Cartographic lines of teaching at a distance
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.486Abstract
This article features contours of a cartographic map as an outcome of a case study with teachers working as trainers in distance education (DE). When admitting the legitimacy of the reconfiguration in the work of a DE teacher, it is inevitable to enter a problematic field involving both the technological, communicational, didactic and methodological capabilities, and the ways by which the interrelation between teaching, auto formation, and work is conceived. It is also important to pay attention to the struggles related to the reset of the work functions of DE teachers through a merely representational, prescriptive perspective, in which it is pre-established that the teacher must know, act, and be. We used as theoretical-methodological referential the philosophical approach of multiplicity, as well as the philosophy of differentiation in the views of Gilles Deleuze and Félix Guattari. The cartographic method – articulated to the rhizome concept – provides principles and clues to the cartographic production. The results of this cartography create a map composed of rhizomatic lines, which include, for instance, technological assemblages, conceptions of learning, teacher training, social and professional mediation of teaching, among others. The attention given to this cartography creates new agendas and instituting, enhancing movements in distance education.Downloads
References
Alonso, K. M. (2010). A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, nº 113, p. 1319-1335, out.-dez. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/14.pdf.
Brasil. (2007). Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para educação superior a distancia. Brasília: SEED/MEC.
Barthes, R. (2003) Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. Cursos e seminários no Collège de France (1976-1977). São Paulo: Martins Fontes.
Catapan, A. H. (2009). Mediação pedagógica diferenciada. In: Alonso & B. Rodrigues (Org.). Educação a Distância: práticas, reflexões, e cenários plurais. Cuiabá: EdUFMT, p. 79-80.
Deleuze, G.; Guattari, F. (2011). Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34.
Kenski, V. M. (2012). Tecnologia e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus.
Mallmann, E. M. (2008). Mediação pedagógica em Educação a Distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. 317p. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
Mill, D., Ribeiro, L. R. C. & Oliveira, M. R. G. (2010). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EDUFSCar.
Moran, J. M. (2009). Modelos e avaliação do ensino superior a distância no Brasil. Revista ETD - Educação Temática Digital, da Unicamp. Campinas, v. 10, nº 2, p. 54-70. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/2004.
Passos, E., Kastrup, V. & Escóssia, L. (2010). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção da subjetividade. Porto Alegre: Sulina.
Tardif, Maurice. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação í formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, nº 13, p. 5-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista EaD em FOCO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.