Teaching by Caring: Challenges and Innovations for Accessible and Inclusive Distance Learning in Health Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2592Keywords:
Educação, Formação em Saúde, Educação a Distância, Inclusão, Acessibilidade Digital.Abstract
This article presents a critical reflection on the challenges and possibilities of building an accessible and inclusive distance education model for health training. Grounded in a theoretical-conceptual approach, the study discusses the importance of incorporating care as a pedagogical axis in distance education, integrating principles of inclusion, equity, and social justice. It starts from the understanding that digital accessibility is both a right and a criterion of educational quality, and that its absence compromises the academic success and participation of various groups, especially persons with disabilities, those living in marginalized territories, and professionals with low technological literacy. Based on three analytical axes — care in digital education, accessibility and intersectionality, and pedagogical innovation — the article problematizes exclusionary practices still present in virtual health education and proposes strategies for constructing more humane, sensitive, and plural learning environments. It argues that innovation in distance education should not be limited to technological advances but must also involve ethical and institutional transformations, including active listening, universal design for learning, teacher training, and inclusive education policies. The study concludes that teaching in health is also an act of caring and that a truly transformative distance education must embrace diversity as a core element of professional training, making education a space for inclusion, commitment, and emancipation.
Keywords: Education. Health training. Distance education. Inclusion. Digital accessibility.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm - Acesso em: 14 maio 2025.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. MEC/SEESP, Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf - Acesso em: 14 maio 2025.
BURCI, T. V. L. O processo da inclusão de pessoas com deficiência visual na educação superior a distância no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/download/59931937/DISSERTACAO_-_Taissa_Vieira_Lozano_Burci20190704-121104-1kpmg8h.pdf - Acesso em: 14 maio 2025.
CAST. Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. CAST, 2018. Disponível em: http://udlguidelines.cast.org/ - Acesso em: 14 maio 2025.
CRENSHAW, K. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241–1299, 1991.
DILLENBURG, A. I. O ambiente de potencial formação (APF) como mediação para a acessibilidade de estudantes com deficiência na educação superior a distância. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/22977 - Acesso em: 14 maio 2025.
FONSECA, E. da S.; BARBOSA, F. K. Navegando além das paredes da sala de aula: a revolução da inteligência artificial na educação a distância e a vanguarda do ensino híbrido. EaD em Foco, v. 14, n. 1, 2024. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2171- Acesso em: 14 maio 2025.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa sobre inclusão digital no Brasil. IBGE, Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br - Acesso em: 14 maio 2025.
MENDES, G. N.; GUIMARÃES, G. L. P.; PAULA, E. J. C. de. Educação continuada e permanente na atenção primária de saúde: uma necessidade multiprofissional. Cenas Educacionais, v. 4, n. 2, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/12113 - Acesso em: 14 maio 2025.
OLIVEIRA, L. P.; SANTOS, C. E. R. Acessibilidade digital em ambientes virtuais de aprendizagem: uma revisão sistemática. EaD em Foco, v. 11, n. 1, 2021. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1143 - Acesso em: 14 maio 2025.
SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2008. p. 23–71.
TRONTO, J. C. Moral boundaries: a political argument for an ethic of care. Routledge, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.