of financial crisis, where face-to-face meetings are increasingly scarce, the use of web conferencing has proven to be an effective strategy in teaching and learning math analysis courses.

Keywords: Mathematics teaching. Degree in mathematics. Mathematical analysis. Web conferencing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, S. C. Análise Matemática: princí­pios e aplicações na economia. Fortaleza: UFC/CAEN, 2003.

íVILA, G. S. S. An álise Matemática para Licenciatura. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

BARRETO, E. S. S. Polí­ticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 20, n. 62, p. 679-701, jul./set. 2015.

BRASIL. Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Resolução CNE/CES nº 1/16. Diário Oficial da União, Brasí­lia, 14 de março de 2016, Seção 1, p. 23-24.

FIGUEIREDO, D. G. Análise I. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC: Livros Técnicos e Cientí­ficos, 1996.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, dez./jan./fev. 2013-2014.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: caracterí­sticas e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1.355-1.379, out./dez. 2010.

LIMA, E. L. Curso de Análise, vol. 1. 12. ed. Rio de Janeiro: Associação Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada, 2006.

MATTOS, L.; SANTOS, S. Os desafios do estágio supervisionado em um curso de licenciatura a distância. Revista EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, mar. 2018.

NEVES, M. O. A importância da investigação qualitativa no processo de formação continuada de professores: subsí­dios ao exercí­cio da docência. Revista Fundamentos, Piauí­, v. 2, n. 1, 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARí. Projeto Polí­tico-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática Semipresencial. Fortaleza, 2011.

Published

2019-04-03

How to Cite

Melo, M. F. de. (2019). The Challenges of the Mathematical Analysis in a Distance Graduation Course. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.734

Issue

Section

Original Articles