Multidisciplinary Distance Learning: New Perspectives and Problems in Healthcare Accessibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2591

Keywords:

Education, Health education, Interdisciplinarity, Distance learning, Digital accessibility

Abstract

 This article presents a critical reflection on the challenges and possibilities of multidisciplinary distance education in the field of healthcare, with an emphasis on digital accessibility. Based on the analysis of legal frameworks such as the Statute of Persons with Disabilities (LBI, Brazil, 2015) and the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (PNEEPEI, Brazil, 2008), as well as the reality of educational programs linked to the Brazilian Unified Health System, the study discusses the gap between inclusive regulations and their practical application in digital pedagogical practices. Barriers addressed include the exclusionary standardization of content, the lack of teacher training in assistive technologies, and structural inequalities in internet access. The study also highlights the importance of universal design for learning and the articulation between public education and healthcare policies as strategies for achieving equitable training. It concludes that accessibility must be treated as a foundational axis of distance education, requiring continuous investment, inclusive planning, and institutional commitment to diversity.

 

Keywords: Education. Health education. Interdisciplinarity. Distance learning. Digital accessibility.

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Author Biographies

Ana Beatriz Gouveia de Araújo, 2Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Bacharel em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande - PB (UFCG-2020). Mestra em Saúde Coletiva pelo PPGScol/UFRN. Pós-Graduada em Urgência, Emergência e UTI. Pós Graduada em Auditoria. Participa do Núcleo de Pesquisa em Saúde Coletiva (NUPESC), no grupo de estudo Processo de Trabalho em Saúde. Foi pesquisadora no Grupo de Estudos em Medida da Pressão Arterial (GEMPA). Durante a graduação foi pesquisadora bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC - 2017/2018), participou como voluntária do programa de bolsas de extensão (PROBEX-2018) e Monitora Bolsista dos Componentes Curriculares: Ensino e Pesquisa em Saúde I (2016) e Saúde do Adulto 2 (2019). Atualmente é Enfermeira no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU) e do Centro Cirúrgico do Hospital do Servidor General Edson Ramalho (HSGER).

Brígida Karla Fonseca Anizio, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Enfermagem pelo programa de Pós-Graduação em Enfermagem da
Universidade Federal da Paraíba – UFPB.

Jéssika Rayanne Rocha Benevides, Faculdade Maurício de Nassau

Enfermeira. Graduada em Bacharelado pela Faculdade Maurício de Nassau, Campus Campina Grande- PB, Pós-graduada
em Urgência e Emergência pela FAVED, Pós-graduada em Cardiologia e Hemodinâmica pelo grupo CEFAPP, Pós-graduanda
em Saúde pública com ênfase em saúde da família- Sanitarista pela INESP.

Kênia Samara Barbosa Araújo , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Cirurgiã-dentista formada pela Universidade Federal do Ceará
Especialista em prótese dentária e em Saúde da família
Mestranda em Saúde da Família.

Maria Cristina de Moura-Ferreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutorado em Enfermagem Fundamental - USP RIBEIRÃO PRETO –SP.
Pós-doutoranda do Programa de Pós Graduação em Atenção à Saúde -PPGAS- UFTM- Uberaba MG,
2024 a 2025. Universidade Federal de Uberlândia – UFU, CAMPUS UMUARAMA - UBERLÂNDIA – MG.

Diana de Abreu Costa Braga, Universidade Federal de Uberlândia

 

Doutoranda pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

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Published

2025-09-03

How to Cite

Torres, A. E. D. A., Araújo, A. B. G. de, Anizio, B. K. F., Benevides, J. R. R., Araújo , K. S. B., Moura-Ferreira, M. C. de, & Braga, D. de A. C. (2025). Multidisciplinary Distance Learning: New Perspectives and Problems in Healthcare Accessibility . EaD Em Foco, 15(2), e2591. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2591