E-mentoring entre Professores e Alunos na EaD: um Estudo de Caso na Graduação em Administração de uma Instituição Pública Federal
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v6i3.388Abstract
Busca-se neste trabalho sobre Educação a Distância compreender como se configuram as relações de e-mentoring entre professores e alunos no curso de graduação em Administração a distância oferecido por uma instituição pública federal brasileira. Como arcabouço teórico aborda-se o conceito de mentoria, suas características, funções e fases. Aborda-se ainda e-mentoring e Educação a Distância com suas características e relações. Realizou-se um estudo de caso; as técnicas de coleta foram entrevistas online com professores/alunos, observação não participante e análise documental, estudando-se os dados por meio de análise de conteúdo. Os resultados indicam que as relações de mentoria estabelecidas entre tutores e alunos configuram-se como e-mentoring, já que os tutores são mais acessíveis aos alunos e mantêm uma comunicação mais frequente, tanto por meio de diversas ferramentas de comunicação quanto por meio de encontros presenciais, além de fornecer apoio profissional e pessoal aos alunos. Já a relação estabelecida entre professores e alunos se configura como um outro tipo de relação, que não é de mentoria, pois as características não se enquadram nos conceitos desse construto.
Palavras-chave: Educação, Educação a Distância (EAD), Ensino superior, Mentoria, E-mentoring.
E-mentoring among Professors and Students on E-learning: This Case Study is about a Degree Course of Business Administration at Public Institution
Abstract
In this research about e-learning, we try to understand how the e-mentoring relationship among Tutors and Students works in a Business Administration course offered at distance by a public Brazilian institution. As theoretical approaches, it is observed the concept of mentoring, its features, functions and phases. It also covers e-mentoring and distance education with its characteristics and relationships. A case study was made, the data collection techniques were an online interview with tutors/students, non-participative observation and documental analysis on content analysis theory. The results demonstrate that the mentoring relationship between Tutors and Students can be defined as e-mentoring: they are accessible to the students and keep intense communication on face-to-face meetings and also by the online tools provided on the course platform. On the other hand, the relationship established by Tutors and Students cannot be defined by e-mentoring due to lack of connections on the e-learning concepts.
Keywords: Education, E-learning, Graduation degree, Mentoring, E-mentoring.
Downloads
References
Allen, Tammy D. (2007). Mentoring relationships from the perspective of the mentor. In: Ragins, Belle Rose & Kram, Kathy (Eds.). The Handbook of mentoring at work: theory, research and practice (pp. 123-147). Thousand Oaks: Sage.
Almeida, M. E. B. (2003). Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, 29(2), 327-340.
Anastasiou, L. G. C. & Alves, L. P. (Orgs.). (2003). Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 9. ed. Joinville: Univille.
Bardin, L. (2012). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Benfatti, Eliana & Stano, Rita. (2009). A professoralidade de uma tutoria em EaD Virtual. Manaus: Edutec.
Chao, G. T., Walz P. M. & Gardner, P. D. (1992). Formal and informal mentorships: a comparison on mentoring functions and contrast with nonmentored counterparts. Personnel Psychology, 45(1), 619-636.
Dawson, G. S. (2007). Involved or committed? Similarities and differences in advising and mentoring in the academic and business world. Communications of the Association for Information Systems, 20(1), 3-10.
Ensher, E. A., Heun, C. & Blanchard, A. (2003). Online mentoring and computer-mediated communication: new directions in research. Journal of Vocation Behavior, 63(1), 264-288.
Ensher, E. A. & Murphy, S. E. (2007). E-mentoring: next generation research strategies and suggestions. In: Ragins, B. R. & Kram K. (Eds.). The handbook of mentoring at work: theory, research and practice. Thousand Oaks: Sage.
Gil, Antonio Carlos (2009). Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas.
Godoy, Arilda Schmidt (2006). O estudo de caso qualitativo. In: Godoi, C. K., Bandeira-de-Melo, R. & Silva, A. B. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos (pp. 115-146). São Paulo: Saraiva.
Homitz, Daniel James & Berge, Zane L. (2008). Using e-mentoring to sustain distance training and education. The Learning Organization of Emerald Group Publishing Limited USA, 15(1), 326-335.
Knouse, Stephen B. (2001). Virtual mentors: mentoring on the internet. Journal of employment couseling, 38(1), 162-169.
Kram, K. E. (1985). Mentoring at work: development relationships in organizational life. Lanham: University Press of America.
Kram, K. E. (1983). Phases of mentor relationship. Academy of Management Journal, 26(1), 608-665.
Merriam, S. B. (2002). Qualitative research in practice: examples for discussion and analysis. San Francisco: Jossey-Bass.
Minayo, M. C. S. (1998). O desafio do conhecimento. 5. ed. São Paulo: Hucitec Editora.
Moore, Michael G. & Kearsley, Greg. (2010). Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning.
Moran, J. M. (2002). Contribuições para uma pedagogia da educação on-line. In: Silva, Marco. Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Loyola.
Nunes, Ivânio Barros (2015). A história da EAD no mundo. In: Litto, Frederic Michael & Formiga, Marcos (eds.). Educação a distância: o estado da arte (pp. 02-08). São Paulo: Pearson.
Ragins, B. R & Kram, K. (2007). The roots meaning of mentoring. In: Ragins, B. R. & Kram K. (Eds.). The handbook of mentoring at work: theory, research and practice. Thousand Oaks: Sage.
Richardson, Roberto J. (2012). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.
Shea, G. F. (2001). Mentoring: como desenvolver o comportamento bem-sucedido do mentor. Rio de Janeiro: Qualitymark.
Single, Peg & Muller, Carol (2001). Electronic mentoring: issues to advance research and practice. Annals of Procedings of the Anual Meeting of the International Mentoring Association, 12(1) 234-250.
Single, P. B. & Single, R. M. (2011). Mentoring and the technology revolution: how face-to-face mentoring sets the stage for e-mentoring. In: Kochan, F. K. & Pascarelli, J. T. Creating successful telementoring programs Greenwich (pp. 7-27). Information Age Press.
Smith-Jentch, Kimberly, Scielzo, Shannon, Yarbrough, Charlyl & Rosopa, Patrick. (2008). A comparison of face-to-face and electronic peer-mentoring: Interactions with mentor gender. Journal of Vocational Behavior, 15(2), 193?206.
Thompsona, Lynne, Jeffries, Mike & Topping, Keith (2010). E-mentoring for e-learning development. Innovations in Education and Teaching International, 47(3), 305?315.
Turban, Daniel B. & Lee, Felissa K. (2013). The role of personality in mentoring relationships. In: Ragins, Belle Rose & Kram, Kathy E. The handbook of mentoring at work: theory, research and practice (pp. 21?50). Thousand Oaks: Sage.
Vergara, S. C. (2007). Estreitando relacionamentos na educação a distância. Cadernos EBAPE.BR, v. 5, ed. especial, p. 1-8, jan.
Whiting, Vicki & Janasz, Suzanne (2004). Mentoring in the 21st century: using the internet to build skills and networks. Journal of Management Education, 28(3), 275-293.
Zey, M. G. (1991). The mentor connection: strategy and alliances in corporate life. Transaction Publishers: New Brunswick.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.