Educational Software for Mobile Applications that Produce Content on Prison Health Concepts: a Technological Prospect
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2575Keywords:
Health services for prisoners, Education distance, Nursing technologyAbstract
This article aims to search for accessible educational software that promotes the dissemination of evidence-based research that enhances the health concepts and knowledge of nurses working in the prison system. This research consisted of a technological exploration using qualitative-descriptive methodology, conducted through the acquisition of data from the Apple Store and Google Play digital marketplaces. The search strategy incorporated the terms "nursing technology," "prison health," "prisons," "digital health," and "virtual education." Data collection was conducted using smartphones equipped with Android and iOS operating systems. A total of twenty-eight apps found in the Google Play digital marketplace were selected for analysis; these apps were designed for healthcare professionals and students, categorized as educational apps, healthcare apps, apps classified as books and references for academic studies, and complementary apps that use games as a pedagogical approach. Finally, it is observed that the Brazilian nursing sector lacks mobile applications aimed at improving the qualification of nurses in the correctional environment, creating opportunities for the advancement of technological development research.
Keywords: Health services for prisoners. Nursing technology. Nursing technology.
Downloads
References
ALVES, L. D. et al. Desafios dos profissionais de enfermagem na promoção da saúde no sistema prisional. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 13, 22 dez. 2023.
BARBOSA, M. L.; SANTOS. Ciberespaço para produção de conhecimento a profissionais de saúde no sistema prisional: um estudo reflexivo. Saúde & Transformação Social / Health & Social Changen, v. 9, n. 1/2/3, p. 001–006, 2018.
CAÇADOR, B. S. et al. Acesso ao direito à saúde no cárcere: entre o prescrito e o real. Nursing (São Paulo), v. 24, n. 281, p. 6290–6298, 1 nov. 2021.
COSTA, L. dos S. et al. Information and communication technologies: interfaces the nursing work process. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 75, n. 2, 2022. DOI: 10.1590/0034-7167-2020-1280
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Departamento de Informática do SUS. Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020–2028. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estrategia_saude_digital_Brasil.pdf - Acesso em: 10 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Secretaria Nacional de Políticas Penais. Levantamento de Informações Penitenciárias: primeiro semestre de 2024. Brasília, DF: SENAPPEN, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/senappen/pt-br/assuntos/noticias/senappen-divulga-levantamento-de-informacoes-penitenciarias-referente-ao-primeiro-semestre-de-2024/relipen-1-semestre-de-2024.pdf/view -Acesso em: 10 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Secretaria Nacional de Políticas Penais. Levantamento de Informações Penitenciárias: segundo semestre de 2024. Brasília, DF: SENAPPEN, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/senappen/pt-br/servicos/sisdepen/relatorios/relipen/relipen-2o-semestre-de-2024.pdf Acesso em: 10 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Saúde; Ministério da Justiça. Portaria Interministerial nº 1, de 2 de janeiro de 2014. Institui a Política Nacional de Atenção Integral à Saúde das Pessoas Privadas de Liberdade no Sistema Prisional (PNAISP), no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 3 jan. 2014.
GONÇALVES, L. B. de B. et al. O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação como recurso educacional no ensino de enfermagem. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 13 abr. 2020.
LAGARTO, J. Ensino a distância em e-learning. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2009.
LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 2010.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
PETERS, M. D. J. et al. Updated methodological guidance for the conduct of scoping reviews. JBI Evidence Synthesis, v. 18, n. 10, p. 2119–2126, 22 set. 2020. DOI: 10.46658/JBIMES-20-00167
XAVIER, P. B. et al. A utilização da saúde digital na enfermagem e o seu impacto na qualidade da assistência. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 24, n. 2, p. e15418–e15418, 8 fev. 2024. DOI: 10.25248/reas.e15418.2024
SILVA, GABRIELE K.; CAROLINE, R. Desafios no cuidado de enfermagem em ambiente prisional. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, v. 7, n. 14, p. e141013–e141013, 24 abr. 2024.
SILVANO, A. Conceitos e teorias da educação a distância. Revista Científica do UBM, n. 48, p. 1–17, 3 jan. 2023.
SOARES, A. A. M. et al. Vivências da equipe de enfermagem no cotidiano do sistema penal. Revista Baiana de Enfermagem, v. 34, 2 abr. 2020.
TOURINHO, F. S. V. et al. (Orgs.). Desenvolvimento de Tecnologias em Pesquisa e Saúde: da teoria à prática. Guarujá, SP: Editora Científica Digital, 2022. 169 p.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Global strategy on digital health 2020–2025. Geneva: World Health Organization, 2020. Available at: https://www.who.int/docs/defaultsource/documents/gs4dhdaa2a9f352b0445bafbc79ca799dce4d.pdf Accessed on: May 10, 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.






