Inclusive On-line Training Processes: Possibilities with the Constructionist, Contextualized and Meaningful Approach and UDL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2588

Keywords:

Inclusive education, Online training, Inclusive pedagogical practices

Abstract

This article aims to present an online training experience for inclusive educators, designed according to the Constructionist, Contextualized, and Meaningful approach and the Universal Design for Learning, to support inclusive pedagogical planning grounded in these theories, with the aid of generative artificial intelligence. The training process analyzed was part of a postdoctoral research project and sought to investigate the potential of inclusive pedagogical practices through the articulation of these theoretical frameworks with the use of generative AI. The participating educators were encouraged to plan, implement, and reflect on practices based on their own contexts, following the learning spiral. The training included both asynchronous and synchronous activities, prioritizing reflective practice, teacher agency, and the development and implementation of activities grounded in theory and supported by generative artificial intelligence. The results revealed that participants recognized the contributions of these theoretical frameworks and generative artificial intelligence to the personalization of teaching and reported changes in their pedagogical practices. The analysis also pointed to challenges, such as a limited understanding of Universal Design for Learning and the Constructionist, Contextualized, and Meaningful approach, as well as inappropriate uses of artificial intelligence. The study reinforced the convergence of the Constructionist, Contextualized, and Meaningful approach with Universal Design for Learning as a foundation for inclusive and high-quality training processes. It concludes that training experiences structured around these frameworks, combined with the ethical use of artificial intelligence, are promising for the development of inclusive online training processes that foster the implementation of inclusive pedagogical practices in schools and educational institutions.


Keywords: Inclusive education; Online training; Inclusive pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2015.

BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação nas escolas. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE), 2011.

BRANCO, A. P. S. C. et al. Currículo Flexível e o Desenho Universal na Aprendizagem - DUA: desdobramentos para a aprendizagem cooperativa. Revista da Faculdade de Educação, v. 40, p. e402413, 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

CAST. Universal Design for Learning Guidelines version 3.0 [graphic organizer]. Lynnfield, MA: Author, 2024.

COIMBRA, A. C. C.; SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K. Abordagem CCS na disciplina do curso de pedagogia: políticas educacionais, inclusão e TDIC. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

LIMA, C. S. S. et al. Lesson Study and the Constructionist, Contextualized, and Meaningful approach to facilitate Universal Design for Learning implementations. SocArXiv. pp. 1-23, 2024.

LIMA, C. B.; SERRANO, A. Inteligência Artificial Generativa e ChatGPT: uma investigação sobre seu potencial na Educação. TransInformação, v. 36, e2410839, 2024.

MARCONI, M.; LAKATOS, E Maria. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 2021.

MENDES, E. G. (org.). Práticas inclusivas inovadoras no contexto da classe comum - dos especialismos às abordagens universalistas. Campos dos Goytacazes: Encontrografia, 2023.

MENDOZA, B.; GONÇALVES, A. Estruturação de planos de aula com princípios do desenho universal para a aprendizagem (DUA): contribuição para a educação inclusiva. Educ. Teoria Prática, Rio Claro, v. 33, n. 66, e31, 2023.

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Universal design for learning: theory and practice. Updated edition. Wakefield, MA: CAST, 2024.

NOVAK, K. UDL Now! A Teacher’s Guide to Applying Universal Design for Learning. Wakefield, MA: Cast, 2022.

SANTOS, D. A. N. A abordagem CCS na formação de professores para uma escola inclusiva. 2015. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - Presidente Prudente/SP, 2015.

SAMPAIO, R. C.; SABBATINI, M.; LIMONGI, R. Diretrizes para o uso ético e responsável da Inteligência Artificial Generativa: um guia prático para pesquisadores. São Paulo: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação – Intercom, 2024.

SEBASTIAN-HEREDERO, E.; GÓES, A. R.T.; GÓES, H. C. Desenho Universal para Aprendizagem: da evolução do DUA ao planejamento docente. In: MARTINS, Bárbara Amaral et al. (orgs.). Práticas de ensino na educação inclusiva: múltiplos enfoques e contextos. Campos dos Goytacazes: Encontrografia, 2024.

SCHLÜNZEN, E. T. M. Abordagem Construcionista, Contextualizada e Significativa: formação, extensão e pesquisa em uma perspectiva inclusiva. 2015. 200 f. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2015.

SCHLÜNZEN, E. T. M. Mudanças nas práticas pedagógicas do professor: criando um ambiente Construcionista, Contextualizado e Significativo para crianças com necessidades especiais físicas. 2000. 252 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica, Campinas, 2000.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

TELLES, P.C.C.; RIOS, G. A.; QUEIROZ, F. M. M. G. Desenho Universal para Aprendizagem: considerações sobre um curso de formação de professores. Revista Brasileira de Educação Especial, v.31, e0247, p.1-18, 2025.

VALENTE, J. A. A Espiral da Espiral de Aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. 238 f. Tese (Livre-Docência) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

WANG, J.; FAN, W. The effect of ChatGPT on students’ learning performance, learning perception, and higher-order thinking: insights from a meta-analysis. Humanities and Social Sciences Communications, [S.l.], v. 12, n. 621, 06 maio 2025.

Published

2025-08-04

How to Cite

Rios, G. A., Schlünzen, E. T. M., Schlünzen Junior, K., & Santos, V. S. dos. (2025). Inclusive On-line Training Processes: Possibilities with the Constructionist, Contextualized and Meaningful Approach and UDL. EaD Em Foco, 15(2), e2588. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2588

Most read articles by the same author(s)