Teaching by Caring: Challenges and Innovations for Accessible and Inclusive Distance Learning in Health Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2592

Keywords:

Educação, Formação em Saúde, Educação a Distância, Inclusão, Acessibilidade Digital.

Abstract

This article presents a critical reflection on the challenges and possibilities of building an accessible and inclusive distance education model for health training. Grounded in a theoretical-conceptual approach, the study discusses the importance of incorporating care as a pedagogical axis in distance education, integrating principles of inclusion, equity, and social justice. It starts from the understanding that digital accessibility is both a right and a criterion of educational quality, and that its absence compromises the academic success and participation of various groups, especially persons with disabilities, those living in marginalized territories, and professionals with low technological literacy. Based on three analytical axes — care in digital education, accessibility and intersectionality, and pedagogical innovation — the article problematizes exclusionary practices still present in virtual health education and proposes strategies for constructing more humane, sensitive, and plural learning environments. It argues that innovation in distance education should not be limited to technological advances but must also involve ethical and institutional transformations, including active listening, universal design for learning, teacher training, and inclusive education policies. The study concludes that teaching in health is also an act of caring and that a truly transformative distance education must embrace diversity as a core element of professional training, making education a space for inclusion, commitment, and emancipation.

 

Keywords: Education. Health training. Distance education. Inclusion. Digital accessibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Cristina Vieira da Silva, Hospital Universitário Lauro Wanderley

Hospital Universitário Lauro Wanderley

Annelissa Andrade Virginio de Oliveira, Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares

Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (EBSERH)-Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW)/ Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Douglas Bento das Chagas, Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares

Enfermeiro do Hospital das Clínicas-HC-UFPE/Ebserh. Mestre em Ciências da Saúde -UFPEL. Especialista em Educação em Enfermagem -UFPE.

Amanda Lívia Coelho de Assis, Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares

Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (EBSERH), UF, Brasil

Kelly Cristina Encide de Vasconcelos Donadai, Universidade de Marilia

Possui graduação em Enfermagem pela Faculdade de Medicina de Marilia (FAMEMA), 2001. Especialização em Enfermagem em Urgência e Emergência pela Fundação Armando Alvares Penteado (FAAP), 2006. Especialização em Enfermagem do Trabalho pela Instituto de Estudos Avançados e Pós-graduação (ESAP), 2007. Especialização em Docência em Ensino Superior pela Universidade de Marília (UNIMAR), 2024. Mestrado Profissional em Enfermagem pela Unesp de Botucatu, 2010. Atualmente é docente nos cursos de Medicina e Enfermagem na Universidade de Marília (UNIMAR). Docente nos cursos de Especialização em Enfermagem em Terapia Intensiva Adulto e Enfermagem em Urgência e Emergência na Universidade de Marília (UNIMAR). Enfermeira supervisora da Urgência e Emergência na Secretaria Municipal de Saúde de Marília.

Mellina Miranda de Brito Silva Pereira, Prefeitura Municipal de Pocinhos

Graduação em Enfermagem.

References

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm - Acesso em: 14 maio 2025.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. MEC/SEESP, Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf - Acesso em: 14 maio 2025.

BURCI, T. V. L. O processo da inclusão de pessoas com deficiência visual na educação superior a distância no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/download/59931937/DISSERTACAO_-_Taissa_Vieira_Lozano_Burci20190704-121104-1kpmg8h.pdf - Acesso em: 14 maio 2025.

CAST. Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. CAST, 2018. Disponível em: http://udlguidelines.cast.org/ - Acesso em: 14 maio 2025.

CRENSHAW, K. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241–1299, 1991.

DILLENBURG, A. I. O ambiente de potencial formação (APF) como mediação para a acessibilidade de estudantes com deficiência na educação superior a distância. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/22977 - Acesso em: 14 maio 2025.

FONSECA, E. da S.; BARBOSA, F. K. Navegando além das paredes da sala de aula: a revolução da inteligência artificial na educação a distância e a vanguarda do ensino híbrido. EaD em Foco, v. 14, n. 1, 2024. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2171- Acesso em: 14 maio 2025.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa sobre inclusão digital no Brasil. IBGE, Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br - Acesso em: 14 maio 2025.

MENDES, G. N.; GUIMARÃES, G. L. P.; PAULA, E. J. C. de. Educação continuada e permanente na atenção primária de saúde: uma necessidade multiprofissional. Cenas Educacionais, v. 4, n. 2, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/12113 - Acesso em: 14 maio 2025.

OLIVEIRA, L. P.; SANTOS, C. E. R. Acessibilidade digital em ambientes virtuais de aprendizagem: uma revisão sistemática. EaD em Foco, v. 11, n. 1, 2021. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1143 - Acesso em: 14 maio 2025.

SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2008. p. 23–71.

TRONTO, J. C. Moral boundaries: a political argument for an ethic of care. Routledge, 1993.

Published

2025-08-28

How to Cite

Silva, V. C. V. da, Oliveira, A. A. V. de, Chagas, D. B. das, Assis, A. L. C. de, Donadai, K. C. E. de V., & Pereira, M. M. de B. S. (2025). Teaching by Caring: Challenges and Innovations for Accessible and Inclusive Distance Learning in Health Education. EaD Em Foco, 15(2), e2592. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2592