Collaborative Practices using SWOT and 5W2H to Promote Equity in Distance Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2581

Keywords:

Pedagogical planning, Collaborative learning, Pedagogical practices, Institutional culture

Abstract

This article investigates how collaborative planning in intentionally heterogeneous groups can improve pedagogical processes in distance education. This qualitative study examined 12 professionals at a public university in São Paulo (Brazil) over the course of a week-long teacher training session. The study employed the SWOT and 5W2H methodologies from an equity-based perspective. Analyzing the results using a descriptive-interpretative approach revealed that collective planning strengthens professional bonds and fosters pedagogical practices that are integrated and sensitive to institutional diversity. The findings demonstrate that group heterogeneity stimulates the development of contextualized solutions based on a variety of experiences. The study concludes that collaborative planning fosters the development of more democratic, welcoming, and responsive educational environments in distance education that attend to its unique characteristics.

 

Keywords: Pedagogical Planning. Collaborative Learning. Pedagogical Practices. Institutional Culture.



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Author Biographies

Susana da Veiga, Universidade de Taubaté

Professora Assistente II da Universidade de Taubaté e Pesquisadora do Mestrado profissional em Educação (MPE) - UNITAU. Possui Graduação em Matemática Universidade Federal de Santa Catarina, Mestrado em Engenharia de Produção na área de Transporte e Logística e Especialização em Tecnologias em Educação a Distância . Atualmente atua como coordenadora pedagógica dos cursos de Educação a Distância da Universidade de Taubaté e participa do programa de Especialização Docente (PED) do Instituto Canoa.

Caroline Alves dos Santos, Universidade de Taubaté

Mestra em Engenharia Mecânica, com ênfase em Produção na Universidade de Taubaté (2016), graduada em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade de Taubaté (2013) e Green Belt (2014). Atualmente é Mediadora EAD dos cursos de Tecnologia e Bachalerado da área de Gestão e Negócios na FAPETI - Fundação de Apoio à Pesquisa, Tecnologia e Inovação da Universidade de Taubaté. É membro de NDEs dos cursos na área de Gestão e Negócios, na modalidade à Distância da Universidade de Taubaté.

Júlia Rodrigues Estéfano, Universidade de Taubaté

Graduada em Administração pela Universidade de Taubaté (2016). Atua como Gestora Pedagógica nos cursos de Bacharelado e Tecnólogo na modalidade de Educação a Distância, nas áreas de Gestão, Negócios e Tecnologia da Informação, pela Fundação de Apoio à Pesquisa, Tecnologia e Inovação da Universidade de Taubaté. Integra o Núcleo Docente Estruturante (NDE) dos cursos de Análise e Desenvolvimento de Sistemas (ADS), Sistemas de Informação (SI), Administração (ADM) e dos cursos superiores em Tecnologia a Distância da Universidade de Taubaté. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Administração.

Kátia Celina da Silva Richetto, Universidade de Taubaté

Professora titular da Universidade de Taubaté e Pesquisadora do Mestrado profissional em Educação (MPE) - UNITAU. Possui Graduação na Escola de Engenharia de Lorena EEL/USP, Mestrado em Engenharia Mecânica, Doutorado em Engenharia de Materiais e Especialização em Educação a Distância. Atualmente é diretora do Instituto Básico de Exatas (IBE) e participa do programa de Especialização Docente (PED) do Instituto Canoa.

Willian José Ferreira, Universidade de Taubaté

Professor Auxiliar da Universidade de Taubaté e Pesquisador do Mestrado profissional em Educação (MPE) - UNITAU. Graduado em Física pela UNESP, Mestre em Ciências Ambientais pela UNITAU e doutor em Geofísica Espacial pelo INPE. Atualmente é professor dos Instituto Básico de Exatas da Universidade de Taubaté e participa do programa de Especialização Docente (PED) do Instituto Canoa.

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Published

2025-07-29

How to Cite

da Veiga, S., dos Santos, C. A., Estéfano, J. R., Richetto, K. C. da S., & Ferreira, W. J. (2025). Collaborative Practices using SWOT and 5W2H to Promote Equity in Distance Learning. EaD Em Foco, 15(2), e2581. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2581